تحولات اوکراین|مخالفت‌ها با حمله به روسیه با سلاح‌های غربی

اقتصاد ایران: درخواست استعفای دبیرکل ناتو، عبور غرب از آخرین خط قرمز در برخورد با مسکو، موافقت سوئد با حق اوکراین برای حمله به روسیه، شرط اعزام نیروی کشورهای شرق اروپا به اوکراین و دعوت زلنسکی از شی و بایدن برای شرکت در اجلاس سوئیس، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در کشورهای اروپایی نظرات متناقضی در خصوص حملات احتمالی نیروهای مسلح اوکراین به روسیه با استفاده از سلاح‌های غربی وجود دارد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان شب گذشته با اعطای این حق به کی‌یف برای حمله به خاک روسیه با تسلیحات ناتو مخالفت کرد. او با تاکید بر اینکه هدف از سیاست او جلوگیری از تبدیل مناقشه اوکراین به یک درگیری نظامی بزرگ است، افزود: «قوانین روشنی (در رابطه با ارسال تسلیحات آلمانی) وجود دارد که با طرف اوکراینی هم مورد توافق قرار گرفته و کار می‌کند. این موضع گیری قاطع من است.»

چند روز قبل ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از کشورهای عضو خواست که محدودیت‌ حملات اوکراین با سلاح‌های غربی به اهدافی در عمق خاک روسیه را لغو کنند. پیش از این نیز گروهی از قانونگذاران آمریکایی از پنتاگون خواستند که به اوکراین اجازه دهد با استفاده از تسلیحات ارسالی ایالات متحده به خاک روسیه حمله کند.به نوبه خود، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه تاکید کرد که واشنگتن چنین اقداماتی را تشویق نمی‌کند، البته به عقیده او، مقامات کی‌یف خود باید در مورد اقداماتشان تصمیم بگیرند.

در این رابطه، متئو سالوینی، معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر حزب "لیگ" ابراز عقیده کرد که ینس استولتنبرگ پس از پیشنهادش درباره اجازه کی‌یف برای حمله به خاک روسیه، باید عذرخواهی کند یا استعفا دهد.  او یادآور شد: «دبیرکل ناتو نمی‌تواند در مورد استفاده از تسلیحاتی که ما برای دفاع و ادامه جنگ به اوکراین می‌فرستیم از طرف ما و ایتالیا صحبت کند و خواستار کشتار مردم روسیه با استفاده از آنها شود.»

به نوبه خود، جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا به استولتنبرگ توصیه کرد که در اظهارات خود محتاط و با مسئولیت باشد. او گفت: «نمی‌دانم چرا استولتنبرگ چنین حرفی را زده است. او باید مراقب باشد. من موافقم که ناتو باید موضع سختی اتخاذ کرده و تسلیم نشود. ولی اظهارات جنجالی و جنگ افروزانه مناسب نیست و باید با مسئولیت پذیری بیشتری رفتار کرد.»

پیش از این، آنتونیو تایانی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز اظهارات استولتنبرگ را «غیر مسئولانه» و «خطرناک» خواند و تاکید کرد که مقامات رم با ایده اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح های ناتو برای حملات به خاک روسیه مخالف هستند. به گفته او، تسلیحات ایتالیایی فقط در داخل خاک اوکراین باید استفاده شوند.

این در حالی است که پل جانسون، وزیر دفاع سوئد معتقد است، نیروهای مسلح اوکراین حق دارند از سلاح‌هایی که در اختیارشان قرار داده شده برای حمله به خاک روسیه استفاده کنند. او گفت: بر اساس قوانین بین المللی، اوکراین حق دارد با انجام عملیات نظامی در خاک دشمن از خود دفاع کند، تا زمانی که اقدامات مطابق با قوانین جنگی باشد. بنابراین سوئد از حق اوکراین برای دفاع از خود حمایت می‌کند.

جانسون تاکید کرد دولت سوئد باید از این موضع نه تنها "پشت درهای بسته" بلکه به طور علنی دفاع کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و بیست و چهارمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

لاوروف: صحبت از حمله به اهدافی در روسیه بازتابی از ناامیدی غرب است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی اعلام کرد که برخی اظهارات در ایالات متحده در مورد لزوم اجازه دادن به اوکراین برای هدف قرار دادن اهدافی در خاک روسیه منعکس کننده استیصال غرب است. 

لاوروف گفت: «زمانی که ما نشان دادیم اجازه نخواهیم داد از اوکراین به عنوان یک تهدید مستقیم برای امنیت ما استفاده شود و این کشور را ابزاری برای نابودی همه چیز روسی کنند، آنها شروع به اتخاذ چنین تصمیماتی گرفتند.»

به عقیده او، صحبت از حق کی‌یف برای حمله به عمق خاک روسیه به نوعی نشان دهنده ناامیدی و این واقعیت است که ایالات متحده نمی‌تواند با ابزارهای صادقانه به هدف خود برسد. 

وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره هدف واشنگتن از درگیری اوکراین، یادآور شد که ایالات متحده طی 30 سال گذشته در تلاش بوده تا هر چیزی که رنگ و بوی روسی میدهد را در آنجا نابود کند. آنها میخواهند این سرزمین را تحت سلطه خود داشته باشند. لاوروف تاکید کرد که غرب نمی تواند بدون سر و صدا از آخرین خط قرمز در رابطه با روسیه عبور کند.

شولتز اعتراف کرد: ورود اوکراین به ناتو در آینده نزدیک اتفاق نخواهد افتاد

 اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در دیدار با شهروندان برلینی ابراز عقیده کرد که  اوکراین طی 30 سال آینده هم نمی تواند به عضویت ناتو درآید.

او گفت: بارها وعده داده شده که اوکراین به عضویت ناتو در خواهد آمد. شما تصمیمات نشست‌های گذشته ناتو را می دانید - انتظار نمی رود در آینده نزدیک  چنین چیزی تحقق یابد و احتمالاً برای 30 سال آینده رخ نخواهد داد.

پیش از این، جیمز اوبراین، مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا نیز یادآور شد که ایالات متحده انتظار ندارد از اوکراین برای پیوستن به ناتو در نشست سران  این ائتلاف در واشنگتن در ماه جولای دعوت شود. 

امکان تصمیم کشورهای بالتیک و لهستان برای اعزام نیرو به اوکراین 

مجله آلمانی اشپیگل شب گذشته گزارش داد که کشورهای حوزه دریای بالتیک و لهستان آمادگی خود برای اعزام نیرو به اوکراین در صورت ادامه موفقیت‌های جدی تر نیروهای مسلح روسیه در اوکراین را اعلام کرده‌اند.

به نوشته این نشریه، هفته گذشته نمایندگان این کشورها در کنفرانس امنیتی در تالین چنین هشداری را مطرح کردند. آنها معتقدند که اگر روسیه به دلیل حمایت ضعیف غرب از کی‌یف، به پیشرفت استراتژیکی قابل توجهی در شرق اوکراین دست یابد، وضعیت می تواند به شدت رو به وخامت بگذارد.

مقامات بالتیک هشدار داده‌اند که در این صورت کشورهای شرق اروپا منتظر نخواهند بود تا نیروهای روسیه به مرزهای آنها برسند، بنابراین خودشان به اوکراین نیرو خواهند فرستاد. اشپیگل یادآور شد که در صورت چنین تصمیم گیری، ناتو به یکی از طرف‌های درگیری در اوکراین تبدیل شده و جنگ به اروپا کشیده خواهد شد.

پیش از این، پیتر سییارتو، وزیر امور خارجه مجارستان گفت که ورود نیروهای غربی به اوکراین منجر به یک جنگ جهانی جدید خواهد شد. 

بعد از آن میرچا جوآنا، معاون دبیرکل ناتو اعلام کرد که این ائتلاف قصد اعزام نیرو به اوکراین را ندارد. کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور رومانی نیز در مورد عدم وجود چنین قصدی از سوی کشورش یا ائتلاف ناتو صحبت کرد. 

مشارکت آمریکا در نشست سران اوکراین در سوئیس

خبرگزاری رویترز با استناد به یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، گزارش داده است که دولت ایالات متحده قطعاً در اجلاس اوکراین که در ماه ژوئن در سوئیس برگزار می شود، شرکت خواهد کرد. 

وی درباره اینکه آمریکا در چه سطحی در این نشست مشارکت خواهد داشت، صحبتی نکرد.

این در حالی است که روز یکشنبه ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی در کانال تلگرام خود از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رهبر چین درخواست کرد تا به "اجلاس صلح" آتی در سوئیس بپیوندند.

در این ویدئو، زلنسکی از رهبران دو کشور به دلیل امتناع احتمالی از شرکت در این نشست انتقاد کرد و یادآور شد که بیش از 80 کشور حضور خود در این رویداد را تایید کرده اند. او تاکید کرد که تلاش‌های اکثریت جهانی بهترین تضمین برای انجام تعهدات در قبال اوکراین است.

کنفرانس صلح اوکراین در تاریخ 15 تا 16 ژوئن در بورگنستاک سوئیس برگزار خواهد شد.

شکایت نظامیان اوکراینی از ناکارآمدی تسلیحات آمریکایی

روزنامه "نیویورک تایمز" به نقل از نظامیان ارتش اوکراین گزارش داد که برخی از تسلیحات آمریکایی ارائه شده به کی‌یف در نبرد درست عمل نکرده و موثر نیستند.

به گفته فرماندهان، برخی از انواع تسلیحات ساخت آمریکا که به اوکراین عرضه می‌شوند، در میدان نبرد ناکارآمد هستند و دقت آنها به دلیل دخالت [الکترونیکی] روسیه  بسیار کاهش یافته و مختل می‌شود.

نظامیانی که با این نشریه گفتگو کرده‌اند، یادآور شدند: در برخی موارد، تسلیحات غربی نه تنها باعث عدم موفقیت نیروهای مسلح اوکراین شده، بلکه به قیمت جان آنها تمام شده است. به ویژه، عدم اثربخشی گلوله‌های منتقل شده به اوکراین به دلیل این واقعیت است که نیروهای روسی با موفقیت در مقابل آنها از خود دفاع می‌کنند. به گفته آنها، در نتیجه ارتش اوکراین مجبور شده تا استفاده از برخی تسلیحات مشکل ساز را متوقف کند.

لهستان: صنایع اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی از روسیه عقب است

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امور خارجه لهستان ابراز عقیده کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید بودجه دفاعی خود را با توجه به فعالیت جدی روسیه در تولید سلاح و تجهیزات نظامی افزایش دهند، زیرا پایگاه صنعتی اروپا به طور قابل توجهی از همسایه شرقی خود عقب مانده است.

او گفت: واضح است که اروپا عقب مانده و پایگاه دفاعی، فناوری و صنعتی اتحادیه اروپا از سال ها کمبود سرمایه گذاری رنج می‌برد.

سیکورسکی یادآور شد، در لهستان هزینه‌های 4 درصدی تولید ناخالص داخلی برای نیازهای دفاعی در نظر گرفته شده و از کشورهای اتحادیه اروپا نیز خواست تا از ورشو الگو بگیرند.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ