"حپرتو" معرفی شد/ برنامه افزایش سرمایه و ارزش برآوردی هر سهم
اقتصاد ایران: مدیران عامل و مالی پرتو بار فرابر خلیجفارس و نماینده ارزش گذاری ضمن اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی از برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی و ارزش برآوردی هر سهم خبر دادند.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه معارفه شرکت پرتو بار فرابر خلیجفارس جهت اعلام آخرین وضعیت مالی و عملکردی با حضور مدیران و نماینده ارزش گذار برگزار شد تا این شرکت 50 میلیارد تومانی، آماده عرضه اولیه سهام در روزهای آینده شود.
گذشته، حال و آینده شرکت از زبان مدیرعامل
بر اساس این گزارش، حسین باقری مدیرعامل "حپرتو" اعلام کرد: این شرکت سال 91 با نام پرتو انرژی خلیج فارس تأسیس شد و نام آن سال 97 به پرتو بار فرابر خلیجفارس تغییر کرد. "حپرتو" 1405 واگن باری در اختیار دارد که 771 واگن اختصاصی بوده و 55 درصد کل ناوگان را تشکیل میدهد.
عملکرد سال گذشته هم دو درصد نسبت به سال 1400 افزایش داشته در حالی که این صنعت حدود 5 درصد رشد منفی برای سال گذشته به ثبت رسانده است. 200 واگن لبهبلند طی دو سال گذشته به این مجموعه اضافه شده و سیاست شرکت توسعه ناوگان ریلی بخصوص حمل و نقل مواد معدنی است.
پروژههای عملیاتی
شرکت 5 پروژه عملیاتی در دست اجرا دارد. یکی از پروژهها حمل بار شرکت پارس فولاد سبزوار است که در این قرارداد برای حمل ماهانه 75 هزار تن، 300 واگن تا سال 1405 اختصاص داده شده است. پیشبینی میشود این قرارداد بلندمدت، دائمی و با افزایش ظرفیت همراه باشد.
پروژه مهم دیگر حمل مواد نفتی گازوییل و مازوت برای شرکت پخش فرآوردههای نفتی است که این قرارداد هم بلندمدت و دائمی است. بخشی دیگر از پروژه عمدتاً با واگنهای پایه کوتاه برای انتقال محصولات دو شرکت فولادی است. در بخش بینالمللی هم از سال گذشته بصورت جدی در حال فعالیت بوده و 20 هزار تن بار طی سال گذشته و دو ماه ابتدای سال به ترکیه ارسال شد که بعد زلزله ترکیه، شرکت فعلا از بازار این کشور خارج شد.
تکمیل زنجیره تولید و حمل
برای تمامی واگنها حتی مازاد ظرفیت، قرارداد بار وجود دارد. برنامه احداث کارخانه فولادی هم در مجموعه هلدینگ وجود دارد و طی دو سال آینده بهرهبرداری خواهد شد. با راهاندازی این کارخانه با واگنهای ملکی، اقدام به حمل بار هلدینگ خواهیم کرد. به این ترتیب مجموعه کامل بار، حمل لجستیک و بخش تعمیری و لوکوموتیو در اختیار هلدینگ خواهد بود که ریسک شرکت را بهشدت کاهش داده و حتی به صفر خواهد رساند.
برنامه های صنعت حمل و نقل ریلی در لایحه برنامه هفتم
طبق ماده 99 لایحه دولت به مجلس، وزارت راه مکلف است تمهیدات لازم برای افزایش سطح ترانزیت کالا تا سطح 30 میلیون تن در پایان برنامه را فراهم کند.
طبق ماده 108 لایحه شرکت راه آهن به عنوان متولی اداره ترافیک و زیر ساخت شبکه ریلی موظف است تا پایان سال دوم برنامه،کلیه واگن ها و لوکوموتیو های تحت اختیار را به بخش غیر دولتی واگذار کند و قطار های باری را به صورت برنامه ای مبدا مقصد سیر دهد و مجوز تشکیل و سیر قطار کامل را به بخش غیر دولتی اعطا کند. به نحوی که تا پایان سال چهارم برنامه سیر تمامی قطار های باری منظم و برنامه ای انجام شود.
با تصویب بند 108 لایحه پیشنهادی و اجرای آن عملا انحصار بخش در بهره برداری از شبکه ریلی شکسته و مجموعه هایی که زنجیره لجستینگ کامل دارند از مزیت حمل بار بیشتر بهره مند خواهند بود.
در آینده با توجه به اجرای بند 108 هلدینگ توسعه طلوع خلیج فارس با داشتن برنامه احداث کارخانه فولادی و فعالیت در حوزه خرید لوکوموتیو باری نقش ممتازی پیدا خواهد کرد که شرکت پرتو بار با داشتن واگن و نیروی متخصص عملا دارای تضمین بار و تضمین حمل بار خواهد بود.
صورتهای مالی
محمد وثوقی مدیر مالی پرتو بار فرابر خلیجفارس هم با بیان اینکه سود ناخالص نسبت به سنوات گذشته از سال 98 تا 1401 روند صعودی داشته، گفت: سود ناخالص سال گذشته به 90.8 میلیارد تومان رسید که عمدتا به دلیل افزایش درآمدهای عملیاتی در اثر سرمایهگذاری در واگنهای لبه بلند بود.
این فرآیند علاوه بر درآمدزایی به دلیل سرمایهگذاری در کلید زدن کار، هزینهها را بالا برده که از سال 1402 به بعد این بخش کاهش خواهد یافت.
در این مجموعه هزینههای مالی روند مشخصی را طی میکند و درآمدهای غیرعملیاتی هم افزایش یافته که حاصل فروش ضایعات بود. سود خالص سال قبل نیز 56.4 میلیارد تومان بود. استفاده از معافیتهای مالیاتی برای سرمایه گذاری در حال پیگیری است.
همچنین شرکت برنامه افزایش سرمایه از 50 به 150 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته دارد.
ارزش گذاری "حپرتو" به پنج روش
پریا نجفیان نماینده ارزشگذار از تأمین سرمایه لوتوس پارسیان هم گفت: شرکت در نیمه نخست سال 40 واگن لبهبلند به ناوگان اضافه کرده که در روند ارزشگذاری، مورد ارزیابی قرارگرفته اما برای سالهای آتی تغییری لحاظ نشده است. از پنج روش برای ارزش گذاری استفاده شده که در نهایت ارزش کل شرکت 690.8 میلیارد تومان و ارزش هر سهم 460.5 تومان برآورد شده است.
متوسط حمل هر واگن مخزن دار لبه کوتاه و بلند در سال جاری 800 و 700 هزار تن کیلومتر و برای سال های آینده بدون تغییر برآورد شده است. نرخ تورم برای سال جاری و آینده 43 و 30 درصد و برای سال بعدتر 25 درصد در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ دلار برای سال جاری 40 هزار تومان و برای سال آینده با نرخ رشد 20 درصد برآورد شده است.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام