در ادامه تصریح کرد: از ابتدای فروردین تا پایان تیرماه سال جاری، مجموعاً ۴ میلیون و ۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی از مبادی ورودی کشور به قلمرو سرزمینی وارد و طی عملیات ترانزیت، از مبادی خروجی کشور خارج شدند که بخش جادهای سهم ۸۹ درصدی و بخش ریلی، سهم ۱۱ درصدی از این عملکرد را به خود اختصاص دادهاند.
افندیزاده گفت: مقایسه آماری عملکرد ترانزیت در تیرماه سال جاری با مدت مشابه سال قبل و سنوات پیشین، حاکی از روند رو به رشد این شاخص عملکردی است. به نحوی که در این ماه، مجموع عملکرد ترانزیت غیرنفتی و نفتی بخشهای جادهای و ریلی به یک میلیون و ۶۶ هزار و ۵۰۰ رسید، که نسبت به تیرماه سال ۱۴۰۱ با عملکرد حدود ۸۰۱ هزار و ۳۰۰ تن، افزایش ۳۳ درصدی در این حوزه محقق شد.
وی افزود: با توجه به ظرفیتهای فعلی زیرساختها و امکانات در بخش حمل و نقل کشور، اعم از پایانههای مرزی جادهای و ریلی، بنادر، ناوگان و سایر تأسیسات ترانزیتی و همچنین سیاستها، برنامهها و اقدامات حاکمیتی و مدیریتی و بعضاً زودبازده که در راستای چالاک سازی فرآیندها و مطلوبیت سازی مؤلفههای کلیدی زمان و هزینه ترانزیت در دست پیگیری و اجراست، ظرفیت سازی مناسبی جهت ثبت عملکردهای ماهیانه به مراتب بالاتر در ماههای باقیمانده تا پایان سال جاری در بخش حملونقل و به عبارت بهتر، در طرف عرضه خدمات ترانزیت فراهم شده است که با توجه به افق روشنی که از تجارت کشور به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و نیز اعضای سازمانها و برنامههای همکاری اقتصادی نظیر شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اکو، از سوی نهادها، بخشها و دستگاههای ذیربط در طرف تقاضای ترانزیت ترسیم شده است، وزارت راه و شهرسازی و سازمانها و شرکتهای تابعه، به عنوان عهده دار طرف عرضه و ارائه دهنده خدمات، به نحو شایستهای تقاضاهای موجود و بالقوه را برآورده خواهد ساخت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: از آنجا که وزیر محترم راه و شهرسازی تأکید ویژهای بر تنظیم روابط حملونقل و ترانزیتی دو و چندجانبه با کشورهای همسایه، منطقه و فرامنطقهای و اعضای کریدورهای ترانزیتی با مشارکت کشورمان، در چارچوب نقشه راه مشخص و اهداف عملیاتی معین با زمان بندی دقیق و اقدامات اجرایی با نگاهی جامع و آینده نگر در همه زیربخشهای ریلی، جادهای، دریایی و هوایی دارند، تدوین و تصویب و مبادله اسنادی راهبردی در این راستا، در دستور کار قرار دارد که انتظار میرود این ابتکار عمل، از طریق ایجاد در هم تنیدگی بیشتر دو حوزه ترانزیت و تجارت، روابط بینالمللی کشور را در حوزه حملونقل و ترانزیت، روابطی هدفمندتر، مؤثرتر و هوشمندانهتر کند، به نحوی که حتی در کوتاه مدت، شاهد عملکردهای به مراتب بالاتر در زمینه ترانزیت از کشور باشیم.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه