فرزندآوری حتی درمیان حیوانات کاری بسیار پرهزینه است

اقتصاد ایران: مادران باردار برای پرورش فرزند به تقریبا ۵۰ هزار کالری غذایی نیاز دارند. این رقم از آنچه قبلا تصور می‌شد، بسیار بالاتر است.

پرورش فرزند در بدن، انرژی بسیار زیادی از مادران می‌گیرد؛ فقط کافی است از زنانی که بارداری را تجربه کرده‌اند، بپرسید. اما به تازگی، گروهی از دانشمندان به فکر افتادند که انرژی موردنیاز مادر برای پرورش فرزند در بدنش را به طور دقیق محاسبه کنند.

گروهی از محققان استرالیایی در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله‌ی ساینس منتشر شد، تخمین زده‌اند که انسان در طول دوره‌ی ۹ ماهه‌ی بارداری، تقریباً به ۵۰ هزار کالری غذایی نیاز دارد. این میزان از کالری، به طور چشمگیری فراتر از انتظار محققان است.

میزان کالری موردنیاز در تخمین‌های پیشین، به طور قابل‌توجهی کمتر بود. زیرا دانشمندان عموماً تصور می‌کردند که بیشتر انرژی مصرفی در تولید‌مثل، در جنین ذخیره می‌شود که نسبتاً کوچک است.

داستن مارشال، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه مانش، ملبورن، استرالیا، به همراه دانشجویانش کشف کرده‌اند که انرژی ذخیره‌شده در بافت‌های جنین انسان فقط حدود چهار درصد از کل انرژی مصرفی در بارداری را تشکیل می‌دهد. ۹۶ درصد دیگر از انرژی برآوردشده، انرژی افزوده‌ای است که توسط بدن مادر مصرف می‌شود.

زن در طول دوره ۹ ماهه بارداری، به ۵۰ هزار کالری غذایی نیاز دارد

کشف جدید در نتیجه‌ی تحقیقات طولانی‌مدت دکتر مارشال در زمینه‌ی سوخت‌و‌ساز بدن به دست آمده است. محققان می‌گویند نیاز گونه‌های مختلف به انرژی نیز با یکدیگر متفاوت است: برای مثال، پستانداران خون‌گرم می‌توانند دمای بدن خود را ثابت نگه دارند و حتی در صورت کاهش دما نیز فعال بمانند.

اما خون‌گرمی معایبی نیز دارد. حفظ میزان بالای سوخت‌و‌ساز، مستلزم تغذیه‌ی مداوم پستانداران است. در مقابل، مار که موجودی خون‌‌سرد محسوب می‌شود، می‌تواند هر چند هفته یک بار غذا بخورد.

بنابراین، دکتر مارشال تصمیم گرفت که فهرستی کامل از انرژی که توسط ده‌ها گونه در طول زندگی‌شان مصرف می‌شود، تهیه کند. او تشخیص داد که بیشتر مادران نه تنها باید سوخت بدن خودشان را تأمین کنند، بلکه باید مقداری از انرژی را نیز به فرزاندانشان اختصاص دهند.

وقتی دکتر مارشال بررسی انرژی مصرف‌شده در روند تولیدمثل زنان را آغاز کرد، نتوانست به آمار دقیقی دسترسی پیدا کند. برخی محققان حدس زده بودند که انرژی غیرمستقیم، یعنی انرژی موردنیاز زنان برای سوخت‌و‌ساز بدن خودشان در دوران بارداری، ممکن است فقط ۲۰ درصد از کل انرژی مستقیم مصرف‌شده در بافت‌های نوزاد باشد. اما دکتر مارشال به این حدس و گمان‌ها بسنده نکرد.

مارشال و دانشجویانش تصمیم گرفتند خودشان انرژی مصرفی را محاسبه کنند. آن‌ها برای یافتن اطلاعاتی مانند انرژی ذخیره‌شده در بافت‌های فرزند، به بررسی و جستجوی نوشته‌جات علمی پرداختند. همچنین، گروه به دنبال بررسی میزان سوخت‌وساز کلی بدن زنان در حین تولیدمثل بودند. دانشمندان میزان سوخت‌و‌ساز کلی را بر اساس اندازه‌گیری اکسیژن مصرف‌شده توسط مادران تخمین می‌زنند.

مارشال می‌گوید دیگر محققان داده‌های مربوط به هر گونه را جمع‌آوری کرده‌اند، اما هیچ‌کس این داده‌ها را تجمیع نکرده است. گروه مارشال با جمع‌آوری این‌قبیل داده‌ها، انرژی موردنیاز برای تولید‌مثل ۸۱ گونه، از حشرات گرفته تا مارها و بزها را برآورد کردند.

محققان دریافتند که اندازه‌ی بدن حیوانات، تأثیر بسیاری بر میزان انرژی مورد‌نیاز آن‌ها برای تولید‌مثل دارد. به عنوان مثال، گونه‌ی بسیار ریز چرخان‌تباران، برای پرورش فرزند به کمتر از یک میلیونیم کالری نیاز دارند. در مقابل، گوزن دم‌سفید برای فرزندآوری به بیش از ۱۱۲ هزار کالری نیاز دارد. سوخت‌وساز گونه نیز نقش مهمی دارد. پستانداران خون‌گرم سه برابر بیشتر از حیوانات خون‌سرد هم‌اندازه‌ی خودشان، انرژی مصرف می کنند.

۱۰ درصد از انرژی مصرفی پستانداران ماده در دوران بارداری، به فرزندان می‌رسد

بزرگ‌ترین شگفتی، زمانی رخ داد که دکتر مارشال و گروهش دریافتند که در بسیاری از گونه‌ها، انرژی مصرفی غیرمستقیم بارداری بیشتر از انرژی مستقیم است. غیرعادی‌ترین نتایج نیز از پستانداران حاصل شد. به طور میانگین، فقط ۱۰ درصد از انرژی مصرفی پستاندار ماده در دوران بارداری، توسط فرزندش مصرف می‌شود. مارشال می‌گوید این نتیجه تکان‌دهنده بود و گروه چندین بار منابع را بازبینی کرد، زیرا بر اساس انتظارات، انرژی غیرمستقیم به طرز شگفت‌انگیزی بالا به نظر می‌رسید.

همچنین، مطالعه نشان می‌دهد که چرا میزان انرژی مصرفی غیرمستقیم برخی گونه‌ها، بالاتر از سایرین است. برای مثال، انرژی غیرمستقیم مارهای تخم‌گذار بسیار کمتر از مارهایی است که زایمان می‌کنند. مارهای زنده‌زا باید در زمان رشد جنین در بدنشان، از آن حمایت کنند. در حالی که مادران تخم‌گذار می‌توانند فرزندان خود را سریع‌تر از بدن خارج کنند.

پستانداران انرژی غیرمستقیم بالایی را صرف بارداری می‌کنند و این امر، ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد. به عنوان مثال، بسیاری از گونه‌ها برای انتقال مواد مغذی به رویان، جفت می‌سازند. دکتر مارشال می‌گوید انسان‌ها در مقایسه با دیگر گونه‌ها، احتمالاً انرژی بسیار بالاتری را صرف بارداری می‌کنند، زیرا مدت‌زمان بارداری زنان انسان از سایر پستانداران بیشتر است.

دکتر مارشال می‌گوید نتایج جدید، ممکن است توضیح دهد که چرا پستانداران ماده پس از تولد فرزندانشان نیز برای مراقبت از آن‌ها بیش‌از‌حد زحمت می‌کشند؛ زیرا مادران در طول بارداری، انرژی بسیاری را صرف پرورش فرزندان می‌کنند. او می‌افزاید مادران، پیش از تولد فرزند نیز این هزینه‌های هنگفت را می‌پردازند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ