۴۰ درصد کودکان زیر ۵ سال توسط غذا بیمار می‌شوند

اقتصاد ایران: مدیرکل اداره فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، بر اهمیت ایمنی غذا و سلامت انسان ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرامرز خدائیان چگنی، در همایش روز جهانی ایمنی غذایی، گفت: روزانه ۸۲۰ میلیون نفر در جهان با گرسنگی به خواب می‌روند. بیش از یک میلیارد نفر کمبود ویتامین D و بیش از ۴ میلیارد نفر کمبود آهن دارند. حدود ۲۲ درصد از کودکان زیر ۵ سال به دلیل فقر غذایی دچار کوتاه قدی هستند.

وی افزود: تخمین زده می‌شود در سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت جهان به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد و اگر بخواهیم غذای ۵۰ سال آینده را تأمین کنیم بایستی غذایی به اندازه ۱۰ هزار سال قبل تولید کنیم و این نشان می‌دهد که در عصر جدید، چالش جدی برای تأمین و امنیت غذایی داریم. امنیت غذایی در ارزش‌های بنیادی ما جایگاه ویژه دارد و سازمان ملل متحد هم سال ۲۰۰۴ در بیش از ۱۶۰ کشور اعلام کرد که غذا دیگر کالا نیست، بلکه حقوق است. امنیت غذایی یعنی غذا به اندازه کافی در دسترس، ایمن و مغذی باشد. یکی از ارکان یک حکمرانی خوب در کشورها تأمین غذا است. یکی از ارکان اساسی امنیت غذا، ایمنی غذا است که اگر ایمن نباشد ما ایمن زندگی نمی‌کنیم.

مدیرکل اداره فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ایمنی غذا در سلامت نقش دارد و باید سلامت آن تأمین شود. شعار امسال روز جهانی ایمنی غذا «معیارهای غذایی می‌توانند نجات‌بخش جان‌ها باشند» است. برای تعریف معیار امنیت غذایی باید زحمت بکشیم چراکه بیش از ۲۰۰ بیماری از طریق غذا به انسان منتقل می‌شود و سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به دلیل غذا بیمار می‌شوند و مرگ و میر حاصل از بیماری غذایی ۴۲۰ هزار مورد است و بیش از ۴۰ درصد جمعیت کودکان زیر ۵ سال (۹ درصد جمعیت جهان) توسط غذا بیمار می‌شوند.

خدائیان اظهار کرد: هزینه‌ای که کشورهای کم درآمد و یا با درآمد متوسط برای ایمنی غذا می‌کنند بیش از یکصد میلیارد دلار است و باید در خصوص معیارها سعی و تلاش کنیم. سازمان غذا و دارو سال قبل سال خوبی از لحاظ تعیین ضوابط ایمنی غذایی داشت که کم سابقه بود. برای اولین بار تمام سمومی که در کشور ثبت شد و یا سمومی که برای کالاهای استراتژیک استفاده می‌شد، تعیین حد شدند و بیش از ۱۷ هزار mrl تعیین و تدوین و به سازمان‌های مربوطه ابلاغ شد. سال قبل ضوابط برخی شاخص‌ها در غذاهای کودکان از جمله شیرخشک بازنگری شد.

وی افزود: ۶ کالای استراتژیک مانند برنج، چای، گندم و…، در حوزه مصرف غذای انسان داریم که از مبادی ورودی توسط معاونت‌های غذا و دارو رصد، پایش و نظارت می‌شوند؛ در حالی که در مورد سایر محصولات مسئولین فنی همکار ما نظارت می‌کنند؛ اما برای کالاهای استراتژیک راسا ورود کرده‌ایم. میانگین زمان نمونه‌برداری و صدور مجوز ترخیص این محصولات سال قبل بعضاً بالای یک ماه بود اما اکنون این مدت به کمتر از یک روز رسیده است. از طرفی در مبادی ورود محصولات رخداد تراریختگی را هم بررسی می‌کنیم. مجوز ترخیص کالای اساسی در سال قبل تعداد ۷۰۳۸ مورد بود.

وی ادامه داد: یکی از وظایف ما پایش سموم کشاورزی، آفت کش‌ها و فلزات سنگین است و در سال قبل ۲۵ مورد از این فرآورده‌ها را به لحاظ آفت کش بررسی کردیم که ۶۴۰۰ نمونه در کل کشور برداشته شد. برنامه عملیاتی خوبی اجرا می‌شود که یکی از کارها مدیریت بیماری‌های غیرواگیر است. در دهه ۸۰ اسیدهای چرب ترانس که برای انسان ایجاد مشکل می‌کند ۴۵ درصد بود که الان به زیر ۲ درصد رسیده است.

خدائیان گفت: در زمینه نظارت نیز در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ هزار مورد بازرسی مواد غذایی و در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ هزار مورد بازرسی داشتیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ