رییس کنفدراسیون صادرات :

تصمیم ارزی بانک مرکزی به حذف رانت کمک می کند

اقتصاد ایران: رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به مشکلات فاصله چشمگیر نرخ ارز نیما با آزاد، گفت: تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی به حذف رانت و افزایش شفافیت در اقتصاد کمک می کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، محمد لاهوتی نرخ تسعیر ارز را موضوعی چالش برانگیز دانست و گفت: این نرخ از سال ۹۷ در حوزه قیمت‌ گذاری خوراک پتروشیمی‌ها و کالاهای دیگر نظیر فولادی‌ها و برخی معدنی‌ها بکار گرفته شد. حرکت به سمت یکسان‌ سازی نرخ ارز به شفاف‌سازی و حذف رانت‌های موجود کمک و علاوه بر ایجاد یک رقابت سالم، زمینه تحقق دستاوردهای مدنظر دولت را فراهم می کند.

وی افزود: فاصله چشمگیر نرخ ارز نیمایی با نرخ بازار آزاد منجر به ایجاد بسیاری از مشکلات شده است. اگر بانک مرکزی بپذیرد نرخ ارز نیمایی و آزاد باید به یکدیگر نزدیک شوند و فاصله آنها به گونه‌ای نباشد که باعث ایجاد رانت شود آن زمان می‌توان به موضوعاتی که در پیش‌بینی‌ها صورت گرفته خوش‌بین بود.  ایجاد فاصله چشمگیر نرخ ارز صادراتی با بازار ارز آزاد زمینه‌ساز ایجاد تقاضای کاذب جهت واردات به دلیل ارزان بودن نرخ ارز وارداتی خواهد شد.

لاهوتی ادامه داد: در سال‌های اخیر با ایجاد فاصله قیمتی بین نرخ ارز نیما و آزاد ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار ثبت سفارش کالا در صف واردات قرار گرفت. این اعداد نشان‌دهنده افزایش جذابیت واردات نسبت به صادرات و در مقابل پرداخت صادرات یارانه‌ای به واردات است.با نزدیک شدن فاصله نرخ ارز آزاد و نیما از طریق سیاست‌های بانک مرکزی و نیز رفع مشکلات تعهد ارزی ضمن رفع مشکلات صادرکنندگان، زمینه افزایش برای اقتصاد فراهم خواهد شد.

بر اساس این گزارش، طبق ابلاغیه بانک مرکزی، نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلا ، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های محصولات پالایشی و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ