جنگل‌های بلوط چهارمحال ونختیاری را دریابید

اقتصاد ایران: کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه جنگل‌های بلوط استان در معرض خشکیدگی هستند،گفت: استفاده از ترکیبات شیمیایی برای مقابله با آفات مجاز نبوده و علل اصلی خشک شدن جنگل‌های بلوط استان آفات و بیماری‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران  ، سید احمد موسوی با اشاره به اینکه ۳۵‌ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان درگیر آفات برگ‌خوار و جوان‌خوار بلوط است، گفت: این آفات بیشتر در جنگل‌های شهرستان‌های لردگان، فلارد، خانمیرزا، اردل، کیار و کوهرنگ است.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ادامه با تاکید بر اینکه تمرکز این آفات بیشتر در حاشیه رودخانه‌هاست، افزود: این آفات هر ساله در فروردین‌‌ماه خسارات سنگینی به درختان بلوط وارد می‌کند.

وی ادامه داد: دلایل مختلفی اعم از تغییرات اقلیمی و رژیمی و بارش‌ها باعث طغیان این آفات می‌شود، یکی از دلایل کاهش جمعیت این آفات بارش‌ها هستند در بهار سال جاری ما شاهد کمبود بارش در استان بودیم و یا در سنوات قبل بارش برف بسیار کاهش یافته بود که از جمله دلایل افزایش این آفات است.

موسوی در ادامه با اشاره به دیگر دلایل افزایش این آفات، اضافه کرد: از بین رفتن دشمنان طبیعی این آفات چه به‌ صورت طبیعی و چه با دخالت نابجای انسان‌ها در طبیعت، تغییر شکل زندگی این آفات و سازگاری آن‌ها با محیط فعلی از جمله دلایل افزایش و طغیان آفات و بیماری‌هاست.

وی بیان کرد: اگر این روند ادامه پیدا کند در سال‌های آینده در مرحله اول درختان قدرت زادآوری خود را از دست داده و کم‌کم شاهد ضعیف شدن آن‌ها خواهیم بود، در صورت عدم مهار این آفات و بیماری‌ها در سنوات آینده شاهد خشک شدن جنگل‌های بلوط استان خواهیم بود.

کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تاکید بر اینکه در حال حاضر تنها یک روش مبارزه با این آفات در دستور کار است، یادآور شد: استفاده از ترکیبات شیمیایی برای جلوگیری از آفات مجاز نبوده و تنها با ترکیبات بیولوژیک باید این آفات و بیماری‌ها را مهار کرد.

وی اضافه کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن و تایپوگرافی بودن این مناطق جنگلی امکان مبارزه با این آفات و ترکیبات محدود است.

موسوی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری دارای ۳۲۸ هزار هکتار جنگل است، خاطرنشان کرد: اکوسیستم این جنگل‌ها بسیار حساس و شکننده است و عوامل متعددی حیات این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

وی گفت: از جمله عوامل تهدید جنگل‌ها آفات و بیماری‌ها هستند که اگر به موقع این آفات مهار نشوند خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری به جنگل‌ها وارد می‌کنند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ