جذب سرمایه‌گذاری ۱۰۰هزار میلیاردی دربنادر کشور

اقتصاد ایران: مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی جزییات جذب سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیاردی در بنادر کشور را تشریح کرد وگفت: برای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور نیازمند مدیریت یکپارچه در سطح کشور هستیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اعلام جذب سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، گفت: ۵۳ هزار میلیارد تومان پروژه سازمان بنادر و دریانوردی از محل منابع خود تعریف کرده است که در حوزه حمل و نقل دریایی در حال انجام است و برخی پروژه‌ها عملیات اجرایی آغاز، برخی در دست مناقصه و برخی مانند بندر بزرگ مکران طرح جامع در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۴۷ هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وعده داده شده است که تا کنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان نیز قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است.

علی‌اکبر صفایی با اشاره به اینکه تجارت دریا برد ۱۲ درصد رشد داشته که برگرفته از تجارت خارجی است، عنوان کرد: توسعه دریا محور به نحوی به فعالیت‌هایی که در دریا اتفاق می‌افتد مربوط می‌شود و صرفاً شامل کشتیرانی نیست. بلکه فعالیت‌های دریایی حداقل ۷۰ رشته و فعالیت جانبی هستند که شامل مواردی نظیر ثبت کشتی، سکو، مقابله با آلودگی، هیدروگرافی، مؤسسات رده بندی، تعمیر و نگهداری، سوخت‌رسانی و… می‌شود و پس از آن ادامه فعالیت به بندر می‌آید و به سایر شقوقش حمل و نقل تسریع پیدا می‌کند.

صفایی با بیان اینکه مجمع تشخیص نظام روی بند بند سیاست‌های تعیین شده، زمان گذاشت و بررسی‌های لازم را صورت داد، بیان کرد: با توجه به اینکه ابلاغ این سند دو سال به طول انجامید، سازمان بنادر و دریانوردی دست روی دست نگذاشت و با وجود مجموعه نخبگانی طرح جامع توسعه دریا محور که شش فاز است، در مورد پنج فاز آن مطالعه کامل صورت گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص برنامه‌های طراحی شده برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور اشاره و اعلام کرد: زمانی که بحث کشتیرانی انجام می‌شود؛ با دو شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی ج. ا. ا مواجه هستیم که ناوگان آنها، ناوگان رسمی کشور است که پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزاز درآورده‌اند و در این زمینه رتبه ۲۱ دنیا هستیم.

صفایی با اشاره به اینکه در عین حال کشور از ناوگان بخش خصوصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ناوگان بخش خصوصی بیش از ناوگان این دو شرکت است که در تجارت دریا برد نه تنها کشورمان بلکه در تجارت دریا برد سایر کشورها نیز فعال هستند و با احتساب این موارد، جز ۱۰ تا ۱۵ کشور بزرگ در حوزه ناوگان دریایی هستیم.

وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم چند موضوع منسجم طراحی و پیگیری شد؛ مورد اول اینکه نیازمند نوسازی و توسعه ناوگان به وِیژه در دریای خزر بودیم و امروزه بیش از ۳۰ فروند کشتی به ناوگان دریای خزر الحاق شده و خوشبختانه توسعه بسیار خوبی در دریای خزر صورت گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حوزه ناوگان خدمات دریایی، کشور دچار خلأ چشمگیر بود و متوسط عمر ناوگان بیش از ۳۵ سال تا ۴۰ سال بود، اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون بیش از ۶۸ فروند شناور در دست ساخت داریم که در داخل کشور هستند و بعضاً تا دو یا سه سال دیگر تولید می‌شوند، همچنین هم اکنون بیش از ۳۵ فروند در حال مناقصه هستند و شرایط برای بخش خصوصی کاملاً فراهم شده است و می‌توانند در این حوزه ورود کنند و نهایتاً تا سال آینده مناقصه‌ها انجام می‌شود و شروع ساخت در دستورکار قرار می‌گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ