لزوم ایجاد پالایشگاه‌های پلاسمای خون درکشور

اقتصاد ایران: مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: پلاسما باید به خارج از کشور منتقل شود و پس از تولید دارو به کشور بازگردد که این امر بسیار مخاطره آمیز است و اين وابستگی بايد به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، مصطفی جمالی در نشست خبری همایش ملی بانک‌های خون بیمارستان با اشاره به اهمیت علمی این همایش گفت: بیش از ۳ میلیون فراورده خونی در سال منتقل می‌شود و از هر سه نفر یک نفر در طول عمر به خون احتیاج پیدا می‌کند.

جمالی گفت: استاندارد سازی بانک‌های خون بیمارستان از نظر مکان و تجهیزات به روز است و بازآموزی و به روز بودن نیروی انسانی در انتقال خون ضروری است.

او افزود: پلاسما در دمای منهای ۱۸ تا منهای ۲۰ درجه نگهداری می‌شود و اگر به اندازه کافی گرم نشود یا بیش از اندازه گرم شود برای بیمار مخاطره آمیز خواهد بود.

دکتر جمالی با بیان اینکه رعایت نکات ایمنی در زمان انتقال خون بسیار تاثیرگذار است گفت: عدم انتقال خون تا جایی که امکان دارد بهترین تصمیم است، مگر اینکه برای حفظ جان بیمار ضروری باشد.

او افزود: استفاده از کیسه‌های فیلتر دار موجب کاهش عوارض و حتی حفظ جان بیماران می‌شود و نباید به خاطر هزینه بالاتر جان بیمار را به مخاطره انداخت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: غربالگری آنتی بادی ضروری است و موجب حفظ جان بیماران به ویژه نوزادان در زمان انتقال خون خواهد شد. همچنین برخی از خون‌های نادر باید شناسایی شود.

دکتر جمالی گفت: اهدای خون، نگهداری و انتقال آن و پس از تزریق خون به بیمار در سامانه انتقال خون پیگیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در بخش دیگری از سخنان خود از ۱۰ هزار داوطلب برای اهدای خون به غزه خبر داد و گفت ذخایر خونی کشور مناسب است. 

دکتر جمالی با قدردانی از اهدا کنندگان خون گفت: باید ذخایر خون ترمیم شود و زیرنویس فراخوان اهدای خون به منظور ترمیم ذخایر است.

وی افزود: بیماری‌های منطقه‌ای متفاوت است بنابراین انتقال خون به دیگر کشور‌ها استاندارد‌های بسیار دشواری دارد که جمهوری اسلامی ایران این امکان را ندارد.

دکتر جمالی گفت ما آماده ایجاد پایگاه‌های اهدا و انتقال خون در اطراف غزه هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: در هیچ یک از کشور‌های جهان تا کنون خون مصنوعی تولید نشده است.
وی افزود: فرآورده‌های حاصل از پلاسما از جمله پادتن‌های خون و فاکتور ۸ در پالایشگاه‌های پلاسما تولید می‌شود که از سال ۸۴ مجوز ایجاد پالایشگاه پلاسما در کشور صادر شده است.

دکتر جمالی گفت: پلاسما باید به خارج از کشور منتقل شود و پس از تولید دارو به کشور بازگردد که این امر بسیار مخاطره آمیز است و باید این وابستگی به پایان برسد. او خواهان ورود حاکمیت برای رفع این مشکل و ایجاد پالایشگاه پلاسما در کشور شد.

او گفت: پرداخت پول در ازای دریافت پلاسما موجب کاهش پروتئین خون نیازمندان شده و بیماری در این گروه را افزایش خواهد داد. اگر صد هزار نفر سالی یک بار پلاسما اهدا کنند نیاز پلاسمای خون کشور تامین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایران مرجع انتقال خون در حوزه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت است و استاندارد‌های انتقال خون در ایران نزدیک به کشور‌های توسعه یافته است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ