دلایل ابطال و تعلیق گواهینامه ایزو

اقتصاد ایران: گواهینامه ایزو یکی از مهمترین گواهینامه‌های بین‌المللی برای تایید کیفیت و سلامت محصولات، تجهیزات یا خدمات است که بیشتر کسب و کارها موظف به دریافت آن هستند.

اخبار شرکتها-  گاهی مواقع به دلایل مختلف شاهد ابطال و تعلیق ISO هستیم که این موضوع می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. در صورتی که تمایل دارید از مهمترین دلایل ابطال و تعلیق ایزو آگاه شوید، بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

  1. عدم اجرا یا نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایل ابطال و تعلیق ایزو مربوط به عدم اجرا یا نگهداری الزامات سیستم مدیریت کیفیت است. به این معنی که اگر سازمان و کسب و کار مورد نظر نتواند استانداردهای ضروری جهت ارائه خدمات و محصولات با کیفیت را رعایت کند یا نتواند اعتماد مشتری را جلب نماید، سازمان ارائه دهنده ایزو موظف به ابطال گواهینامه او است.

برای اینکه کسب و کار مورد نظر بتواند گواهینامه ایزو را نگهداری کند باید یکسری موارد از جمله انجام بازبینی‌های دوره‌ای، پایش عملکرد و رضایت مشتری، پیشگیری و رفع عدم انطباق‌ها و مشکلات به وجود آمده، فراهم کردن کردن زیرساخت‌های لازم و آماده کردن منابع انسانی را در اولویت قرار دهد. پس در صورتی که کیفیت محصولات افت کند یا مشکلاتی برای آنها ایجاد شود که سبب به خطر افتادن سلامت خریداران شود، ممکن است گواهینامه ایزو فرد مورد نظر باطل شود. ایزو سیستم جزو بهترین شرکت های ارائه گواهینامه ایزو با رعایت استاندارد های مورد نظر است.

 

  1. رعایت نکردن بندهای مقرراتی و قانونی پس از اخذ ISO

عدم رعایت بندهای قانونی یا مقرراتی گواهینامه ایزو از دیگر موارد ابطال این گواهینامه است. زمانی این اتفاق می‌افتد که کسب و کارها یا سازمان‌ها نتوانند به قوانین مربوط به زمینه خود پایبند باشند. همانطور که می‌دانید هر سازمان و کسب و کاری از جمله ساختمان سازی، کشاورزی، پزشکی، صنایع غذایی، حمل و نقل و.... در صورتی که بخواهد اقدام به دریافت گواهینامه ایزو کنند، باید تمامی قانون و مقررات و بندها را به خوبی مطالعه کرده و سپس برای دریافت گواهینامه اقدام کند.

 اما اگر پس از آن نتواند مقررات را به خوبی رعایت نمایند، در نتیجه مشمول جریمه شده و گواهینامه او باطل و توقیف می‌شود. پس برای پیشگیری از این مشکل، سازمان و کسب و کار مورد نظر باید به خوبی تمامی قوانین و مقررات را رعایت کرده و به طور کامل به آنها پایبند باشد. در نظر داشته باشید پس از دریافت گواهینامه ایزو ممکن است برخی از بندها و مقررات آن ها تغییر کند به همین دلیل شما باید به صورت مرتب نسخه‌های آپدیت آن را دریافت کرده و قانون و مقررات جدید را مطالعه و آنها را در نظر داشته باشید.

 

  1. سوءاستفاده کردن از لوگو یا گواهینامه ایزو

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که می‌تواند سبب ابطال و تعلیق گواهینامه ایزو شود، سوء استفاده کردن از آن است. ممکن است برخی از افراد اقدام به سوء استفاده از گواهینامه کنند یا از آن برای مقاصد غیر قانونی استفاده کنند که در این مورد اگر سازمان مربوطه متوجه این موضوع شد می‌تواند هرچه سریعتر اقدام به جریمه کردن فرد یا ابطال گواهینامه ایزو او کند.

توجه داشته باشید پس از دریافت لوگو یا گواهینامه مورد نظر شما حق هیچگونه سوء استفاده از آن ندارید و حتی نمی‌توانید اقدام به تغییر اندازه، رنگ یا فونت آن کنید. دقت داشته باشید اگر توانستید این گواهینامه را دریافت کنید باید تمام دستورالعمل‌های سازمان مورد نظر را در نظر گرفته و به خوبی به آنها پایبند باشید تا مشکلاتی از قبیل توقیف، ممنوعیت فعالیت، عدم تمدید، اخذ گواهینامه مجدد و... برای شما ایجاد نشود. همچنین اگر فردی از گواهینامه ایزو سوء استفاده کند این کار می‌تواند سبب عدم اعتماد مشتریان شده و فروش او را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.

 

  1. خاتمه دادن به فعالیت سازمان در حوزه مربوطه

هنگامی که سازمان مورد نظر از فعالیت‌هایی که در زمینه گواهینامه ایزو خود انجام می‌داده است خارج شود این کار می‌تواند سبب تعلیق یا ابطال گواهینامه شود. در صورتی که مدیر سازمان تمایل داشته باشد کسب و کار خود را تغییر دهد. برای مثال در مرحله اول در حوزه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت داشته و اینک تمایل به فعالیت در عرصه ساختمان سازی دارد، در این زمان دامنه کاربرد گواهینامه او دیگر معنی ندارد و فرد باید به طور مجدد برای درخواست گواهینامه جدید اقدام کند. توجه داشته باشید در صورتی که با همان گواهینامه قبلی شروع به فعالیت کنید این کار می‌تواند سبب جریمه شدن شما یا ایجاد مشکلات مختلف شود. پس به محض اینکه از حوزه مربوط به شغل و فعالیت خود خارج شدید بهتر است نسبت به درخواست جهت ایزو جدید اقدام کنید.

 

سخن پایانی

ایزو یک گواهینامه موقت ۳ ساله است که نشان می‌دهد کسب و کارها به استانداردهای بین المللی در حوزه‌های مختلف پایبند هستند و کیفیت و ایمنی محصولات را رعایت می‌کنند. گاهی مواقع و به دلایل مختلف شاهد ابطال و تعلیق ایزو هستیم که این مورد می‌تواند به موارد گوناگونی بستگی داشته باشد. برای پیشگیری از این مشکل صاحبان سازمان‌ها و کسب و کارها موظف به مطالعه تمامی قوانین و بندهای استاندارد مربوطه هستند تا مشکلی برای گواهینامه آنها ایجاد نشود و بتوانند با خیال راحت به کسب و کار خود ادامه دهند.

 

سوالات متداول

  1. چگونه می‌توان از ابطال گواهینامه ایزو جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از ابطال ایزو شما باید در ابتدا تمامی بندها و قوانین گواهینامه مورد نظر را مطالعه کرده و پس از در نظر گرفتن تمامی آنها و بررسی شرایط خود که آیا می‌توانید به تمامی آنها عمل کنید یا نه اقدام به ثبت درخواست جهت دریافت ایزو کنید.

  1. ابطال گواهینامه ایزو توسط سازمان ارائه دهنده چه معایبی دارد؟

این کار سبب جریمه شدن شما شده و می‌تواند باعث شود تا اعتماد مشتریان به شما از دست برود. علاوه بر این امکان دارد که سازمان‌های زیربط دیگر به طور مجدد برای شما گواهینامه ایزو صادر نکنند.

  1. آیا امکان درخواست داوطلبانه جهت تعلیق ایزو وجود دارد؟

بله؛ گاهی مواقع برخی از افراد دیگر تمایلی به فعالیت در حیطه کار و شغل مورد نظر خود را ندارند به همین دلیل می‌توانند کسب و کار خود را پایان داده و در کنار آن گواهینامه ایزو خود را نیز باطل کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ