لزوم همراهی حداکثری مجمع تشخیص در خصوص طرح شفافیت قوا

اقتصاد ایران: قم- بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم طی نامه ای از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست تا در طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» همراهی حداکثری را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بسیج مدرسه علمیه معصومیه قم در نامه‌ای به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مواردی را در خصوص در طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» عنوان کرد که متن کامل ان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «اَلا وَ اِنَّ لَکُم عِندِی اَن لَا اَحتَجِبَنَّ دُونَکُم سِرّاً اِلّا فی حَرب» / حقّ شما بر من این است که هیچ رازی را از شما پنهان ندارم، مگر در مسائل جنگ.

اعضا محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام
با سلام و احترام

نظر به بررسی طرح «شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها» در مجمع تشخیص و مطالبات مقام معظم رهبری نسبت به بسترسازی برای نقش‌آفرینی مردم در تصویب، اجرا و نظارت امور و دغدغه ملت فهیم و شهیدپرور ایران اسلامی نسبت به شفافیت آرا نمایندگان، مناسب است نکاتی به مجمع محترم متذکر گردد:

۱. یک نقطه اختلافی در طرح مذکور، اصرار مجلس بر شفافیت مجمع و هیئت عالی نظارت در مواردی است که نیاز به تعیین مصلحت دارد. وفق قانون اساسی، تعیین آئین نامه مجمع و هیئت مرتبط با آن در اختیار مجمع است. انتظار می‌رود حال که شفافیت و مردمی‌سازی، دغدغه نظام حکمرانی شده است، مجمع نیز در این زمینه حداکثر همراهی را نموده و در آئین نامه داخلی خود شفافیت آرا را لحاظ نماید.

۲. همچنان که مستحضرید، شفافیت آرا نمایندگان در سال‌های اخیر از دغدغه‌های مردم و نخبگان انقلابی بوده است. شفافیت مجلس جایگاهی اساسی در شفافیت نظام حکمرانی دارد. در این راستا آنچه که موجب نگرانی شده است، تبصره ذیل ماده سوم طرح است. به موجب این تبصره، مصوبات مجلس در امور صنفی و منطقه‌ای، غیر شفاف خواهد بود.

از آنجا که عموم مصوبات مجلس، صنفی یا منطقه‌ای است این نگرانی وجود دارد که با این تبصره، عملاً شفافیت آرا نمایندگان به حاشیه برود. از طرفی اگر دغدغه نمایندگان حفظ استقلال کارشناسی بوده، اختصاص این تبصره به صرف مجلس، تبعیض در قانون گذاری است.

این شائبه وجود دارد که نمایندگان با این تبصره در واقع از شفافیت آرا شانه خالی کرده اند. همچنان که مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود بیان نموده، با وجود امکان غیر شفاف شدن آرا نمایندگان در امور امنیتی و مصالح ملی، نیازی به این تبصره نیست و پذیرش آن منجر به تخصیص اکثر در رابطه با شفافیت مجلس خواهد شد.

لذا انتظار می‌رود هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، بر ایراد قبلی خود بر این تبصره اصرار نموده و مجمع تشخیص آن را حذف نماید.

۳. با توجه به نگرانی‌های اجرایی دولت نسبت به تکالیف مطرح شده در این طرح، پیشنهاد می‌گردد تسهیل در زمان‌بندی اجرایی برای موارد مرتبط با دولت لحاظ گردد.

در پایان امید است که اتقان در تصویب و اجرای این طرح، نقشی مؤثر در ارتقای مردمی‌سازی نظام حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب اسلامی داشته باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ