عضو شورای کتاب کودک:

کتابخانه‌ها فضای معاشرت و گفت‌و گو را رونق ببخشند

اقتصاد ایران: اردبیل- عضو شورای کتاب کودک گفت: کتابخانه‌ها به توسعه گسترش فضای معاشرت و گفت‌و گو کمک کرده و در شکل‌گیری حلقه‌های کتابخوانی مبتنی بر گفت‌و گو تلاشی مؤثر انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  شکوه حاجی‌نصرالله شامگاه یکشنبه در نشست مدرسه تابستانی خدمات کتابخانه‌های عمومی در اردبیل اظهار کرد: ما در حوزه کودک و نوجوان نویسندگان متعهد، توانمند و شایسته‌ای داریم که در قالب انجمن نویسندگان کودک و نوجوان سعی می‌کنند تا بهترین آثار را ارائه کنند.

وی فعالیت چهار دهه‌ای نهاد داوری شورای کتاب کودک را یادآور شد و تصریح کرد: ۲۰۰ عضو داوطلب در این شورا تلاش می‌کنند تا همه ساله آثار منتشر شده را بررسی و در ابعاد مختلف بر این آثار در قالب کتاب‌های کودک به شکل تصویری و با محتوای متنوع نظارت داشته و در قالب فهرست‌های فصلی بررسی آنها مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای کتاب کودک گفت: تلاش بر این است تا با توجه به سوابق نویسندگان این کتاب‌ها مورد ارزیابی و پایش قرار گیرند تا والدین و مدیران مدارس بر اساس فهرست منتشر شده آثار را تهیه و در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند.

حاجی‌نصرالله افزود: کتابداران نقش مهم و ویژه‌ای را به عنوان واسطه میان این ساختار اجتماعی و مدنی بر عهده دارند و این کتابدار است که بازخوردها را از تولید آثار گرفته و به متولیان امور در حوزه‌های مختلف ارائه می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کتابخانه می‌تواند خانه سوم کودکان و بچه‌ها باشد به شرط آنکه کتابدار فارغ از شغل موظفی با دلسوزی تمام در این حوزه عاشقانه مأموریت خود را انجام داده و همراهی خوبی را با کودکان و نوجوانان در ارائه آثار مناسب انجام دهند.

حاجی‌نصرالله اضافه کرد: به راحتی می‌توان طرح‌های مختلفی را در این حوزه در ارائه آثار مکتوب جدید انجام داد که طرح خانه به خانه و عرضه کتاب به صورت محله محور از جمله این طرح‌ها است که حتی در ایام کرونا نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شد و انتظار می‌رود با همراهی کتابداران چنین طرح‌هایی توسعه پیدا کند.

نویسنده و پژوهشگر حوزه کتاب کودک بیان کرد: امروزه کتابخانه‌ها نقش مؤثری را در رونق‌بخشی به کسب و کار بر عهده داشته و محل خوش‌گذرانی کودکان به دور از آسیب‌های اجتماعی هستند تا در یک محیط امن کودکان ما بتوانند ایام فراغت خود را سپری کنند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: کتابخانه‌ها فضای معاشرت و گفت‌و گو را رونق داده و آنها را به رسمیت می‌شناسند و در کنار آن در ارتقای سواد اطلاعاتی و رسانه‌ای نقش کتابخانه‌ها بسیار مهم و ارزشمند است.

حاجی‌نصرالله تصریح کرد: نوجوانان و جوانان امروز مسلط‌تر از نسل‌های گذشته با فضای مجازی و ابتکارات نوین در حوزه فناوری‌های جدید می‌توانند تولید آثار متعدد نظیر اپلیکیشن، کلیپ و… را انجام دهند که از فضای کتابخانه‌ها می‌توان برای توسعه این فعالیت‌ها و محل کنگاش و کسب تجربه استفاده کرد.

وی گفت: حتی کتابخانه‌ها می‌توانند در ارائه و عرضه محصولات صنایع دستی و صنایع محلی مناطق مختلف مؤثر باشند تا با هدایت این نوجوانان موفق تولید و عرضه محصولات انجام شده و درآمدزایی را برای خانواده‌ها شاهد باشیم.

حاجی‌نصرالله استقبال از ایده‌های جدید را در این حوزه ضروری خواند و افزود: کتابخانه‌ها تنها مسئولیت امانت دادن‌های کتاب را بر عهده ندارند بلکه در این فضای پیچیده مخاطب انتظار دارد تا کتابخانه‌های عمومی به حلقه‌های اندیشیدن، مبتی بر گفت‌و گو تبدیل شده و یک ارزش‌گذاری خاص را به جامعه مخاطب شاهد باشیم.

عضو شورای کتاب کودک خاطرنشان کرد: دیگر دوره تولید آثار کاغذی و ارائه خدمات سنتی کتابخانه‌ای به سر آمده و ما در عصر فناوری‌های نوین باید به تولید آثار متنوع متناسب با ضریب هوشی کودکانمان توجه کنیم تا بهترین آثار برای نسل آینده ارائه شود.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ