نکاتی که در مورد شهر یزد باید بدانید

اقتصاد ایران: اگر ساکن تهران هستید و سفر بعدی را یزد انتخاب کرده‌اید، برای اینکه موقع برگشت مطابق با زمان‌بندی خود بلیط یزد تهران را در خریداری کنید بهتر است به‌جای مراجعه حضوری به دفاتر فروش، این کار را اینترنتی انجام دهید.

یزد به‌دلیل وجود آثار تاریخی، بافت و معماری سنتی و جاذبه‌های متنوع در کنار آداب و رسوم خاص مردمش می‌تواند مقصدی جذاب برای شما باشد تا گشت‌وگذاری دوست‌داشتنی را در این منطقه تجربه کنید.

یزد، اولین شهر خشتی جهان را بهتر بشناسید

یکی از جذابیت‌های شهر یزد این بوده که هنوز هم ساختار سنتی و معماری اصیل خود را به‌خوبی حفظ کرده و با در اختیار داشتن لقب اولین شهر خشتی جهان به‌عنوان یکی از آثار تاریخی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

اگر بخواهیم موقعیت جغرافیایی این شهر را بررسی کنیم باید این طور گفت که از شمال با اصفهان، در بخش جنوبی با کرمان، در قسمت غربی با استان فارس و از سمت شرقی نیز با خراسان جنوبی هم‌جوار است و امکان سفر از راه‌های زمینی، ریلی و هوایی را دارد.

فاصله این شهر تا پایتخت کشور چیزی در حدود ۶۲۱ کیلومتر است که اگر بخواهید این مسافت را با استفاده از وسایل نقلیه عمومی طی کنید بسته به اینکه چه راهی را در نظر می‌گیرید از نظر زمانی متفاوت خواهد بود.

در هر صورت باید به این نکته دقت داشته باشید بلیط‌هایی که برای مسیر برگشت به پایتخت وجود دارد به‌سرعت تکمیل می‌شوند از همین رو سعی کنید بلیط یزد تهران را چند روز قبل از پایان سفر رزرو کنید.

نکات مهم در رابطه با شرایط آب‌وهوایی یزد

یزد در بخش مرکزی ایران قرار دارد که از نظر آب‌وهوایی گرم و خشک است، از همین رو می‌توان انتظار داشت که فصل تابستان دمای هوا در این منطقه زیاد باشد و موجب کلافگی شود.

از سوی دیگر باید این را در نظر داشت که نوسان دمای شهر یزد در طی روز و شب بالا است و همان‌طور که روزهای گرمی را سپری می‌کنید امکان دارد که شب‌ها به یک‌باره سرد باشد.

شروع دوره گرما در یزد تقریباً از اواخر اسفندماه است و تا مهر ادامه پیدا می‌کند، از طرفی خنکای هوا در این منطقه را می‌توانید از نیمه‌های آبان تا پایان بهمن‌ماه حس کنید.

آنچه باید درباره اقامت در یزد بدانید

شرایط هتل‌های یزد چگونه است؟ شاید پاسخ به این سؤال برای شما به‌عنوان کسی که این شهر را برای مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اید اهمیت زیادی داشته باشد، بنابراین باید گفت جای نگرانی نیست.

در یزد می‌توانید انواع هتل‌های مدرن، اقامتگاه‌های اقتصادی و مکان‌های سنتی را برای اسکان پیدا کنید که هر کدام از آن‌ها خدمات مختلفی را به مهمانان ارائه می‌دهند.

برای آن دسته از افرادی که ارائه خدمات ویژه بیشتر از هزینه برای آن‌ها اهمیت دارد امکان رزرو هتل‌های لوکس و زیبایی همچون صفاییه، داد، فهادان، ارگ، ملک التجار، راه و ما، تهرانی و باغ مشیرالممالک وجود دارد.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که برخی از این هتل‌ها ساختمان‌هایی با معماری سنتی دارند که برای بسیاری از گردشگران اقامتی جذاب و منحصربه‌فرد را ایجاد می‌کند.

بوم‌گردی‌های قدیمی و خاص شهر یزد نیز شامل چخماق، شهرزاد، کاشانه، مفیدی، دالان بهشت، گنجه، الماس، تاج الملوک و بسیاری از موارد دیگر هستند که می‌توانند انتخاب خوبی برای اقامت در این منطقه باشند.

نوع حمل‌ونقل شهری یزد

در رابطه با حمل‌ونقل درون شهری یزد امکان استفاده از تاکسی‌های خطی، اتوبوس، ون و تاکسی‌های اینترنتی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها هزینه متفاوتی را برای شما به‌دنبال دارند.

وجود ۲۵۶ دستگاه اتوبوس با دسترسی به بسیاری از مناطق مختلف شهر یزد این امکان را به شما می‌دهد تا با قیمتی مناسب از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بازدید کنید.

درصورتی‌که بخواهید برای گشت‌وگذار در یزد و تماشای هر نقطه جذابی از این منطقه راحت‌تر باشید بهتر است که حمل‌ونقل عمومی با استفاده از تاکسی‌های زرد یا اینترنتی را در نظر بگیرید.

به فرهنگ و رسوم مردم یزد توجه کنید

بخش قابل توجهی از جمعیت این شهر را مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهند؛ اما گروه بزرگی از زرتشتیان نیز از سال‌های دور در این منطقه زندگی می‌کنند که با برگزاری مراسم‌ها و رویدادهای خاص در طول سال باعث جذب گردشگران زیادی به یزد می‌شوند.

یکی از معروف‌ترین آداب مردم یزد با نام فال کوزه شناخته می‌شود که در این مراسم سنتی، زنان یزدی شعر می‌خوانند و با یک روش سنتی برای یکدیگر فال می‌گیرند.

رویدادهای مذهبی نیز در میان مردم یزد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هرساله مراسم‌های زیادی در محرم برگزار می‌کنند که یکی از آن‌ها نخل‌برداری نام دارد.

مکان‌های دیدنی که باید در یزد تماشا کرد

چندین محله معروف در شهر یزد وجود دارد که سر زدن به آن‌ها ممکن است برای شما جالب توجه باشد پس در سفر خود نام مناطقی همچون لب خندق، آب‌شاهی، چهارمنار، خلف خانعلی و شاهد باز را به یاد داشته باشید.

تعدادی از جاذبه‌های تاریخی در این شهر نیز شامل میدان امیرچخماق، ساباط‌ها، حمام خان، آب‌انبار شش بادگیر، دخمه زرتشتیان، خانه لاری‌ها، زندان اسکندر و باغ آیینه است.

سوغاتی‌های یزد کدام است؟

شهری همچون یزد با قدمت و پیشینه تاریخی بلندی که دارد، سوغاتی‌های خاصی را به مهمانان خود عرضه می‌کند که در زمان سفر می‌توانند همراه خود به یادگار ببرند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • شیرینی‌های معروفی مانند باقلوا، لوز، حلوا ارده، قطای و سوهان خانی

  • ترمه‌های زیبا و خاص

  • ظروف سرامیکی و سفالی

  • زیورآلات نقره و طلا

  • زیلو، منسوجات مختلف و فرش

برای خرید در یزد کجا بهتر است؟

یکی دیگر از نکاتی که مسافران در زمان رفتن به شهر یزد مدنظر قرار می‌گیرند این است که چه مکان‌هایی برای خرید در این شهر مناسب‌تر خواهد بود؟ برای این منظور باید به چندین مرکز خرید به شرح زیر سر بزنید:

  • مجتمع تجاری سحر

  • پاساژ آریا

  • بازار خان

  • پاساژ کویتی‌ها

  • بازار گنجه علی

  • بازار قنبر

امکان رزرو بلیط و هتل برای سفر به یزد با فلای تودی

سایت فلای تودی خدمات مختلفی را برای شما در نظر گرفته که می‌توانید برای سفر ریلی یا هوایی به یزد و دیگر شهرهای داخلی، مناسب‌ترین بلیط و هتل را رزرو کنید. در ضمن امکان خرید بلیط و رزرو هتل خارجی نیز در این پلتفرم برای کاربران وجود دارد.

جمع‌بندی

برای سفر به شهر یزد بهتر است که نکاتی را در رابطه با انتخاب زمان مناسب، پیداکردن یک اقامتگاه با توجه به اولویت‌های خود، شرایط حمل‌ونقل، مراکز خرید و برخی موارد دیگر در نظر بگیرید تا در زمان حضورتان خاطره‌ای خوش از این منطقه به یادگار ببرید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ