عامل رشد دو روزه شاخص و ارزندگی بورس از نظر دلاری و P/E

اقتصاد ایران: تحلیلگر بازار سرمایه رشد دو روزه شاخص را ناشی از بازیابی ریزش ها و افزایش دلار آزاد دانست و گفت: بورس از نظر ارزش دلاری و P/E گذشته‌نگر، ارزنده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم سماوی با اشاره به شروع روند ریزشی شاخص‌ بورس از 25 دی ماه به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: متاسفانه با توجه به اخبار منفی مخصوصاً سیاست‌های انقباضی و انتشار گواهی 30‌ درصدی توسط بانک‌ مرکزی این افت ادامه‌دار شد و تا هفته قبل هم ادامه داشت. به‌ طوری که شاخص به محدوده 2.04 میلیون واحد رسید ‌اما در دو روز اخیر ریزش سه چهار هفته اخیر را بازیابی کرد.

البته رشد اخیر بیشتر ناشی از بازیابی ریزش‌ها است نه شروع روند جدید. وقتی می‌توان گفت روند جدید شروع‌ شده که شاخص از محدوده 2.2 میلیون واحد بگذرد. عامل رشد روزهای اخیر افزایش نرخ دلار آزاد بود که به محدوده 60‌ هزار تومان نزدیک شد. در موج قبلی رشد شاخص، بانک‌مرکزی با انتشار اوراق کمی از عطش بازار ارز را کاهش داد و دلار در محدوده 55‌ هزار‌ تومان تثبیت شد و مجددا به سمت سقف قیمتی 60‌ هزار‌ تومانی حرکت کرد.

حالا باید دید در این روزها که بانک‌ مرکزی قرار است سکه تمام بهار آزادی عرضه کند، آیا این مُسکن موقتا بر بازار ارز و سایر بازارهای رقیب اثرگذار خواهد بود. طبیعتا این اثرگذاری کاملا کوتاه‌مدت و به‌مثابه یک مُسکن خواهد بود و پایدار نخواهد ماند.

قیمت‌های فعلی حباب نیست و اگر اصلاح قیمتی در این عرصه با انتشار سکه‌ها توسط بانک‌مرکزی اتفاق بیفتد کاملا موقتی خواهد بود.

بورس از منظر ارزش دلاری در محدوده کف‌های قیمتی دو‌ساله قرار دارد که نشان از ارزندگی می‌دهد و P/E گذشته‌نگر هم به کمتر از میانگین 15‌ ساله و کمتر از 7.5 مرتبه رسید. از سمت دیگر برخی اخبار صنایع مخصوصا خودرویی‌ها و حمایت رئیس‌جمهور از عرضه خودرو در بورس‌کالا منتشر شد.

با توجه به اینکه عدم‌ عرضه خودرو در بورس‌کالا با شکست مواجه شد بسیاری افراد مردد ایمان پیدا کردند بهترین راهکار عرضه خودرو، استفاده از ساز و کار بورس‌کالا است که موجب شد در روزهای اخیر خودرویی‌ها سبز رنگ شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ