صرفه‌جویی ۱.۷ میلیون یورویی سایپا با راه اندازی خط تولید ریل صندلی شاهین

اقتصاد ایران: سایپا با داخلی‌سازی و راه‌اندازی خط تولید ریل صندلی خودروی شاهین در سایپا آذین از واردات این محصول بی‌نیاز و موجب صرفه‌جویی ارزی ۱.۷ میلیون یورویی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، خودروسازی سایپا در 23 ماه گذشته در مسیر تحول قرار گرفته است. در توسعه محصول و زیرساخت تصمیم بر این شد داخلی‌سازی قطعات تمام محصولات سایپا با سرعت پیگیری شود. از همین رو طی این مدت ریل صندلی خودروی شاهین داخلی‌سازی شد.

بر اساس این گزارش از اواخر سال 99 که خودروی شاهین به بازار عرضه شد،‌ ریل صندلی آن از کشور چین و به صورت هوایی و دریایی،‌ وارد می شد؛. از آنجا که این امر هزینه‌بر بود و باعث خروج قابل توجهی ارز می‌شد، سایپا تصمیم گرفت در بخش‌های مختلف این خودروی جدید به خودکفایی کامل برسد که در این راستا با دستور مدیرعامل گروه، داخلی‌سازی مجموعه ریل صندلی در دستور کار شرکت سایپا آذین قرار گرفت و شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا به عنوان یک مجموعه دانش‌بنیان در طراحی و ساخت قالب،‌ ابزار و ماشین آلات صنعتی، برای پروژه انتخاب شد و این مجموعه پروژه ریل صندلی و خط تولید آن را راه اندازی و آماده کرد و در نهایت به شرکت سایپا آذین تحویل دهد.

شرکت قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا از سال 73،‌ فعالیت را در حوزه ‌رفع نیاز صنایع به طراحی و ساخت قالب‌های بدنه خودرو، تولید قطعات بزرگ پرسی، طراحی و ساخت خطوط تولید، طراحی و ساخت ماشین ابزارهای خاص، طراحی و ساخت مجموعه‌های ترکیبی و ساز و کارها و همچنین طراحی و ساخت فیکسچرهای کنترلی و مونتاژی آغاز کرد.

امین حسن زاده مدیرعامل سایپا آذین در این خصوص، اعلام کرد: همزمان با تعریف پروژه SP100 در گروه سایپا و هم‌راستا با سیاست تعمیق ساخت داخل موضوع داخلی‌سازی مجموعه صندلی به سایپا آذین واگذار شد. این مجموعه با ماموریت طراحی و تولید صندلی در پروژه SP100  نسبت به شناسایی، ارزیابی و انتخاب شریک تجاری خارجی اقدام کرد و این امر در نهایت منجر به توافق و قرارداد تجاری با شرکت KM&I کره جنوبی شد.

به دلیل تحریم‌ها، شرکت کره‌ای از ادامه همکاری امتناع کرد و کلیه مدارک و مستندات طراحی و قالب‌های ساخته شده به علاوه 2 هزار ست قطعات منفصله صندلی را به سایپا آذین تحویل داد. عدم تامین هریک از قطعات (ریل، رکلاینر و بالابر) چه از طریق ساخت داخل و چه خرید خارجی به منزله عدم امکان تولید صندلی بود.

در راستای تحویل پروژه از سوی شرکت KM&I و کناره‌گیری، شرکت سایپا آذین اقدام به شناسایی تامین کننده خارجی کرد و مجموعه کشویی‌های ریل از چین وارد شد، اما به موازات این امر داخلی‌سازی ریل در دستور کار قرار گرفت و با استراتژی برون‌سپاری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های گروه سایپا، توافقات اولیه با شرکت دانش‌بنیان قالب‌های بزرگ صنعتی سایپا حاصل و این امر منجر به انعقاد قرارداد بین دو شرکت با موضوع طراحی، ساخت قالب‌ها و ابزار، فیکسچرها و سایر تجهیزات و فروش قطعه مجموعه ریل شاهین طی 12 ماه شد.

شرکت دانش بنیان قالب‌های بزرگ صنعتی بر اساس طرح ریل ارایه شده از سوی سایپا آذین که شامل تغییرات مهندسی در جنس، ضخامت و پروفیل قطعات ریل و بعضا تغییرات ابعادی نسبت به طرح کره‌ای بود، اقدام به طراحی و ساخت قالب‌های قطعات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری کرد. این امر با استفاده از خدمات و ظرفیت پیمانکاران داخلی برای طراحی فرایند مونتاژ و تولید مجموعه ریل‌های صندلی چپ (صندلی راننده) و صندلی راست (صندلی شاگرد) دنبال شد.

با وجود مشکلات ارزی و تحریم‌ها، شرکت سایپا آذین برای تولید صندلی شاهین، چند محموله به تعداد 60 هزار دستگاه ریل برای تولید صندلی شاهین وارد کرد. مشکلات و موانع موجود سر راه فرایند واردات و زمانبندی تخصیص ارز باعث تحمیل هزینه‌هایی همچون هزینه حمل هوایی قطعات می‌شد تا از توقف خط تولید صندلی و متعاقب آن توقف تولید خودرو جلوگیری شود. این امر شرایط نامناسبی را در برنامه‌ریزی‌ها به ویژه مدیریت مالی ایجاد می‌کرد.با سیاست‌ گذاری‌های جدید در دی‌ سال 1401 و تحقق پروژه، خط تولید ریل صندلی شاهین و استقرار خط و تولید ریل در سایپا آذین تعریف شد.

مدت زمان اجرای پروژه، با توجه به اعلام زمان انجام آزمایش های خارج از کشور توسط مرکز تحقیقات سایپا تا پایان آبان ماه اعلام شد و سپس مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با شرکت قالب‌های صنعتی سایپا و انعقاد قرارداد فروش کلیه قالب‌ها، فیکسچرها، تجهیزات و ماشین آلات شامل پرس‌ها و ابزارهای مرتبط با خط مونتاژ به همراه مدارک و مستندات فنی و نقشه های دو بعدی و سه بعدی و غیره فی مابین دو شرکت در اسفند 1401 صورت گرفت. بر این اساس طراحی، جانمایی و استقرار خط و متعاقب آن انتقال و چیدمان تجهیزات و فیکسچرهای مونتاژی و جوشکاری و کنترلی پایان فروردین ماه در شرکت سایپا آذین اتفاق افتاد.

همزمان با آماده‌سازی خط تولید به منظور بهبود سطح کیفیت و مشخصه‌های فنی ریل و همچنین حذف برخی عملیات جوشکاری که ضمن افزایش سطح کیفیت محصول منجر به کاهش زمان تولید می‌شد، طرح ریل از وضعیت جوشی در اتصال براکت‌ها به وضعیت پیچی (در چارچوب فرایند تغییرات مهندسی) درآمد و با انجام و پاس شدن آزمایش های مربوطه جهت صحه‌گذاری تغییرات اعمال شده، موفقیت آمیز بود.

با تولید آزمایشی قطعات منفصله نظیر براکت‌ها، کشویی‌های ثابت و متحرک، فنر، پایه‌های جلو و عقب ریل، اسپیسر و پین و پرچ ها و ساچمه‌ها در اندازه های مختلف و قطعات پلاستیکی توسط پیمانکاران و تامین‌کنندگان منتخب، در اواسط خرداد ماه، تولید آزمایشی و نمونه ریل‌های داخلی محقق و برنامه‌ ریزی برای افزایش تیراژ تولید با روند و شیب مناسب در تعامل با تامین‌کنندگان قطعات، انجام شد. لذا در تولید آزمایشی ایرادات و مشکلات کیفی احصا شد و متناسب با آن فرایندهای اصلاحی صورت گرفت.

اکون خط تولید و مونتاژ مجموعه ریل صندلی خودروی شاهین به بهره‌برداری رسیده و تا پایان آبان بیش از 1500 دستگاه صندلی با مجموعه ریل ساخت داخل به شرکت سایپا ارسال و بر روی خودروی محبوب شاهین نصب شده است. در سایپا آذین به صورت مستقیم و غیرمستقیم این پروژه ملی باعث اشتغال 46 نفر شده است،. علاوه بر این در پروژه 10 تامین کننده قطعات به صورت مستقیم با شرکت سایپا آذین همکاری دارند.

با تولید حداقل 65 هزار دستگاه خودروی شاهین در سال جاری، پروژه ریل صندلی این خودرو،‌ حدود 1.7 میلیون یورو معادل 76.2 میلیارد تومان صرفه جویی ارزی رقم زد. این عدد می‌تواند از هزینه‌های خودروسازی سایپا بکاهد و جلوی افزایش قیمت را هم بگیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ