افزایش رقابت صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز و غیرمتمرکز

اقتصاد ایران: صرافی‌های ارز دیجیتال به طور کلی مشابه صرافی‌های سنتی عمل می‌کنند، با این تفاوت که به صورت دیجیتالی خدمات خود را ارائه می‌دهند و برای ثبت نام، خرید، فروش و انتقال دارایی کاربران نیازمند حضور فیزیکی نیستند.

اخبار شرکت ها - از همان سال‌های ابتدایی عرضه بیت کوین، خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در پلتفرم‌های معاملاتی مخصوصی انجام می‌شد که به آن‌ها صرافی ارز دیجیتال گفته می‌شود. صرافی‌های ارز دیجیتال به طور کلی مشابه صرافی‌های سنتی عمل می‌کنند، با این تفاوت که به صورت دیجیتالی خدمات خود را ارائه می‌دهند و برای ثبت نام، خرید، فروش و انتقال دارایی کاربران نیازمند حضور فیزیکی نیستند.

در حالی که روش‌های دیگری برای بدست آوردن و معاملات ارز‌های دیجیتال وجود دارد، اما امروزه صرافی‌های ارز دیجیتال به روش اصلی خرید و فروش این دارایی‌های دیجیتال تبدیل شده‌اند و از افراد مبتدی گرفته تا تریدر‌های حرفه‌ای معاملات ارز‌های دیجیتال خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال ثبت می‌کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال به طور کلی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند، در حالی که تا چند سال گذشته صرافی‌های متمرکز تقریباً تمام معاملات ارز‌های دیجیتال را پردازش می‌کردند، اما با مشکلات و ضعف‌های ایجاد شده اخیراً صرافی‌ها و خدمات غیرمتمرکز نیز توجه سرمایه‌گذاران و کاربران را به خود جلب کرده اند و شاهد افزایش رقابت میان این دو دسته از صرافی‌ها برای کسب سهم بیشتر از پردازش معاملات جهانی ارز‌های دیجیتال هستیم.

صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

صرافی متمرکز بستری است که در آن تمام تراکنش‌ها توسط یک مرجع مرکزی مدیریت می‌شود و کاربران برای انجام معاملات وجوه خود را به کیف پول متمرکز صرافی واریز می‌کنند. در این نوع صرافی، شخص ثالث معاملات را مدیریت می‌کند و وظیفه نگهداری و حفظ امنیت دارایی‌ها را بر عهده دارد.

یکی از مزایای قابل توجه صرافی‌های متمرکز، رابط کاربری ساده و کاربر پسند آن‌ها است که حتی افرادی که هیچ اطلاعاتی از ارز‌های دیجیتال و فناوری بلاک چین ندارند نیز به راحتی می‌توانند به کمک آن‌ها ارز‌های دیجیتال را خریداری کنند.

خرید و فروش ارز‌های دیجیتال در صرافی‌های متمرکز همچنین با پول فیات مانند تومان و دلار نیز امکان‌پذیر است و کاربران نیازی ندارند که به روش‌های پیچیده دارایی خود را به ارز‌های دیجیتال تبدیل کنند. صرافی‌های متمرکز همچنین زمان تراکنش‌های سریع‌تر، نقدینگی بالاتر و طیف گسترده‌ای از جفت‌های معاملاتی را ارائه می‌دهند.

علاوه بر آن، این صرافی‌ها دارای تیم پشتیبانی قوی و حرفه‌ای هستند که آن‌ها را برای مبتدیانی که ممکن است برای هدایت فرآیند معاملات به کمک نیاز داشته باشند، تبدیل به گزینه مناسبی می‌کند.

در سمت مقابل، صرافی غیرمتمرکز پلتفرمی است که در آن کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه یا مرجع مرکزی مستقیماً ارز‌های دیجیتال را معامله کنند. این مبادلات مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند که تراکنش‌های همتا به همتا را امکان‌پذیر می‌کنند و از قرارداد‌های هوشمند استفاده می‌کنند.

در حالی که استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز با کیف پول ارز دیجیتال شخصی امکان‌پذیر است و نیازی به ساخت اکانت و احراز هویت وجود ندارد، اما استفاده از خدمات صرافی‌های غیرمتمرکز سخت است و انجام معاملات در این صرافی‌ها نیازمند پرداخت مداوم کارمزد شبکه است که هزینه معاملات را بالا می‌برد. پس چرا در چنین شرایطی محبوبیت صرافی‌های غیرمتمرکز طی سالیان گذشته افزایش یافته است؟

چرا اخیراً صرافی‌های غیرمتمرکز مورد توجه قرار گرفته‌اند؟

با محبوبیت گسترده ارزهای دیجیتال (مخصوصا ارزهای مهم بازار بر اساس استفاده کاربران)، هک و حملات ارز‌های دیجیتال به یک خبر روزانه در فضای ارز‌های دیجیتال تبدیل شده است و به طور مداوم دارایی کاربران در این بازار به روش‌های مختلفی به سرقت می‌رود. هکر‌ها توجه ویژه‌ای به صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز داشته‌اند و حتی برخی از برترین صرافی‌های جهانی نیز هک و سرقت دارایی‌ها را تجربه کرده‌اند.

در این بین همچنین برخی صرافی‌های ارز دیجیتال شفاف و صادقانه فعالیت نداشته و از دارایی‌های کاربران خود سواستفاده کرده‌اند، در بزرگترین نمونه، صرافی FTX به همین دلیل با مشکلات بزرگی مواجه شد و در نهایت مجبور شد تا اعلام ورشکستگی کند. اعلام ورشکستگی یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال عواقب منفی بزرگی برای بازار ارز‌های دیجیتال داشت و موجی از بی‌اعتمادی را در میان سرمایه‌گذاران و کاربران ایجاد کرد.

در این شرایط، برخی از سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزین بودند و خدمات غیرمتمرکز را انتخاب کردند. در صرافی‌های غیرمتمرکز کاربران نیازی ندارند که سرمایه خود را در اختیار صرافی قرار دهند و می‌توانند با کیف پول شخصی خود معاملات را انجام دهند، بنابراین معاملات امنیت بیشتری دارد و کاربران کنترل بیشتری بر دارایی‌های خود دارند.

موج اخبار منفی بازار ارز‌های دیجیتال و هک و ورشکستگی صرافی‌های متمرکز، بسیاری را طی سالیان گذشته به سمت صرافی و کیف پول‌های غیرمتمرکز هدایت کرده است و استفاده از این پلتفرم‌ها افزایش پیدا کرده است.

با این حال خدمات غیرمتمرکز نیز کاملاً ایمن نیست، در حالی که صرافی‌های غیرمتمرکز از امنیت بیشتری نسبت به صرافی‌های متمرکز بهره‌مند هستند، اما حوزه غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال نیز هم اکنون به طور گسترده هک و حملات را تجربه می‌کند و برخی زمان‌ها به دلایل مختلفی مانند ضعف امنیتی در کدنویسی دارایی کاربران به سرقت می‌رود.

آیا صرافی غیرمتمرکز جایگزین متمرکز می‌شود؟

با وجود برخی مزایای صرافی‌های غیرمتمرکز، به دلایل مختلفی از جمله دسترسی سخت و کارمزد‌های بالا این صرافی‌ها همچنان گزینه مناسبی برای انجام معاملات روزانه ارز‌های دیجیتال به شمار نمی‌روند. مزایای صرافی‌های متمرکز همچنان بسیار قابل توجه است و به راحتی معاملات ارز‌های دیجیتال در آن‌ها قابل انجام است.

بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم برای خرید و فروش ارز‌های دیجیتال (مخصوصا اگر مبتدی هستید) از صرافی‌های متمرکز استفاده کنید تا همواره کمک حرفه‌ای تیم پشتیبانی آن‌ها را داشته باشید و به راحتی بتوانید معاملات خود را ثبت کنید. انتخاب یک صرافی معتبر و ایمن اهمیت بسیاری دارد و شما می‌توانید با انتخاب یک صرافی پیشرفته، ایمن و قابل اطمینان از رخ ندادن مشکلاتی که در گذشته در صرافی‌های متمرکز رخ داده است اطمینان حاصل کنید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ