استقبال از همکاری کشورهای منطقه برای توسعه سواحل مکران

اقتصاد ایران: دبیر شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به تشکیل سازمان توسعه سواحل مکران، گفت: رئیس جمهور در توسعه سواحل مکران توجه خاص دارد و در نشست‌هایی که با کشورهای مختلف از جمله اوراسیا، چین و غیره دارد علاقمندی خود را برای همکاری مشترک در این منطقه اعلام می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین دهقان امروز در نشست خبری، اظهار داشت: یک بازه زمانی بسیار طولانی را در خصوص توسعه سواحل مکران پشت سرگذاشته‌ایم، به این معنا که در سال 87 موضوع اهمیت این منطقه توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و از آن زمان توسعه سواحل مکران به عنوان یک واژه همواره مطرح بوده و همه مسوولان و بسیاری از مراکز علمی و آموزشی کشور به این موضوع پرداخته‌اند. 

دبیر شورای توسعه سواحل مکران بیان داشت: در دولت احمدی‌نژاد اولین گام‌های عملیاتی‌سازی و محقق‌سازی توسعه سواحل مکران شروع شد، یک کارگروه شکل گرفت و اقدامات اولیه انجام شد در سال 95 قانونی را مجلس پشت سر گذاشت که گام مهمی بود و  مبنای همه اقداماتی که اکنون در راستای سواحل مکران انجام می‌دهیم بنابراین به دلیل مطالبات رهبری مجلس کمک کرد و ماده 68 قانون احکام دائمی را تدوین کرد. 

وی افزود: ماده 68 چند رکن اساسی دارد اول اینکه مقرر شده است یک سازمان‌ برای توسعه سواحل مکران شکل بگیرد به عنوان یک سازمان توسعه‌ای و همین سازمان توسعه‌ای در قالب یک شرکت دولتی تشکیل می‌شود که این سازمان وظیفه طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت بر همه مسائل توسعه‌ای منطقه را بر عهده خواهد داشت و همه اختیارات دستگاه‌های اجرایی در این منطقه که در قانون آمده است به این سازمان منتقل می‌شود. 

نماینده ویژه رئیس جمهور اظهار داشت: به منظور تشکیل این سازمان یک ردیف بودجه‌ای در قانون بودجه کشور برای آن در نظر گرفته شده است، در دولت قبل تلاش‌هایی برای تنظیم اساسنامه انجام شد اما به دلایل مختلف این کار به تعویق افتاد در نتیجه توسعه سواحل مکران در قالب اصل 138 قانون اساسی پیگیری می‌شد. 

وی بیان داشت: دولت آیت‌الله رئیسی تلاش کرد که مطالبات بر زمین مانده را اجرایی و عملیاتی کند. یک سالی است که این موضوع در دستور کار جدی دولت سیزدهم قرار گرفته است و رئیس جمهور عنایت به این موضوع دارند و نه تنها کارکرد و نقش این موضوع را در داخل کاملا احساس می‌کنند بلکه در نشست‌هایی که با کشورهای مختلف از جمله اوراسیا، چین و غیره دارند علاقمندی خود را برای همکاری مشترک در این منطقه اعلام می‌کنند. 

دبیر شورای توسعه سواحل مکران اظهار داشت: در این دوره جدید با حمایت رئیس جمهور سعی کرده‌ایم که فضا و روند شکل‌گیری سازمان را تسریع کنیم بنابراین در بودجه 1402 ردیف اعتباری خاصی برای توسعه سواحل مکران پیش‌بینی شد و در نتیجه بر اساس ماده 68 قانون عملا سازمان شروع به فعالیت کرده است و اساسنامه سازمان تصویب شده و قرار شد با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی برود.

‌ادامه دارد 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ