تبلیغ و فروش معاینه‌ فنی فقط در مراکز خارج از تهران!

اقتصاد ایران: معاینه‌فنی خودرو، فرآیندی است که به منظور بررسی و ارزیابی وضعیت فنی خودرو انجام می‌شود.

این معاینه به منظور تضمین ایمنی خودرو، ارزیابی وضعیت قطعات مختلف خودرو مانند ترمزها، سیستم تعلیق، جعبه‌دنده و سایر موارد فنی انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال، سیستم ترمز نقش کلیدی در ایمنی خودرو دارد و هرگونه خرابی یا فرسودگی در این سیستم می‌تواند عواقب جدی برای سرنشینان هر خودرویی به دنبال داشته باشد. سرپرست ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران در گفت‌وگویی به نکات مهمی درباره معاینه‌فنی خودروها اشاره کرده است که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

نقش ۱۵.۷درصدی کامیون‌های دیزلی در انتشار ذرات معلق

سرپرست ستاد معاینه‌فنی خودروهای تهران در توضیح میزان سهم منابع متحرک در آلودگی هوا گفت: در تمام دنیا سهم منابع متحرک در آلودگی هوا براساس مطالعات سیاهه انتشار مشخص می‌شود. آخرین مطالعه سیاهه انتشار که در شهر تهران انجام شده است، مربوط به سال ۱۳۹۶ بوده و بر اساس آمار منتشره این سیاهه ۸۳‌درصد آلاینده‌های گازی مربوط به وسایل‌نقلیه و ۶۱درصد انتشار ذرات معلق نیز ناشی‌از فعالیت و تردد وسایل نقلیه است.

سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی ادامه داد: آلایندگی‌ها را به دو بخش تقسیم‌بندی می‌کنیم؛ یک بخش آلاینده‌های گازی و بخشی هم مربوط به ذرات معلق هستند. در هر دو بخش بیشترین سهم مربوط به تردد وسایل‌نقلیه است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه بخشی از آلایندگی ناشی‌از منابع متحرک مربوط به خودروهای عمومی بوده و نحوه نظارت بر این خودروها چگونه است، اظهار کرد: در بخش آلاینده‌های گازی، سهم کلی منابع متحرک ۸۳درصد است که در حدود ۳۸درصد از این سهم، مربوط به تردد وسایل نقلیه شخصی و ۲۱.۳ درصد نیز مربوط به تردد موتورسیکلت‌هاست. در بخش عمومی که مربوط به تردد ناوگان سنگین و نیمه‌سنگین در شهرداری تهران بوده؛ اتوبوس‌ها و بخش اندکی از آن مینی بوس‌ها در انتشار ذرات معلق تاثیرگذار هستند.

سهم ناوگان اتوبوسرانی شهرداری تهران نیز حدود ۵‌درصد است، فراتر از آن نقش کامیون‌های دیزل است که در حدود ۱۵.۷ درصد در انتشار ذرات معلق در بخش منابع متحرک بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و لازم است حتما در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.

سرپرست ستاد معاینه‌فنی درخصوص میزان وحدت رویه و یکسان بودن رویه انجام معاینه‌فنی در کل کشور هم توضیح داد: معیار سنجش مراکز معاینه‌فنی، استاندارد کشوری است که تحت سامانه یکپارچه معاینه‌فنی کشور با عنوان «سیمفا» فعالیت خود را انجام می‌دهند.

مراکز معاینه شهر تهران هم مستثنا از سایر مراکز معاینه‌فنی نیستند و طبق ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی فعالیت می‌کنند. آزمون‌های معاینه‌فنی به دو بخش تقسیم می‌شوند که بخشی از آنها مربوط به آلایندگی خودرو و بخشی مربوط به ایمنی خودرو است که برای این موارد، حدود مجازی در قانون در نظر گرفته شده و تمام مراکز معاینه‌فنی موظف هستند از طریق تجهیزات و دستگاه‌هایی که در مراکز مستقر کردند، نسبت‌به اندازه گیری این پارامترها اقدام کنند.

قیمت خرید معاینه‌ فنی؛۲۷۰ هزار تا یک‌ میلیون تومان!

میرزایی‌قمی با بیان اینکه متاسفانه از کل مشمولان خودروهای پلاک تهران، تنها ۳۷درصد به مراکز معاینه‌فنی پایتخت مراجعه می‌کنند، گفت: بر اساس آمار پلیس راهور فاتب، در حدود ۴۰درصد خودروهای پلاک تهران به مراکز خارج شهر مراجعه می‌کنند؛ آمار ۳درصد از این خودروها اصلا مشخص نیست و حدود ۲۰درصد هم شاید اصلا بحث مراجعه به مراکز معاینه‌فنی چه در شهر تهران و چه خارج از شهر نداشته باشند.

وی درخصوص تبلیغات انجام‌شده در برخی سایت‌ها مبنی‌بر فروش معاینه‌فنی نیز گفت: متاسفانه تبلیغ و فروش معاینه‌فنی در مراکز خارج شهر تهران از طریق برخی پلت‌فرم‌ها و درگاه‌های داخلی ملی صورت می‌گیرد که لازم است دستگاه‌های نظارتی در این خصوص پیگیری‌های لازم را انجام دهند. البته تاکید می‌کنم به‌هیچ‌وجه در مراکز تهران این تخلفات رخ نمی‌دهد، چون در مراکز تهران از دوربین‌های نظارتی و کارشناسان متخصص که دورهای لازم را پشت سر گذاشته‌اند، استفاده می‌شود. همچنین تمام دستگاه‌ها سیستماتیک، آنلاین و به‌روز هستند و عملا احتمال تخلف را به صفر رساندیم. به هر صورت از طریق این درگاه‌ها با معرفی خودروها به مراکز خارج از شهر تهران و عمدتا اقماری با دریافت هزینه حدود ۲۷۰هزار تومان تا یک میلیون تومان (بسته به میزان ایراد و خرابی خودرو) نسبت‌به صدور گواهی معاینه‌فنی اقدام می‌شود. البته در واقع بحث پیگیری موضوع در ید اختیارات شهرداری تهران و ستاد معاینه‌فنی تهران نیست، اما موضوع را منعکس کردیم و مکاتباتی را به صورت محرمانه انجام دادیم و ادله هم ارائه کردیم؛ امیدواریم دستگاه‌های نظارتی جلوی این تخلف بارز و آشکار را بگیرند چراکه فروش این برگه به منزله و مثابه فروش جواز دفن است.

میرزایی‌قمی افزود: براساس آمار امسال پلیس راهور حدود ۴۰درصد سوانح و کشته‌ها در ایام نوروز مربوط به خودروهایی است که فاقد معاینه‌فنی و ایمنی لازم جهت تردد بوده‌اند. معاینه‌فنی موضوع پیشگیرانه‌ای است و کسانی که سودجویانه اقدام به فروش آن می‌کنند، عملا با جان مردم بازی می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ