رئیس سازمان غذا و دارو:

مردم باید به غذای سالم دسترسی داشته باشند

اقتصاد ایران: رئیس سازمان غذا و دارو، بر لزوم شناسنامه دار شدن زمین های کشاورزی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،  سیدحیدر محمدی، در همایش روز جهانی ایمنی غذا، گفت: برای تأمین امنیت غذایی، دستگاه‌های مختلفی نقش دارند و زمانی مشکل برطرف می‌شود که همه دستگاه‌ها ایفای نقش کنند.

وی با عنوان این مطلب که ما نقش خود را در بررسی همه شاخص‌های سلامت مواد غذایی ایفا می‌کنیم، افزود: در مورد آب همواره اندازه گیری نیترات و نیتریت‌ها اهمیت داشته و بررسی محصولات کشاورزی هم به همین اندازه مهم بوده است. این وضع هم برای مصرف داخلی و هم در زمینه صادرات به یک اندازه مهم است.

محمدی با تاکید بر اینکه بیماری‌های زیادی مرتبط با مصرف غذای ناسالم وجود دارد، ادامه داد: زمانی امنیت غذایی به وجود می‌آید که غذای سالم با قیمت مناسب در دسترس باشد. در مورد دارو و تجهیزات پزشکی بیمه‌ها برای حمایت ورود می‌کنند و در زمینه غذا هم سایر سازمان‌ها باید ایفای نقش کنند که امروزه از طریق برخی یارانه‌ها این حمایت دنبال می‌شود اما باید مطمئن باشیم مردم می‌توانند به غذای سالم دسترسی داشته باشند.

وی افزود: اگر نسبی نگاه کنیم شرایط خوب است اما اگر با دید کمال بنگریم کودکانی هستند که نمی‌توانند به غذای سالم دسترسی داشته باشند.

محمدی با اشاره به نقش غذا بر بروز بیماری‌های غیرواگیر، گفت: دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و…، نقش مستقیمی با مصرف نوع غذا دارند. یک اقدام خوب سال قبل ما در این زمینه تدوین حداکثر باقی مانده مجاز آلاینده‌ها و سموم بود که حدود ۱۸ هزار شاخص ابلاغ شد.

وی افزود: در هر کشوری میزان جذب و مصرف محصول غذایی متفاوت است و برخی کشورها همچنان استاندارد خود را بر مبنای سایر کشورها می‌چینند اما این شاخص باید برای مردم همان کشور به شکل تخصصی تدوین شود که ما توانستیم این شاخص را برای مردم خود تدوین کنیم. سالانه ۲۰ هزار محصول کشاورزی را ارزیابی می‌کنیم تا به مردم اطمینان دهیم محصول عرضه شده مطمئن است.

محمدی با عنوان این مطلب که تدوین سند ملی امنیت غذایی نقش مهمی در تأمین امنیت غذا دارد، گفت: حدود ۱۴ هزار واحد تولیدی صنایع غذایی داریم و این نشان دهنده اهمیت بالای نظارت ما است و ما هم انتظار همکاری تنگاتنگ میان دستگاه‌های مرتبط داریم. زمانی که یک محصول کشاورزی می‌خواهد مجوز بگیرد باید به ما مراجعه کند و زمانی که از نظر ما در زمینه باقی مانده سموم و آفات کشاورزی مورد تأیید نباشد، کشاورز باید توجیه شود که محصول را از بین ببرد و وارد بازار نشود.

وی تاکید کرد: البته به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات امکان پایش همه محصولات را نداریم و آزمایشگاه‌های ما نیاز به حمایت و تجهیز دستگاه‌های جدی دارند؛ ولی در سال جاری اعتبار مناسبی در این بخش نداشتیم که در تلاش برای تأمین اعتبارات لازم در این بخش هستیم تا توان خود را افزایش داده و به مردم اطمینان دهیم که محصولات خوبی در سطح عرضه وجود دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو، با تاکید بر این موضوع که زمین‌های کشاورزی باید شناسنامه دار شوند، تصریح کرد: برچسب‌گذاری محصولات تراریخته هم در حال انجام است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ