امام(ره) به آزادی پوشش زنان با رعایت موازین دینی قائل بودند

اقتصاد ایران: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه امام (ره) آزادی پوشش با رعایت موازین دینی را قبول داشتند گفت: ایشان تاکید داشتند زنان ایران در انتخاب فعالیت، سرنوشت و پوشش خود آزادند اما با رعایت موازین.

حسن رحیمی‌روشن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان به تشریح دیدگاه امام خمینی(ره) در مورد حجاب پرداخت و اظهار کرد: حضرت امام(ره) از ابتدای فعالیت سیاسی خود به لزوم رعایت آموزه‌های اسلامی از جمله حجاب تاکید داشتند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های نخست پیروزی انقلاب نسبت به زنان درباره حجاب تاکید شد گفت: امام(ره) اسفند ۵۷ ضمن اعلام نارضایتی از وضع پوشش در ادارات، خواهان اصلاح آن شدند و فرمودند: «این را می‌گویم به دولت برسد، آنطوری که برای من نقل می‏‌کنند، الان وزارتخانه‌ها باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. در وزارتخانه اسلامی نباید معصیت شود و زن‌ها بی‌حجاب باشند، حضور زنان مانعی ندارد اما با حجاب شرعی».

این استاد دانشگاه با بیان اینکه منظور امام(ره) پوشش اسلامی بود نه الزاما شکل خاصی از پوشش گرچه در مواردی تصریح می‌‌کنند چادر بهتر است گفت: علیرغم اینکه بارها مسئله‌ حجاب و حکم شرعی طبق نظر فقهای شیعه بیان و حکم وجوب ضروری آن برای زنان مسلمان بیان شده، اما اوایل انقلاب عده‌ای انتخاب گزینشی از سخنان مرحوم آیت‌الله طالقانی و امام(ره) داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در اوایل شکل‌گیری نظام و عدم تبیین شرایط حاکم در آن زمان، عده‌ای قصد داشتند مسئله‌ مهم حجاب را در حاشیه قرار داده و از سخنان آنچه مقصود خودشان بود، برداشت کنند.

رحیمی‌روشن در ادامه گفت: امام(ره) در مصاحبه با خبرنگار خانمی که سؤال کرد "چون مرا به عنوان یک زن به حضور پذیرفته‌اید نشان‌دهنده این است نهضت ما مترقی است، گرچه دیگران سعی کردند نشان دهند عقب‌مانده است و آیا به نظر شما باید زنان ما حتماً حجاب داشته باشند؟" فرمود: چه شما به حضور پذیرفته شوید چه نشوید، اسلام مترقی است، "مترقی" بودن هم به کمالات انسانی و نفسانی است، شما در کارهای صحیح آزادید، اما اگر بخواهید کاری خلاف عفت و یا مضر به حال ملت و خلاف ملیت کنید جلوگیری می‌شود.

وی افزود: امام(ره) تصریح دارند پوشش مخالف آزادی نیست و در پاسخ به خبرنگار فرانسوی که از حجاب اجباری می‌پرسد می‌فرمایند: «حجاب به معنای متداول میان ما که اسمش حجاب اسلامی است، با آزادی مخالفتی ندارد و با خلاف عفت مخالف است، ما زنان را دعوت می‏‌کنیم به حجاب اسلامی رو آورند. زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده به ستوه آمده‌اند و به اسلام پناهنده شده‌اند.» 

این استاد دانشگاه گفت: امام(ره) آزادی پوشش با رعایت موازین را قبول دارند و می‌فرمایند؛ زنان در انتخاب فعالیت، سرنوشت و پوشش خود با رعایت موازین دینی آزادند و تجربه کنونی فعالیت‌های ضد رژیم شاه نشان داده بیش از پیش آزادی خود را در پوششی که اسلام می‏‌گوید، یافته‏‌اند.

وی تاکید کرد: امام خمینی(ره) پوشش اسلامی را حافظ ارزش زن می‌داند و خطاب به آنان می‌فرماید "حجابی که اسلام قرار داده، برای حفظ ارزش‌های شماست".

پایان پیام/۸۹۰۲۶/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ