حریقِ جنگل‌ها؛ غم هر ساله عروس زاگرس

اقتصاد ایران: ایلام-آتش سوزی هرساله بویژه در فصل تابستان بخشی از جنگل‌ها، مراتع و اراضی کشاورزی استان ایلام را از بین می برد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، منابع طبیعی به علت اهمیت اقتصادی، کارکردهای زیست محیطی، گردشگری و تولید گیاهان دارویی، صنعتی، حفظ خاک و ذخایر ژنتیکی همواره نزد دولت‌ها و جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است.

استان ایلام نیز که همه آن را با طبیعت سرسبز و زیبای مانشت، بانکول، قلارنگ، کبیرکوه، دینار کوه و… می‌شناسند، دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعی بسیاری است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

بنا بر آمارهای رسمی متأسفانه هرساله بخشی از مساحت جنگل‌های ایلام کاسته می‌شود و تا کنون برای رفع این معضل و حفاظت از جنگل‌های استان اقدامی جدی صورت نگرفته است.

در سالهای اخیر آتش سوزی، تخریب و تصرف منابع طبیعی استان ایلام که ناشی از نابخردی برخی از مردم و بی‌توجهی مسئولان است، از حد عبور کرده و در حال تبدیل به یک بحران است.


معضل آتش سوزی در جنگل‌های استان ایلام

فرزاد حسینی یکی از شهروندان ایلامی ر اظهار داشت: وقوع چند فقره آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع استان ایلام طی روزها و هفته گذشته که هنوز فصل تابستان و گرم سال شروع نشده، زنگ خطر را برای جنگل‌های بلوط استان ایلام به عنوان عروس زاگرس به صدا درآورده است.

وی بیا بیان اینکه هر ساله با گرم شدن هوا، معضل آتش‌سوزی دامن طبیعت استان ایلام را می‌گیرد، افزود: در همین راستا بیش از ۲۰ هکتار از اراضی گندم شهرستان دره‌شهر درچند روز گذشته در آتش سوزی طعمه حریق شد و نه‌تنها پیامد منفی بسیاری برای مراتع و منابع طبیعی شهرستان دره‌شهر به دنبال داشت بلکه خسارت بالایی نیز به دام و طیور کشاورزان و دام‌داران منطقه زد.

این شهروند ایلامی ادامه داد: با توجه به گرمای امسال اگر از جانب مسئولان تدابیری جهت حفاظت و جلوگیری از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع صورت نگیرد یقیناً در تابستان سال جاری شاهد آتش گرفتن و نابودی تعداد کثیری از جنگل‌های استان خواهیم بود.

قطع بی‌رویه درختان در ایلام

مراد فتاحی از دیگر شهروندان ایلامی  گفت: قطع درختان یکی دیگر از عوامل اصلی از بین رفتن جنگل‌های استان ایلام به شمار می‌رود، متأسفانه جنگل‌های بلوط و درختان گون در استان ایلام هر ساله توسط عده‌ای قلع و قمع می‌شوند و این موضوع سبب می‌شود دیگر نفسی برای آیندگان باقی نماند و گونه‌های گیاهی جنگل‌های ایلام رو به انقراض باشند.

وی افزود: یه رغم انتظار چندی پیش اخباری مبنی بر قطع درختان بانکول برای گمانه‌زنی ذخایر گازی در کوهستان بانکول به گوش رسید که موجب شد بیش از صد اصله درخت بلوط از جنگل‌های بلوط بانکول قطع و شبانه از جنگل خارج شوند.

فتاحی بیان کرد: انتظار می‌رود مسئولان استانی قدمی چشم گیر در راستای برخورد با متخلفین و حفاظت از جنگل‌های بلوط ایلام که میراث گذشتگان ما هستند بردارند، نه اینکه هربار به بهانه‌های مختلفی از جمله جاده سازی، استخراج گاز و نفت و ساخت مجتمع‌های تجاری و مسکونی تیشه به ریشه طبیعت بکر و زیبای استان ایلام بزنند.

عوامل مؤثر در کاهش آتش سوزی‌ها

فرشته سلطانی کارشناس محیط زیست  اظهار داشت: وجود طرح‌های نفتی و گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، خشکسالی، گردوغبار، بی‌توجهی مسئولان، بی‌مبالاتی مردم و چرای بی‌رویه دام‌ها، قطع بی‌رویه برای تهیه زغال چوب و گرما، آفات و بیماری‌ها، ریزگردها، کاهش جمعیت سنجاب‌ها به دلیل وجود دام و سگ‌های گله در جنگل، تغییر کاربری، توسعه اراضی کشاورزی، احداث جاده و دیگر رخدادها موجب شده تا وسعت جنگل‌های بلوط کاهش یابد.

وی افزود: جنگل‌ها به عنوان ریه زمین در چرخه حیات موجودات زنده نقش مؤثری ایفا می‌کنند و تخریب و نابودی آنها پیامدهای منفی فراوانی از جمله گسترش بیابان‌ها، افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای، تشدید آلودگی هوا، تخریب لایه ازون و نهایتاً گرم شدن زمین، کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش میزان بارندگی، افزایش سیلاب، حذف عوامل تولید اکسیژن و افزایش دی‌اکسید کربن، نابودی زیست‌گاه جانوران و از بین رفتن گونه‌های گیاهان دارویی را به همراه دارد.

آتش سوزی؛ غم  هر ساله  عروس زاگرس

سلطانی ادامه داد: با اقداماتی از قبیل خودداری از روشن نمودن آتش در جنگل‌ها و مراتع، بر حذر کردن کودکان از بازی با کبریت و فندک و روشن نمودن آتش در عرصه‌های منابع طبیعی، خودداری از انداختن ته سیگار روشن و بطری‌های شیشه‌ای در جنگل‌ها و مراتع، عدم توسعه باغات، مزارع، تأسیسات و… با هدف سودجویی و تعرض به منابع طبیعی، عدم قطع غیرمجاز درختان جنگلی و بوته‌های مرتعی جهت مصارف سوختی، ساختمانی، زراعی، عدم چراندن بی‌رویه و خارج از ظرفیت دام‌ها در مراتع و جلوگیری از ورود آن‌ها به جنگل، عدم حک یادگاری بر روی تنه‌های درختان و زخمی کردن آنان، عدم شخم و شیار در جهت شیب قالب و جلوگیری از فرسایش، آموزش اهمیت منابع طبیعی و حفاظت از این منابع به کودکان و نوجوانان، مشارکت در طرح همیاران طبیعت و برخورد جدی با قاچاقچیان محصولات جنگلی و مرتعی، می‌توان از منابع طبیعی و محیط زیست محافظت کرد.

اقدامات منابع طبیعی در راستای حفاظت از جنگل‌های استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه اهمیت منابع طبیعی در حیات اقتصادی و اجتماعی بشر به ویژه در رابطه با کشاورزی و محیط زیست بر کسی پوشیده نیست، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پوشش گیاهی، مراتع جنگل‌ها و فضای سبز جز سرمایه و ثروت استان به شمار می‌روند و نقش بالایی در توسعه استان دارند، از این رو حفاظت آنها همواره اهمیت بالایی دارد.

ابراهیم پیرزادیان افزود: بنا به پیشگویی‌های هواشناسی، امسال تابستان گرمی را سپری خواهیم کرد که این امر خطری جدی برای مراتع و جنگل‌های استان به شمار می‌رود، در این راستا الزامی است تمام دستگاه‌های ستاد بحران آمادگی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی در استان را داشته باشند.

ابراهیم پیرزادیان با تاکید بر اینکه باید تمام دستگاه‌های اجرایی، دهیاران، شورای اسلامی و همچنین جامعه محلی جهت جلوگیری از آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی دست به دست هم دهند، ادامه داد: تاکنون اقداماتی از قبیل تهیه و نصب تابلوهای هشدار دهنده، آموزش افراد، ساماندهی نیروها، تهیه وسایل و ادوات و تجهیزات اطفا حریق، برقراری گشت‌های حفاظتی، ایجاد پایگاه‌های شناسایی و کشف حریق در فصول بحرانی و ایجاد کشیک اطفا حریق در سطح ادارات منابع طبیعی برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست استان لحاظ شده است.

این مسئول اضافه کرد: کشاورزان نیز می‌بایست از سوزاندن بقای محصولات کشاورزی در مزارع مجاور جنگل‌ها و مراتع خودداری کنند، چرا که خاکستر برخاسته از سوزاندن این مواد امکان سرایت به جنگل از طریق هوا و ایجاد آتش سوزی گسترده را دارد.

مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام در پایان گفت: خوشبختانه از سال‌های گذشته تاکنون سطح آگاهی‌های عمومی آحاد مردم نسبت به حفاظت از منابع طبیعی افزایش یافته است، انتظار می‌رود در سال جاری نیز عموم مردم علاوه بر همکاری خود و رعایت نکات ایمنی، در صورت مشاهده تخلفات و یا اتفاقات ناگوار در جنگل‌ها فوراً از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ یگان حفاظت، به منابع طبیعی اطلاع دهند.

جنگل‌های استان ایلام جزو گسترده‌ترین جنگل‌های غرب کشور محسوب می‌شوند و حفاظت و صیانت از آنها اهمیت بالایی دارد که باید در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ