توسعه مکران؛ گامی بلند در تحقق اقتصاد دریامحور

اقتصاد ایران: پیشبرد اقتصاد دریامحور، توجه به توسعه بنادر راهبردی را می‌طلبد و در این میان سواحل مکران ظرفیت بالقوه‌ای برای زیربنای تحول اقتصادی و صنعتی کشور است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، توسعه دریامحور، موضوعی است که همیشه مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و هست. سال ۱۳۹۱، ایشان در یکی از بیانات خود فرمودند: سواحل جنوب شرقی کشور مناطق بسیار مهمی است و ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیشرفت دارد؛ به آنجا اهتمام کنید و اهمیت دهید؛ و حالا رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت، سیاست‌های کلی توسعه دریا محور را برای اقدام به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند.

ایران از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و آب‌های آزاد دریای عمان متصل است و همین موضوع ظرفیت بالقوه‌ای برای اقتصاد دریا محور محسوب می‌شود. سواحل مکران یکی از همین ظرفیت هاست.

دولت سیزدهم هم به این موضوع توجه داشته است چنانچه حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، در سفر اردیبهشت امسال به استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تا کنون رهبر معظم انقلاب در دوره‌های مختلفی نسبت به توسعه این منطقه و توسعه سواحل مکران تاکید داشته اند.

سواحل مکران خط ساحلی ایران به طول هزار و ۴۴۰ کیلومتر در دریای عمان است. برای تسریع در کار توسعه سواحل مکران، رئیس جمهور در ابتدای شروع دولت، تشکیل شورای توسعه سواحل مکران را تصویب کرد.

حسین دهقان، دبیر شورای توسعه سواحل مکران می‌گوید: در حال حاضر سه سند در رابطه با سواحل مکران در سطح ملی تهیه شده است.

وی ادامه می‌دهد: یک سند مربوط به مطالعات پایه ای، دیگری درباره سند آمایشی برای این منطقه به صورت عمومی و یکی هم بحث سند توسعه این منطقه است.

یکی از بزرگترین ظرفیت‌های سواحل مکران وجود تنها بندر اقیانوسی کشور یعنی چابهار در آن است که ۲ اسکله مجهز با ظرفیت ۸ و نیم میلیون تن کالا در سال دارد. ظرفیتی که به گفته مسئولان محلی، اتصال خط ریلی به این منطقه را ضروری کرده است.

حسین شهدادی، مدیر امور بندری بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در همین خصوص می‌گوید: به طور میانگین روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ کامیون برای تخلیه بندر چابهار و حمل به مقاصد مصرف مورد نیاز است و انتظار داریم خط آهن هر چه سریعتر به بندر چابهار متصل شود.

در حال حاضر خط آهن چابهار زاهدان به طول ۶۲۸ در حال احداث است، خطی که بخشی از آن حد فاصل زاهدان به خاش به بهره برداری رسیده است و ساخت ادامه این مسیر هم در حال انجام است.

به مرام، مدیر طرح ساخت خط آهن زاهدان - چابهار در همین خصوص می‌گوید: با تمهیدات پیش بینی شده از نظر مالی، تلاش می‌کنیم ظرف ۲ سال آینده در دولت سیزدهم این طرح کامل به اجرا برسد.

اتمام این خط آهن، عبور کالا از راهگذر شمال به جنوب را سرعت می‌بخشد.

مرتضی جعفری، معاون بهره برداری شرکت راه آهن معتقد است که با توجه به اینکه امکان جابجایی سالانه ۲۰ میلیون تن بار در مسیر راهگذر شمال - جنوب یعنی از روسیه و کشور‌های مستقل یا مشترک المنافع (CIS) به سمت هند و بالعکس از طریق راه آهن وجود دارد و با توجه به شرایط خیلی ویژه بندر چابهار، بخشی از این اعداد و ارقام در این محور قرار می‌گیرد.

اتصال بندر چابهار به خط آهن ظرفیت جابجایی ۷/۷ میلیون تن بار و ۲ میلیون مسافر در سال را ایجاد می‌کند و آسیای میانه و افغانستان را به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ