پرفروش‌ترین محصول تویوتا، همچنان محبوب در بازار

اقتصاد ایران: تویوتا در بازار سدان‌های جهانی با دو نام کمری و کرولا شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، کیفیت و دوام بالا، استهلاک پایین و هزینه‌های ‌نگهداری کم‌تر در بلندمدت، همگی سبب شده است محصولات کمپانی خوشنام و پر آوازه تویوتا، به‌بهترین خودروهای جهان بدل شوند.

کرولا در کلاس سدان‌های کامپکت سگمنت C همواره جزو پرفروش‌ترین‌ها بوده و با اختلاف بسیار زیادی که با سایر رقبایش در بازار جهانی دارد، محبوب‌ترین سدان در کلاس خود معرفی می‌شود. از آن‌جا که کرولا در بازار خودرو ایران نیز جزو پرطرفدارترین سدان‌های کامپکت شناخته می‌شود، در این مطلب مدل ۲۰۱۶ این خودرو (نسخه XLI ) را در بازه قیمتی ۳ میلیارد تومان بررسی می‌کنیم تا بدانیم آیا این خودرو ارزش خرید دارد؟

طراحی اسپرت به سبک تویوتا

کرولا یک محصول استراتژیک برای تویوتا محسوب می‌شود که آمار فروش سالانه آن نسبت به‌سایر سدان‌های هم‌کلاس‌اش درسطح بسیار بالاتری قرار دارد. آمار فروش کرولا مدل ۲۰۱۶ (که در این مطلب معرفی می‌شود) در این سال در بازار ایالات‌متحده ۳۵۶ هزار و ۱۲۹ دستگاه، در بازار کانادا ۴۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه و در بازار چین ۳۰۷ هزار و ۳۶۰ دستگاه بود.

این آمار فروش بسیار خوب، در ابتدا به‌ظاهر به‌روزشده این خودرو و در نهایت به‌سطح امکانات نسبتا بالای آن مربوط می‌شود. نسل یازدهم کرولا موسوم به E۱۷۰ در ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی به‌بازار جهانی عرضه شد و تا ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی روی خط تولید کمپانی تویوتا قرار داشت.

این خودرو همچنان در کشورهایی مانند آفریقایی جنوبی و پاکستان با همان استایل و چهره در حال تولید است. از نظر طراحی، نسل یازدهم کرولا نسبت به‌نسل‌های قبلی خود از استایلی زیباتر و جذاب‌تری برخوردار است. در ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی این خودرو برای بازار کشورهایی مانند چین، تایوان و مالزی دستخوش تغییرات طراحان کمپانی تویوتا قرار گرفت و در نهایت به‌بازار عرضه شد. این نسخه که در بازار حاشیه خلیج‌فارس نیز عرضه شد، با نام نسخه XLI شناخته می‌شود.

با نگاهی به‌پروفیل این خودرو شاهد استفاده از یک خط تیز افقی هستیم که خط شخصیتی این خودرو را تشکیل می‌دهد. این خط در کنار سطوح تخت روی بدنه و خطوط تیزی که دور گل‌گیرهای جلو و عقب را احاطه کرده، کاراکتر اسپرتی برای این سدان کامپکت فراهم آورده است. اورهنگ‌‎های نسبتا بلند با پوزه تقریبا کشیده، پشت کوتاه، ستون C زاویه‌دار و فرمت کمانی سقف، هیجان بیشتری به‌کرولا E۱۷۰ می‌بخشند.

رینگ‌های ۱۶ اینچی آلیاژی در مدل ۲۰۱۶ نسخه XLI استفاده شده تا حس اسپرت‌تری به‌این سدان بدهد. در نمای جلو، مجموعه سپر به‌صورت کامل بازطراحی (ری‌دیزاین) شده تا گرافیک متفاوت‌ کاسه‌چراغ، چهره تهاجمی‌تری از این خودرو به‌نمایش بگذارد. خطوط تیز روی کاپوت حفظ شده، اما طراحی چراغ‌های کشیده با گرافیک جدید و خط کروم نسبتا ضخیم در جلو به‌همراه فرمت ۶ ضلعی درون سپر (مشابه محصولات لکسوس)، حالت تهاجمی‌ به این خودرو می‌بخشد. در نمای عقب نیز تغییرات در گرافیک چراغ‌ها و نصب یک اسپویلر الحاقی سبب شده است چاشنی اسپرت در این نما نیز دوچندان شود. به‌عبارت دیگر چراغ‌های کشیده با گرافیک شفاف سفید رنگ و نصب اسپویلر روی درِ صندوق‌عقب سبب شده است این خودرو نسبت به‌نسخه‌های قبل از فیس‌لیفت زیباتر به‌نظر برسد. به‌نسخه فیس‌لیفت این خودرو ویژگی‌های اسپرتی اضافه شده تا با ظاهر متفاوت‌تری به‌دست مشتریان برسد.

کابین ساده با امکانات رفاهی مناسب

در داخل کابین تویوتا کرولا E۱۷۰ نسخه XLI با طراحی ساده، مینیمال و البته جذابی مواجه می‌شویم. طراحی داشبورد ساده و مینیمال بوده و به‌صورت تخت طراحی شده که در قسمت میانی آن، دو دریچه مستطیل‌شکل برای سیستم تهویه‌مطبوع طراحی شده است.

این دریچه‌ها در کنار دریچه‌های ذوزنقه‌ای‌شکل در طرفین داشبورد، حس و حال جذابی به‌کابین می‌بخشد. البته ناگفته نماند که یک نمایشگر ۷ اینچی در قسمت میانی داشبورد و یک نمایشگر ۳.۵ اینچی در میان کیلومترسنج آنالوگ کلاستر تعبیه شده تا حس و حال مدرنی به‌فضای داخلی کرولا ببخشند.

پنل تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع نیز اتوماتیک بوده که دکمه روتاری که برای آن طراحی شده به‌جذابیت فضای داخلی این خودرو می‌افزاید. در نسخه XLI غربیلک‌فرمان کمی اسپرت‌تر طراحی شده تا با دسته‌دنده‌ای که به‌رنگ کروم مشکی پیانویی مزین شده، حس اسپرتی ایجاد کند. از سوی دیگر طراحان کمپانی تویوتا به‌منظور ایجاد حس بهتر، از تریم دو رنگ مشکی و بژ استفاده کرده‌اند. همچنین طراحی سقف سانروف نسبتا بزرگ فضای داخلی این خودرو را بسیار دلنشین جلوه می‌دهد.

در این سدان کامپکت کیفیت بالای ساخت به‌خوبی به‌چشم می‌آید. در قسمت بالایی داشبورد از پلاستیک منعطف Soft Touch و از روکش چرمی برای قسمت میانی داشبورد استفاده شده است. عایق‌بندی در کابین کرولا فوق‌العاده بوده که کمپانی تویوتا به‌لطف استفاده از باکیفیت‌ترین متریال و دقت در مونتاژ، کابین راحت و آرامی را به‌سرنشینان این خودرو هدیه می‌دهد.

طراحی صندلی‌های جلویی کرولا بسیار ارگونومی بوده که به‌لطف ابعاد و اندازه خودرو، فضای کاملا راحتی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. فاصله محوری این نسل از کرولا به ۲۷۰۰ میلی‌متر، طول آن به ۴۶۲۰ میلی‌متر، عرض این خودرو به ۱۷۷۵ میلی‌متر و قامت آن به ۱۴۶۰ میلی‌متر می‌رسد تا فضای جادار و راحتی به‌سرنشینان هدیه شود.

جالب است بدانید که بیشتر کرولاهای این نسل کارکردی بالاتر از ۶۰ هزار کیلومتر دارند؛ اما کیفیت قطعات پلاستیکی و سایر ادوات داخلی آن‌ها به‌حدی خوب و عالی است که رنگ آن‌ها دچار آسیب‌دیدگی نشده و هیچ حالت دفرمگی یا خرابی در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

صدای اگزوز هیجان‌انگیز

آن‌چه کرولا E۱۷۰ نسخه XLI را نسبت به‌تمام سدان‌های هم‌کلاس خود در بازار ایران منحصربه‌فرد جلوه می‌دهد، کیفیت بالای ساخت این خودرو و همچنین حفظ کیفیت در طراحی و ساخت قلب تپنده آن است. قلب تپنده کرولا E۱۷۰ نسخه XLI را یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری تشکیل می‌دهد. این پیشرانه با چنین حجم موتوری در خودروهای کره‌ای از توان ۱۵۰ اسب‌بخاری برخوردار است؛ اما پیشرانه مورد نظر در کرولا E۱۷۰ نسخه XLI از توانی کمتر از ۱۵۰ اسب‌بخار بهره می‌گیرد که این نکته سبب شده است این موتور سالم و بدون خرابی باشد.

بر این اساس زیر کاپوت کرولا E۱۷۰ نسخه XLI یک موتور ۴ سیلندر خطی ۱۹۸۶ سی‌سی تنفس‌طبیعی جا خوش کرده است. این موتور به‌لطف قرارگیری ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر، طراحی دو میل‌سوپاپ‌رو با مکانیزم DOHC، سیستم تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ دوبل (Dual VVT-i) و ساختار کوئل مجزا برای هر سیلندر، توان خروجی را به ۱۴۵ اسب‌بخار در دور ۵۶۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی را به ۱۸۷ نیوتون‌متر در دور ۳۷۰۰ آرپی‌ام می‌رساند. این قدرت و گشتاور به‌دلیل سایز قطر پیستون ۸۰.۵ میلی‌متر در کورس پیستون ۹۷.۶ میلی‌متری تولید می‌شود.

همچنین کاهش فضای اتاق احتراق و رساندن نسبت تراکم به ۱۰ به‌یک، سبب تولید چنین قدرت و گشتاوری می‌شود. نکته بسیار مهم درباره پیشرانه ۲ لیتری تنفس‌طبیعی کرولا XLI موسوم به ۳ZR-FE گشتاور نسبتا خطی در دورهای بالاتر است که نسبت به‌پیشرانه ۲ لیتری تنفس‌طبیعی هیوندای-کیا موسوم به Nu برتری دارد.

این پیشرانه با استفاده از سوخت نه چندان مرغوب موجود در کشور (با عدد اکتان ۸۸ )، گشتاور ۱۵۵ نیوتون‌متری تولید می‌کند و با رسیدن به دور موتور ۳۷۰۰ آرپی‌ام، گشتاور ۱۸۷ نیوتون‌متری را به‌شکل خطی در اختیار راننده قرار می‌دهد.

از آن‌جا که در این خودرو توان ۱۴۵ اسب‌بخاری از موتور ۲ لیتری گرفته می‌شود، در بلندمدت حساسیت پیشرانه به‌سوخت و کیفیت روغن‌موتور بسیار پایین بوده و همین عامل سبب شده است میزان استهلاک و خرابی در این موتور کاهش یابد.

با در نظر گرفتن کارکرد استاندارد سالانه ۲۰ هزار کیلومتر و تعویض به‌موقع روغن‌موتور، این پیشرانه حداکثر تا ۴۰۰ هزار کیلومتر باکیفیت و با استهلاک پایین خواهد بود. یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال قدرت و گشتاور به‌چرخ‌های جلو این خودرو را برعهده دارد. ساختار این گیربکس به‌گونه‌ای است که به‌لطف استفاده از سیستم خنک‌کننده مناسب، در فصل گرم سال نیز عملکرد مناسبی دارد.

گیربکس کرولا E۱۷۰ نسخه XLI و تمام مدل‌های این سری از کرولا، بسیار گوش به فرمان بوده و با قابلیت تعویض دنده، بدون تاخیر و کوبش، رانندگی باکیفیتی را در اختیار راکب قرار می‌دهد. ویژگی‌های ذکر شده و هماهنگی عالی میان موتور و گیربکس سبب شده است این گیربکس به‌یکی از باکیفیت‌ترین گیربکس‌های‌ اتوماتیک‌ موجود در داخل کشور بدل شود. این گیربکس با در نظر گرفتن تعویض روغن در هر ۴۰ هزار کیلومتر تا ۱۵۰ هزار کیلومتر استهلاک پایینی خواهد داشت.

کیفیت بالای سواری، اطمینان در فرمان‌پذیری

تویوتا کرولا E۱۷۰ نسخه XLI به‌لطف سیستم تعلیق کارآمد مک‌فرسون و طبق‌های دوبل در جلو و سیستم مولتی‌لینک به‌همراه فنرهای پیچشی در عقب، نسبت به‌تمام رقبای کره‌ای از کیفیت سواری بالاتری برخوردار است و سواری نرمی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. همچنین در نسخه XLI مدل ۲۰۱۶ از رینگ‌های ۱۶ اینچی اسپرت استفاده شده تا میزان ارتعاشات کاهش پیدا کند. از سوی دیگر به‌لطف استفاده از فرمان برقی و ساختار هندسی سیستم تعلیق و مرکز ثقل نسبتا بالا، فرمان‌پذیری یا هندلینگ این خودرو نیز عالی بوده و هم‌سطح با هیوندای الانتراست.

بررسی امکانات رفاهی و ایمنی

این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی به این موارد مجهز است: ۸ ایربگ، سیستم ترمز ABS، EBD، BAS، ESP، سیستم ترمز چهارچرخ‌دیسکی، فرمان تلسکوپی، روکش چرمی غربیلک‌فرمان، سیستم ورود بدون کلید (کی‌لس)، استارت دکمه‌ای، کنترل صفحه‌نمایش از روی غربیلک‌فرمان، سنسور پارک جلو و عقب، کروزکنترل، صندلی عقب تاشو و قابلیت دسترسی به صندوق‌عقب، آینه داخلی با امکان تنظیم نور و مناسب برای استفاده در شب، سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک خودکار، دستگیره‌های مزین به‌کروم، تنظیم خودکار ارتفاع چراغ‌های جلو، سقف سانروف و صندلی‌های راحت ارگونومی.

آیا کرولا XLI ارزش خرید دارد؟

کرولا ۲۰۱۶ نسخه XLI از نظر امکانات رفاهی در سطح قابل قبولی قرار دارد. همچنین اگر به‌دنبال خرید یک سدان باکیفیت و کم‌دردسر در بلندمدت با هزینه‌های ‌نگهداری پایین و خرابی اندک موتور نسبت به‌سدان‌های کره‌ای هستید، کرولا XLI مدل ۲۰۱۶ با کارکرد ۷۵ هزار کیلومتر این روزها در بازه قیمتی ۳ میلیارد تومان انتخاب مناسبی به‌نظر می‌رسد. این خودرو در بازار خودرویی کشور از جایگاه مناسبی برخوردار است و خرید و فروش آن نیز رونق چشمگیری دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ