وی با بیان اینکه این آزادراه ۱۳۴ کیلومتر نسبت به مسیر موجود کوتاهتر است، افزود: آرامش و آسایش خاطر مسافران، کاهش مناسب زمان و مسیر سفر و صرفهجویی قابل ملاحظه در مصرف سوخت با بهرهبرداری از این آزادراه فراهم خواهد شد، این مسیر شریانی که با بالاترین استانداردهای مهندسی روز دنیا و با همت و توان مهندسان و تلاشگران داخل کشور، طراحی و اجرا شده است، موجب اتصال دو قطب مهم گردشگری کشور و مسیری در راستای تکمیل شبکه شریانیِ حمل و نقل جادهای، ترانزیت و کریدور جنوب-شمال است.
این کارشناس حمل و نقل ادامه داد: متاسفانه سال گذشته در مسیر قدیم اصفهان-شیراز 989 فقره تصادف رانندگی رخ داد و 135 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و 901 نفر نیز مصدوم و مجروح شدند که علاوه بر ازدست دادن سرمایههای انسانی، خساراتهای قابل توجه و جبرانناپذیر اجتماعی و اقتصادی را نیز به دنبال دارد، در این راستا بر اساس اقدامات مشابه در ساخت آزادراهها در دیگر نقاط کشور، آزادراه شیراز-اصفهان نیز در کاهش چشمگیر سوانح رانندگی و افزایش ایمنی حمل و نقل و سفرها نقش موثر خود را خواهد داشت.
پورتقی گفت: علاوه بر امتیاز ایمنی تردد در این آزادراه، مزیتهای متعدد دیگر اجتماعی و اقتصادی، توسعه گردشگری و صنعت توریسم، ایجاد اشتغال و بهرهمندی بسیاری از هموطنان از این ظرفیت را میتوان از مزایای این آزادراه برشمرد.
وی با تأکید بر لزوم توسعه و تکمیل شبکههای شریانی کشور و افزایش ظرفیت راههای برونشهری با توجه به روند رو به رشد تولید و ورود خودرو به چرخه ترافیک بینشهری و گسترش و توسعه سفرهای هموطنان، بر ضرورت ظرفیتسازی کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب در کنار افزایش سهم ترانزیت حمل و نقل جادهای به عنوان اولویتهای اساسی توسعه حمل و نقل کشور، تأکید کرد.
این کارشناس جادهسازی با بیان اینکه با توسعه آزادراهها و بزرگراهها سهم جاده در سوانح رانندگی بسیار کاهش مییابد، اضافه کرد: به حداقل رساندن و حذف سهم جاده در سوانح رانندگی باید از دغدغههای مهم و مطرح امروز مدیران حمل و نقل باشد و توان و تخصص بخش راهسازی و مهندسی نیز در حال حاضر آمادگی کامل اجرای طرحها و پروژههای مرتبط و عمرانی را دارا است، از این رو انتظار میرود نهادها و سازمانهای متولی در جلب مشارکت سرمایهگذاران داخلی و در صورت نیاز دعوت از علاقمندان و سرمایهگذاران خارجی، بیش از گذشته اهتمام داشته باشند تا همگام با رشد ترافیک و سفرها طرحهای زیرساختی به ویژه آزادراهها و کریدورهای اصلی نیز اجرا و تکمیل شود.