پیشگیری از جرایم سایبری در سایه ارتقای آگاهی

اقتصاد ایران: جرایم و کلاهبرداری‌ها در سال‌های اخیر شکل نوینی به خود گرفته و کاربران در فضای مجازی را به دلیل ناآگاهی و ساده‌انگاری گرفتار می‌کند و توصیه‌های پلیس فتا در این زمینه باید جدی گرفته شود. با تلاش این متخصصان سال گذشته کشف جرایم سایبری در استان سمنان افزایش ۳۳ درصدی داشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  فعالیت مجرمان سایبری در سال‌های اخیر تا به حدی گسترش یافته است که در مناسبت‌های مختلف، جرایم متنوعی را در فضای مجازی با طعمه قرار دادن افراد کم‌آگاه شکل می‌دهند و بسیاری از این جرایم بر اثر ناآگاهی و نداشتن سواد رسانه‌ای، اعتماد بیش از حد به دیگران در فضای مجازی، نشر اطلاعات خصوصی در فضای مجازی، نداشتن اطلاعات کافی در نحوه انجام اقدامات مالی در بانکداری الکترونیک و مواردی از این قبیل رُخ می‌دهد.

برخی از افراد تصور می‌کنند که جرائم فضای مجازی بسیار محدود و کوچک است؛ در حالی‌که عکس این تصور وجود دارد و شرایط به نحوی شده است که مجرمان به راحتی در هر مناسبتی به همان نسبت به کلاهبرداری و فریب کاربران فضای مجازی اقدام می‌کنند.

شهروندان می‌توانند برای کسب اطلاعات و ارتقاء آگاهی‌های خود در این زمینه و یا در صورت برخورد با مواردی که در خصوص آن تخصص و دانش لازم را ندارند؛ به پایگاه اینترنتی پلیس فتا مراجعه کنند و از وقوع جرم و قربانی شدن افراد در جرایم سایبری جلوگیری کنند.

از شگردهای کلاهبرداری در فضای مجازی بیشتر بدانیم

رییس پلیس فتا استان سمنان با اشاره به افزایش کشف بیش از ۳۲ و ۷۱ صدم درصدی جرایم سایبری در این استان طی سال ۱۴۰۲ در مقایسه با ۱۴۰۱ ، بیان کرد: کلاهبرداران در فضای مجازی بسته به مقتضیات زمان و موضوعات مطرح در جامعه و با شگردها و شیوه های گوناگون و با ترفند ارسال لینک‌های آلوده به بدافزار برای کاربران و با مضامین و عنوان های مختلف از جمله سبد کالای کمک معیشتی، قطع یارانه، سهام عدالت، ابلاغیه قضایی و برنده شدن در قرعه کشی، اقدام به کلاهبرداری از مردم می کنند.

پیشگیری از جرایم سایبری در سایه ارتقای آگاهی

سرهنگ محمدرضا فدائیان با بیان اینکه اتصال به هر شبکه اینترنت بدون شناخت منبع آن و فقط به علت رایگان بودن، می‌تواند کاربران را در معرض سوءاستفاده‌های احتمالی و سرقت اطلاعات مهم و شخصی قرار دهد، افزود: مجرمان سایبری با ارائه اینترنت‌های رایگان بدون رمز در مراکز مختلف به دنبال سرقت اطلاعات بانکی شهروندان هستند و کاربران باید در این موارد هوشیار باشند.

وی تاکید کرد: کاربران بر روی لینک‌های با منابع ناشناس و تبلیغ شده در شبکه‌های اجتماعی کلیک نکنند و به تبلیغات و قیمت‌های فریبنده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی توجه نداشته باشند.

چگونه طعمه کلاهبرداران سایبری نشویم

رییس پلیس فتا استان سمنان به شهروندان توصیه کرد خریدهای اینترنتی خود را از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیک انجام دهند و قبل از بررسی و اطمینان از سلامت کالا از پرداخت هرگونه وجه خودداری کنند.

این مسوول انتظامی به افزایش ۸۲ و ۶۹ صدم درصدی کشف جرائم سایبری در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: فعالان فضای مجازی و اصحاب رسانه در کنار پلیس با ارتقاء آموزش‌های مرتبط با فضای مجازی و افزایش سواد رسانه‌ای کاربران نقش مهمی در کاهش جرایم و تحقق پیشگیری از جرم در فضای سایبری دارند و انتظار می‌رود بیش از پیش همراهی کنند.

پیشگیری از جرایم سایبری در سایه ارتقای آگاهی

رییس پلیس فتا استان سمنان در پایان از عموم مردم خواست در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک و مجرمانه مراتب را از طریق سامانه فوریت‌های سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ و یا پایگاه اینترنتی پلیس فتا گزارش کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ارتقاء سواد رسانه‌ای، آگاهی بخشی بیش از پیش به جامعه و ارایه توصیه‌ها و راهکارهای پیشگیرانه از مالباختگی و آسیب‌پذیری در جرایم سایبری با روش‌های مختلف از جمله نصب بنر با اندازه‌ای متناسب در شهرها و میادین اصلی و همچنین محورهای شلوغ، تولیدات دیجیتال آموزشی پلیس فتا بصورت مستمر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال پرمخاطب استانی از جمله راهکارهای کاهش جرایم سایبری است که این هدف با همراهی بخش‌های مختلف محقق می‌شود.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که از این شمار، بیش از ۲۰۰ هزار نفر ساکن مرکز استان هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ