معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

لزوم حرکت بخش کشاورزی از معیشتی به اقتصادی

اقتصاد ایران: معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: اگر کشاورزی اقتصادی نباشد سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش می‌یابد. ما باید بخش کشاورزی را به سمتی سوق دهیم که از کشاورزی معیشتی به اقتصادی تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  سید مجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره مکانیزاسیون کشاورزی که در واقع بخش اعظمی از محصولات به دلیل فرسودگی این ادوات ضایع می‌شود به مهر گفت: در بحث مکانیزاسیون یکی از مهم‌ترین عوامل بهره وری در بخش کشاورزی است؛ اما ما باید به یک رقم قابل قبول از افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی دست پیدا کنیم.

وی افزود: کشور در طول این سال‌ها، فعالیت‌هایی به تناسب تشخیص مؤسسات تحقیقاتی در بخش کشاورزی انجام داده؛ اما اینکه این موضوع آیا اولویت بخش اجرا بود یا خیر، خیلی مشخص نبوده است.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین راهبردی که سال گذشته در نظر گرفتیم این بود که ظرفیت مؤسسات را در اختیار بخش‌های اجرایی قرار دهیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: فکر می‌کنم امسال مرکز مکانیزاسیون که خط دهی مؤسسه تحقیقات فنی مهندسی سازمان تات را دارد ما را روی تجهیزات و امکانات متمرکز می‌کند که چالش حوزه کشاورزی و کشاورزان کشور است. مثلاً ممکن است ما مشکل کمباین پنبه مزارع کوچک داشته باشیم یا مواردی از این قبیل. در بازدیدی از باغ گل محمدی در کاشان، کشاورزان مشکل برداشت داشتند. پیگیری شد خوشبختانه دستگاه آن توسط مؤسسه تحقیقات فنی مهندسی با کمک بخش خصوصی تولید و تجاری سازی شد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت مجموعه محدود است، عنوان کرد: روی اموری باید متمرکز شد که وزن آنها در بخش کشاورزی بیشتر است. فرمان را به دست معاونان وزیر و حوزه‌های اجرایی داده ایم.

ادامه تغییرات در مسیر توسعه

خیام نکویی با اشاره به برخی اصلاحات در ماشین آلات کشاورزی تصریح کرد: امسال هد کمباین‌ها اصلاح شد تا از ضایعات محصولات کاسته شود. امسال هم امیدواریم با ادامه این مسیر از هدر رفت محصولات هنگام برداشت جلوگیری شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: ممکن است دسترسی به جلوگیری از ضایعات در جامعه نداشته باشیم اما می‌توانیم از ضایعات از سوی خودمان و دستگاه‌های دولتی در عملکردها جلوگیری کرد.

این مسؤول دولتی تاکید کرد: امید است شاهد یک تحول بزرگ در این حوزه باشیم.

ضرورت دانش بنیان شدن کشاورزی معیشتی

رئیس سازمان تات درباره تدوین برنامه‌ها در حوزه تولید ماشین آلات جدید مانند ادوات و تجهیزات مورد نیاز برداشت کلزا، گفت: در مواردی که نمونه داخلی نداشته باشیم با همکاری مرکز مکانیزاسیون می‌توان در مدتی نمونه‌هایی وارد کرد یا در داخل توسط بخش خصوصی کپی سازی شوند. در این زمینه مشکلی نداریم و از همراهی آنها می‌توان تحولات بنیادی به وجود آورد.

گفتنی است؛ جذب سرمایه بخش خصوصی برای تجاری سازی طرح‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. بخش خصوصی هم تا زمانی که سرمایه گذاری سود نداشته باشد مبادرت به ورود نمی‌کند. مشوق‌های مؤسسه برای بخش خصوصی برای تجاری سازی بخش مکانیزاسیون چیست؟ خیام نکویی در پاسخ به این پرسش گفت: به طور قطع اگر کشاورزی اقتصادی نباشد همین اتفاق می‌افتد که امروز سرمایه گذاری در بخش کشاورزی ماکزیموم تا آستانه ۴ درصد است. بنابراین ما باید بخش کشاورزی را به سمتی سوق دهیم که از کشاورزی معیشتی به اقتصادی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: ضرورت این کار حرکت به سوی دانش بنیان‌ها است. اگر این گونه شود شاهد افزایش بهره وری خواهیم بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: افزایش بهره وری به مفهوم این است که هزینه تولید کاهش پیدا می‌کند و درآمد کشاورز افزایش. در این زمان کشاورز برای یک کاربرد مکانیزاسیون نگرانی ندارد که هزینه بپردازد.

خیام نکویی در پایان گفت: لازم است تلاش کنیم تا کشاورزان ترغیب شوند روی بعد دانش بنیان شدن بخش کشاورزی کار کنند. در حال حاضر مهم‌ترین مأموریت مجموعه تات این مساله است.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ