رئیس كل سابق بانك مركزی:

سرمایه باید برای تولیدِ سودآور هزینه شود

اقتصاد ایران: رئیس كل اسبق بانك مركزی تاكید كرد كه دیكته كردن مسیر نقدینگی موجب می شود سرمایه به راه هایی كشیده شود كه به نفع كشور و مردم نیست.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، طهماسب مظاهری  با اعلام این كه هدایت نقدینگی به سمت تولید از سوی حاكمیت و دولت نادرست است، اظهار كرد: نقدینگی یعنی پولی كه در جامعه وجود دارد كه بالغ بر ۶هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می باشد و روزانه ۵ هزار میلیارد تومان بدان اضافه می شود و اولین ویژگی این نقدینگی نیز قدرت خرید است.

وی افزود: این قدرت خرید درپی كالا و خدمات می گردد و وقتی رشد تولید به میزان رشد نقدینگی نیست و كمتر است، سطح و میزان آن بالا می رود و دولت علاقه دارد تا تولید از دل آن خارج شود كه شامل كالا و خدمات است. 

مظاهری با بیان این كه هر ۱۰ میلیون تومان از این نقدینگی به یك شخص حقیقی و حقوقی تعلق دارد، افرود: این نقدینگی متعلق به افراد بوده و سرمایه آن هاست و دولت در این بین باید كاری كند تا انگیزه سرمایه گذاری را بالا برد و كاری كند تا سود سرمایه گذاری و فعالیت افراد از كارهای اقتصادی در جهتی پیش رود كه دولت بدان نام افزایش تولید می گذارد.

در این صورت همان كسانی كه نقدینگی به ان ها تعلق دارد و این سرمایه را در دست دارند، راه رفتن به سمت تولید را یافته و سرمایه خود را در این مسیر هزینه می كنند ولی اگر بدنه دولت اعم از هیئت وزیران، فلان وزارتخانه یا... دیكته كنند كه نقدینگی در یك جای خاص تولیدی به كار گرفته شود و از طرفی شرایط لازم بدین منظور مهیا نباشد، افراد سرمایه خود را برای تولید هزینه نخواهند كرد و شخصا راهی می یابند تا ارزش منابع و درآمد و پول خود را حفظ كنند.

وی ادامه داد: صاحبان سرمایه از آن پس سراغ راه هایی خواهند رفت كه دولت و مردم نمی پسندند كه شامل خرید ارز و بورس بازی و بورس خودرو است كه به نفع مردم هم نیست.

مظاهری ضمن موافقت با سخن دیگر مهمان برنامه كه تاكید كرد دولت به جای هدایت نقدینگی مردم بداند كه نقشی در هدایت گری ندارد، تصریح كرد: دولت باید شرایط كسب و كار و فضای تولید و مشاغل خوب و راحت و شیرین و سودآور همراه ضوابط و مقررات را فراهم آورد تا كسی به مردم اجحاف نكند.

وی در این مصاحبه كوتاه با رادیو گفت‌وگو تاكید كرد: در این شرایط سرمایه گذاران و در اختیار دارندگان نقدینگی اعم از شركت های خصوصی و خصولتی و دولتی خودشان به سمت هدایت نقدینگی شان به سمت تولید خواهند برد! البته به شرط آن كه تولید سودآور باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ