بورس کالا؛ دماسنج اقتصاد ایران و دارای اطلاعات دقیق

اقتصاد ایران: مدیرعامل بورس کالا با اعلام کارکردهای مهم این بورس و رویه های جدید و موثر از افزایش ۴۰۰ درصدی مشتریان، مالیات ۸۵ هزار میلیارد تومانی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، جواد جهرمی با اشاره به عملکرد متعدد و متنوع بورس کالا در برنامه تلویزیونی، اعلام کرد: یکی از کارکرد‌های بورس کالا رسیدگی به شکایات در صنایع است. به طوریکه سال گذشته در معاملات خودرو ۴۲ میلیارد تومان جریمه از خودروسازان دریافت و به حساب مردمی که خودرو را با تأخیر تحویل گرفتند، پرداخت کرد.

رویه های جدید و موثر

شاید تا قبل از بورس کالا چنین موردی در ایران وجود نداشت که با این نرخ مردم اگر خودرویی دیرتر تحویل می‌گیرند بتوانند جایی شکایت کنند و خسارت تأخیر در تحویل را بگیرند. مثلاً یک خودرو در برابر خرید خودرو یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی در بورس کالا، ۲۰۰ میلیون تومان فقط جریمه تأخیر از خودروساز دریافت شد. 

جریمه‌ پرداخت شده هم به حساب متضررین واریز شده اما در صوت انجام این مورد توسط نهادی دیگر، پول به خزانه واریز می شود. این در مورد برای سایر محصولات هم صادق است. پس یکی از کارکرد‌های بورس کالا تضمین معاملات طرفین هم در کیفیت و هم در سررسید تحویل است.

بورس کالا از خودروساز‌ها سال گذشته حدود۵۰ هزار میلیارد تومان ضمانت نامه بانکی برای عرضه محصولات دریافت کرد. علاوه بر این باعث شد هم صنعت بالادست و پایین دست، توأمان رشد کنند. به طور مثال از سال ۹۵ حجم معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا بیش از ۷۰ درصد رشد کرده که به معنای رشد صنایع پایین دستی است.

بورس کالا؛ دماسنج اقتصاد ایران و دارای اطلاعات دقیق

نقش دیگر و مهم بورس کالا، تب سنج و دماسنج اقتصاد ایران است. یعنی نشان می‌دهد محصولات مورد معامله در این بورس با کالاهای دارای رقابت یا با فروش بالا چه تفاوتی دارد. یک راه این است که گفته شود چرا این دماسنج و تب سنج قیمت ها را نشان می‌دهد. اما راه اصلی این است که می‌تواند به سیاست گذار در بررسی علت‌های ناشی از تفاوت قیمت ها و انحراف و یا تب بالای بیمار، کمک کند.

یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی، استانداردسازی کالاها است هر کالایی که در بورس عرضه می شود دارای استاندارد مشخصی بوده و عرضه کننده موظف است طبق استاندارد اعلامی، محصول را به خریدار تحویل دهد. برای مثال در بازار زعفران به اذعان فعالان این صنعت و به واسطه عرضه این محصول در بورس به مرور تولید زعفران پوشال کاهش یافته و تولید زعفران نگین و سوپر نگین به دلیل عرضه در بورس افزایش یافته است.

همچنین اطلاعات بورس کالا به معاملات واقعی، متقن و دقیقی بوده و حاکمیت به واسطه همین داده ها به سادگی جریان مبادلات کالاها را رصد می کند. به واسطه همیم شفافیت اطلاعاتی بورس کالا، سیاست گذار برای مثال آخر هر هفته می تواند اتفاقات بازار فولاد، سیمان، پتروشیمی و ... را مشاهده کند و اگر روند بازار یک محصول با ناهنجاری مواجه باشد نسبت به مدیریت بازار آن تصمیم بگیرد.

افزایش ۴۰۰ درصدی مشتریان و مالیات ۸۵ هزار میلیارد تومانی

در این میان آمار پنج هزار مشتری و خریدار بورس کالا در سال ۹۵ به ۲۰ هزار نفر رسیده که نشان از رشد صنعت دارد. چرا که بورس کالا خدمات دیگری هم برای عرضه کننده‌ها داشت. چون از شمول قیمت گذاری خارج شدند. صنایع فولاد، پتروشیمی و ... هم توانستند با همین عرضه محصولات در بورس کالا، اقدام به توسعه ظرفیت ها کنند.

علاوه بر این بورس کالا کمک شایانی به دولت برای دریافت درآمد‌های مالیاتی کرد. به طور مثال سال گذشته حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان مالیات ارزش افزوده‌ و مربوط به معاملات بورس کالا دریافت شد و  دولت به راحتی ناظر معاملات شد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ