باید بهترین قطعات خودرو را بخریم/ بازار، دستوری تنظیم نمیشود
اقتصاد ایران: وزیر صمت با بیان اینکه باید خودروهای روز تولید کنیم، گفت: لازم است بهترین قطعات را از بهترین جای دنیا که مزیت رقابتی دارد، تهیه کنیم.
به گزارش خبرنگار مهر، عباس علیآبادی امشب در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: وزارت صمت در شرایط سختی به سر میبرد و عدهای حواشی زیادی برای وزرا درست میکنند که این حواشی موجب میشود که کمتر به موضوعات اصلی بپردازند ولی ما تلاش میکنیم تا حواسمان را در وزارتخانه روی موضوعات اصلی جمع کنیم.
وزیر صمت افزود: شاید یکی از کارهایمان این باشد که با رصد مسائل در چارچوب اهداف کلان و اسناد بالادستی کشور با رعایت تعهد به مردم سعی کنیم که وزارتخانه را به سمت هدفهای اصلی هدایت کنیم چون شرایط به اندازه کافی سخت است؛ من در این دوره تمام تلاشم را میکنم که وزارت صمت مؤثر باشد. یکی از اتفاقات بد این است که مدیران کارهای خوب زیادی انجام میدهند اما کار خوب آنها خیلی ارزان قیمت و کم ارزش است.
وی تاکید کرد: شاید مهمترین کاری که در حوزه صنایع بتوان انجام داد بالا بردن کیفیت و رقابت پذیر کردن آن است و برای این کار باید به سمت صادرات حرکت کنیم؛ در واقع باید جامعه و بازاری که تعریف میکنیم بازار کیفی باشد بنابراین ما بر توسعه صادرات تاکید داریم.
علی آبادی با بیان اینکه توسعه صادرات نیازمند اقداماتی است، گفت: باید دیپلماسی اقتصادی را تقویت و بازارهای صادراتی را شناسایی کرد. لازم است زمینهها را برای تجارت فراهم کنیم و باید استانداردهای کشورهای هدف را بشناسیم و خودمان را با آنها تطبیق دهیم.
وی اضافه کرد: من فکر میکنم در حوزه خودرو وقت آن رسیده که از خودروهای گذشته دست برداریم و به سمت خودروهای روز حرکت کنیم.
وزیر صمت افزود: برقیسازی پدیده آینده نیست بلکه پدیده روز است و حیف است که ما از این فرصت استثنایی استفاده نکنیم زیرا در این فرصت میتوان خیلی مشکلات را حل کرد. الان اختلاف نظر بین کارشناسان در خصوص برقی بودن و غیر برقی بودن خودرو نیست بلکه اختلاف نظر در میزان ذخیره سازی انرژی است.
علی آبادی اظهار داشت: در صنعت خودرو باید در کجای صنعت قرار گیریم؟ آیا در نوآوری یا در بازار یا در قطعه سازی میتوانیم بگوییم که چون ارزش افزوده قطعه سازی کم است به آنجا وارد نشویم؟ باید توجهمان به راهبرد و نوآوری و بازار باشد.
وزیر صمت گفت: باید بهترین قطعات را از بهترین جای دنیا که مزیت رقابتی دارد تهیه کنیم زیرا ما هستیم که ماشین را با طراحی و نوآوری مناسب خلق میکنیم و بازار را نگه میداریم.
علی آبادی تصریح کرد: خیلیها تلاش میکنند ما را به سمت قطعه سازی هدایت کنند، این موضوع اما برای قطعات راهبردی درست است.
وی افزود: تولید و مصرف در جامعه زمانی به تعادل میرسد که واردات و صادرات ما تنظیم باشد و باید بتوان بازار را با عوامل خودش تنظیم کرد.
علی آبادی همچنین بر لزوم توسعه اکتشافات معدنی در کشور تاکید کرد و گفت: باید همه ظرفیتهای دولتی و غیردولتی را در این زمینه بسیج کرد زیرا ثروت بسیار زیادی در بخش معدن نهفته و وجود دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: برای تأمین سرمایههای مورد نیاز توسعه کشور نباید منتظر خارج از کشور بود زیرا انتظاری محقق شدنی نیست و در این زمینه باید بتوانیم بهویژه از طریق سرمایههای خرد مردمی به تأمین سرمایه بپردازیم.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه