فیلم پلی استر چیست؟کاربرد،خواص،ویژگی و فرآیند تولید

اقتصاد ایران: پلی استر از پر مصرف ترین مواد پلیمری (پلاستیکی) است که به دلیل خاصیت گرما و نرم بالا امکان تبدیل آن به معنای واقعی کلمه به هر چیزی را دارد. پلی استر به صورت فیلم در کاربرد های بسته بندی یا با صورت نخ برای تولید پارچه و پوشاک یا در کاربرد های تزریقی برای تولید انواع کالا و بی شمار کاربرد دیگر دارد.

اخبار شرکتها-  در این مطلب به طور تخصصی و کامل به بررسی فیلم پلی استر چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد خواهیم پرداخت.

طبق بررسی های دقیق و پرس و جو از مشتریان داخلی و صادراتی با در نظر گرفتن میزان رضایت، بهترین شرکت تولید کننده فیلم پلی استر در ایران، شرکت تولید و چاپ بسته بندی انعطاف پذیر دارما بسپار نگار ویرا در تهران می باشد که به دلیل استفاده از مواد اولیه مرغوب داخلی و وارداتی و بهره وری از به روز ترین ماشین آلات جهان بالاترین کیفیت فیلم پلی استر برای کاربرد های لمنینتی و تولید پاکت و لفاف را در اختیار شما قرار خواهد داد.


فیلم پلی استر چیست؟ بررسی ویژگی، کاربرد، خواص و فرآیند تولید BOPET

فیلم های پلی استر با قابلیت کشسانی دو محوره دارای استحکام مکانیکی برجسته، پایداری ابعادی، بدون تلرانس ضخامتی، شفافیت و مقاومت شیمیایی بالایی است.

فیلم پلی استر به زبان ساده چیست ؟ فیلم پلی استر یکی از رزین های به دست آمده از مواد اولیه پلیمر است که به عنوان شفاف ترین، چاپ پذیر ترین و مقاوم ترین فیلم پلیمری شناسایی می گردد.

این فیلم اغلب با ضخامت ۱۲ میکرون برای کاربرد های چاپی و لمینتی تولید می گردد و مصرف اصلی آن به عنوان یک مکمل کاربردی و غیر قابل جایگزین است.

فیلم پلی استر کمی تخصصی تر چیست؟ پلی استر یک فیلم پلاستیکی همه کاره است که دارای ترکیبی استثنایی از خواص نوری، فیزیکی، مکانیکی، حرارتی و شیمیایی است. پلی استر همچنین به عنوان پلی اتیلن تراتالات دو محوره (BOPET) شناخته می شود. نام “PET” مخفف رایج نام شیمیایی “پلی اتیلن ترفتالات” است.

مزایا و ویژگی های فیلم پلی استر چیست ؟

محبوبیت فیلم پلی استر بی دلیل نبوده و کاربرد و مزایای بسیار قابل توجه ای را با خود به همراه دارد. برخی از این ویژگی ها و مزایا شامل موارد زیر می گردد.

شفاف ترین فیلم پلیمری که در انواع رنگبندی های شفاف، مات، صدفی و … قابل تولید است. شفافیت بالا این فیلم پلیمری باعث گردیده است تا آن را به عنوان چاپ پذیر ترین فیلم پلیمری بشناسند. ۱۰۰ درصد نفوذ ناپذیر، اصلی ترین و کاربردی ترین فیلم پلی استر قابلیت نفوذ ناپذیری آن در برابر رطوبت، هوا و عوامل خارجی است که آن را برای بسته بندی های مواد غذایی بسیار ایده آل می کند. مقاومت شیمیایی بالا در برابر نور مستقیم یا حتی دما های بالا فیلم پلی استر دارای سطح سخت و مقاومت بالایی است که کاربرد آن در بسته بندی را چندین برابر می کند. پلی استر کاملا فود گرید بوده و قابلیت تماس مستقیم با مواد غذایی و انواع نوشیدنی ها را دارد. پلی استر سازگار ترین فیلم پلیمری است به همین دلیل به راحتی قابل بازیافت بوده و امکان استفاده مجدد را دارد. بی اثر نسبت به اکثر مواد شیمیایی قابل تولید در عرض های سفارشی و اختصاصی مشتریان

به طور کلی فیلم پلی استر دارای خواص شیمیایی، فیزیکی، حرارتی و الکتریکی برتر و استحکام کششی بالا، مقاومت در برابر ضربه و پارگی تا دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت می باشد.

کاربرد های پلی استر چیست ؟

 پلی استر در محصولات و صنایع مختلف یا بهتر است بگوییم بی شماری کاربرد دارد. دوام پلی استر آن را برای اقلام مختلف از لباس گرفته تا محصولات مصرفی و کاربردهای صنعتی بسیار ایده آل می کند:

پوشاک: از الیاف پلی استر می توان برای ساخت هر چیزی که از الیاف پنبه استفاده می شود استفاده کرد. هر اقلام پوشاک برای لباس های تجاری، رسمی یا غیر رسمی را می توان از پلی استر تهیه کرد. از جوراب و لباس زیر گرفته تا کت و شلوار و پیراهن های روزمره، پارچه پلی استر کاربردهای بی پایانی در پوشاک دارد. لوازم خانگی: پلی استر برای ساخت اقلام مختلف خانه مانند حوله های میکروفیبر، پتو، پرده و اثاثه یا لوازم داخلی استفاده می شود. خواص مقاوم در برابر رطوبت، پلی استر را به پارچه ای عالی برای بالش، صندلی و کوسن مبل تبدیل می کند. خودرو: هنگامی که وارد خودروی خود می‌شوید و کمربند را محکم می‌بندید، به احتمال زیاد کمربند ایمنی از پلی استر ساخته شده است. علاوه بر این، از آن به عنوان تقویت کننده برای لاستیک های خودرو استفاده می شود، زیرا استحکام را اضافه می کند و باعث می شود تایر دوام بیشتری داشته باشد. ژئوسنتتیک: پلی استر که در پروژه های مهندسی عمران و مشاغل ساختمانی استفاده می شود، در جاده ها و محل های دفن زباله یافت می شود، زیرا پارچه خوبی برای تصفیه آب، زهکشی و کنترل فرسایش خاک است. کاربردهای صنعتی: مواد پلی استر را می توان در بطری ها، طناب ها، قایق ها، ال سی دی ها، برزنت ها، ظروف غذا و سایر محصولات صنعتی نیز یافت.

کاربرد فیلم پلی استر در صنعت بسته بندی های انعطاف پذیر

بسیاری از بسته بندی های پلاستیکی و حتی غیر پلاستیکی که حالت انعطاف پذیری دارند با لمینت فیلم پلی استر تشکیل و تولید شده اند.

شرکت بسپار نگار به صورت تخصصی از سال ۱۳۷۶ با به روز ترین ماشین آلات در حال تولید فیلم پلی استر و ارائه انواع لفاف های بسته بندی، پاکت بسته بندی و فیلم های لمینتی چاپی و غیر چاپی برای کاربرد های متفاوت می باشد و آماده به همکاری با تمام صنایع غذایی یا دیگر صنایع بسته بندی است.

بررسی گرید های رنگی تولید فیلم پلی استر در ایران

بدون افزودنی های تثبیت کننده رنگ فیلم پلی استر بسیار شفاف تولید می گردد که حتی از آن به عنوان شفاف ترین فیلم پلیمری یاد می شود. اما با ترکیب افزودنی مستربچ یا همان تثبیت کننده رنگ تولید فیلم پلی استر در دامنه گسترده ای از رنگبندی ها قابل تولید می باشد.

محدودیتی در رنگبندی تولید فیلم پلی استر وجود ندارد اما متداول ترین و پردرخواست ترین رنگبندی های تولید فیلم پلی استر شامل موارد زیر می گردد.

فوق العاده شفاف مات روشن مات متوسط مات سنگین صدفی شفاف صدفی مات سیاه

اگر در رنگی به غیر از رنگبندی های قید شده درخواست تولید داشته باشید به دلیل آزمایشی بودن نمونه کار شما و ضایعات تولید بالا تا دست یابی به رنگ فیلم ایده آل در حداقل سفارش ۵ تن، تولید فیلم پلی استر انجام می پذیرد.

پلی استر متالایز چیست ؟

با لمینت فیلم پلی استر روی فیلم متالایز یک فیلم دو لایه تشکیل می گردد که به پلی استر متالایز معروف می باشد. با لمینت این دو فیلم با یکدیگر ویژگی و خواص کلی فیلم به دست آمده افزایش پیدا می کند.

 

فیلم متالایز چیست ؟ متالایز برگرفته شده از فیلم PET و پودر آلومینیوم در شرایط خلاء است، که موجب بازتاب نور تا ۹۸ درصد می گردد و در نهایت موجب افزایش تاریخ انقضا بسته بندی خواهد شد. با لمینت فیلم پلی استر و متالایز با یکدیگر فیلم جدیدی با خواص هر دو پدید خواهد آمد.

بررسی فرآیند تولید فیلم پلی استر

از آنجایی که پلی استر یک الیاف مصنوعی است، از گیاهی مانند پنبه یا دیگر گیاهان طبیعی به دست نمی آید. در عوض، پلی استر به طور شیمیایی از ترکیبات مشتق شده تولید می شود. در حالی که فرآیند بسته به انواع مختلف پلی استر و سازنده متفاوت است، پنج مرحله اساسی برای ایجاد پلی استر شامل موارد زیر می گردد:

  1. ایجاد یک مونومر: پس از استخراج نفت از زمین و انتقال به پالایشگاه، نفت به موادی تجزیه می شود که می تواند برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اتیلن و p-xylene استخراج شده از نفت دو مونومر مورد نیاز برای ساخت پلی استر هستند.
  2. یک پلیمر بسازید: سپس مونومرها با دی متیل ترفتالات مخلوط می شوند و پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (PET) را ایجاد می کنند که پلاستیک موجود در بطری های نوشابه و آب است. PET در این شکل دارای قوام عسل مانند است.
  3. پلیمر را اکسترود کنید: هنگامی که PET تشکیل شد، اکسترود می شود تا بتواند خشک و سخت شود. سپس به گلوله های کوچک بریده می شود.
  4. گلوله ها را ذوب کنید و بچرخانید: گلوله های PET یک بار دیگر ذوب می شوند و PET مذاب از طریق اسپینرها که سوراخ های کوچکی هستند اکسترود می شود تا نخ تشکیل شود. پس از سرد شدن این نخ های بلند، به الیاف پلی استر تبدیل می شوند. بسته به اینکه الیاف برای چه کاری هستند، می توان شکل نخ ریسی را تغییر داد تا کیفیت های مختلف الیاف ایجاد شود.
  5. تولید نخ (گرانول مواد): در نهایت الیاف به نخ پلی استر پیچیده شده و آماده بافتن به پارچه هستند. در این مرحله، الیاف را می توان با مواد شیمیایی مختلف برش داد یا بیشتر تغییر داد تا به نتایج خاصی دست یافت.

بسته به نتیجه مطلوب، راه های مختلفی برای اصلاح این فرآیند تولید وجود دارد. به عنوان مثال، برای تولید پارچه های نرم و صاف، الیاف برای ایجاد یک رشته نازک تنظیم می شوند. همچنین راه هایی برای تغییر اتیلن مورد استفاده در این فرآیند وجود دارد. هنگام تولید پلی استر با پایه گیاهی، منبع اتیلن معمولاً نیشکر است تا نفت.

برگرفته شده از مقاله فیلم پلی استر چیست؟ بررسی کاربرد و ویژگی فیلم پلی استر از وب سایت رسمی شرکت دارما بسپار نگار ویرا (www.darmabasparnegarvira.com)

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ