تسهیلات صندوق نوآوری به رشد صادرات دانش بنیان ها
اقتصاد ایران: صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان از ارائه تسهیلات رشد صادرات و تسهیلات فراسرزمینی به شرکت های دانش بنیان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، یکی از الزامات رشد شرکتهای دانشبنیان و تبدیلشدن آنها به بازیگران اصلی و قابل اعتنای اقتصاد کشور (بخوانید افزایش سهم اقتصاد دانشبنیان از اقتصاد کشور)، ورود آنها به بازارهای بینالمللی است. یادگیری از رقبا و سایر بازیگران عرصه بینالمللی میتواند نقش موثری در رشد شرکتهای دانشبنیان داشته باشد. از این رو، هیات عامل جدید صندوق نوآوری و شکوفایی، بستهای با عنوان «توسعه صادرات دانشبنیان» را طراحی کرد که محورهای متعددی از جمله «کمک به شبکهسازی صادراتی» و «تامین مالی صادراتی» را شامل می شود.
در محور شبکهسازی صادراتی، نمایشگاههای معتبر بینالمللی ابزار مهم و موثری محسوب میشوند. گرچه صندوق از گذشته با خدمات بلاعوض توانمندسازی نظیر حضور در نمایشگاههای خارجی و اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری ـ به شبکهسازی صادراتی شرکتهای دانشبنیان کمک کرده است، اما در سال ۱۴۰۲ بودجه خدمات توانمندسازی صندوق به ۲ برابر افزایش یافت و بخش عمده این افزایش، به شبکهسازی صادراتی دانشبنیان اختصاص یافت.
در نتیجه صندوق نوآوری و شکوفایی توانست در سال ۱۴۰۲، از حضور ۱۶۰ شرکت دانشبنیان در ۵۸ نمایشگاه معتبر بینالمللی به طور مستقل، و از حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانشبنیان در ۲۲ نمایشگاه معتبر بینالمللی در قالب پاویون حمایت بلاعوض به عمل آورد.
حضور شرکتهای دانشبنیان در این نمایشگاهها، زمینه آشنایی آنها با بازارهای بینالمللی، شناسایی و مذاکره با مشتریان بالقوه، و نهایتاً صادرات انواع محصول و خدمات دانشبنیان را فراهم میسازد.
اما خدمات توانمندسازی تنها عنصر بسته توسعه صادرات دانشبنیان نبود و دو خدمت جدید در صندوق نوآوری و شکوفایی مصوب شد: ۱) تسهیلات رشد صادرات دانشبنیان، که هدف آن کمک به تامین نقدینگی مورد نیاز شرکتهای دانشبنیان صادراتی است، و ۲) تسهیلات تولید فراسرزمینی، که به شرکتهای دانشبنیان کمک میکند تا خطوط مونتاژ یا بستهبندی محصولات خود را در سایر کشورها دایر کنند.
تولید فراسرزمینی به شرکتهای دانشبنیان اجازه میدهد به عنوان یک شرکت داخلی وارد بازار کشور هدف شوند و علاوه بر آن، از قراردادهای تجارت آزاد کشور هدف با سایر کشورها نیز بهرهمند شوند. انتظار میرود ارائه این دو خدمت در سال ۱۴۰۳ به توسعه صادرات شرکتهای دانشبنیان بیش از پیش کمک کند.
براساس اعلام مسولان صندوق نوآوری، هدفگذاری این صندوق در بسته صادراتی با توجه به سیاستهای دولت، کشورهای همسایه و منطقه است که از قضا دارای بازار بزرگی اند و برای حضور شرکتهای دانشبنیان ایرانی بسیار مشتاق هستند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه