محمدی‌سیرت مطرح کرد: ایمان و امید؛ ابزار حقیقی در اندیشه امام خمینی(ره)

اقتصاد ایران: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: رهبر انقلاب معظم تحلیل کردند که امام(ره) جامعه را به کمک خدای متعال و جامعه‌ی مومنین اداره می‌کرد؛ این تعریف جدیدی از مردم سالاری دینی بود.

حسین محمدی‌سیرت عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اظهار داشت: سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام راحل(ره) از جمله سخنرانی‌های شاخص ایشان در سال است و روز گذشته نکات شاخصی را مطرح کردند که به چند نکته می‌پردازیم.

 

وی افزود: نکته اول که در سال‌های گذشته و سخنرانی‌های دیگر هم دیده‌ایم الگوی تحلیلی ایشان است؛ یکی از پایه‌های تحلیلی مقام معظم رهبری توجه به رویکرد تاریخی و کلان و نه تحلیل‌های خرد و جزئی است، به‌نوعی می‌توان گفت ایشان تحلیلی تاریخی می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب روز گذشته شخصیت و نقش امام در تاریخ را توصیف کردند، عنوان کرد: ایشان امام راحل را در یک نقطه تاریخی خاص توصیف نکردند بلکه جایگاه ایشان در فضای تاریخی ایران را مورد بحث قرار داده و فرمودند امام از سرآمدان تاریخ ایران است. این از جمله نکات مهمی است که باید در تحلیل سیاسی مورد دقت قرار بگیرد که در مواجهه با یک فرد و حادثه نباید در جزءنگری تاریخی متوقف شویم بلکه با کلان‌نگری می‌توان تحلیل حقیقی اراده کرد. یکی از ویژگی‌های تحلیل رهبر انقلاب بهره‌گیری از داده‌های تاریخی و تحلیل سیاسی با پیوست تاریخی است.

محمدی‌سیرت با بیان اینکه رهبر انقلاب به نقش امام در تحولات تاریخ معاصر در سه سطح ملی، اسلامی و جهانی اشاره کردند، خاطر نشان کرد: ایشان درباره ابزارهای امام، به ایمان و امید اشاره داشتند. این قابل توجه است که در تحلیل از شخصیت امام به ابزارهای واقع‌گرایانه‌ی مادی کمتر توجه شد؛ نه‌اینکه واقع‌بینی اتفاق نیفتاد و امام واقع‌بین نبود اما امام آرمان‌گرای واقع‌بین بود و صرفاً بر ابزارهای مادی توجه نداشت بلکه در کنار داشته‌های مادی مسئله اصلی امام(ره) ایمان، امید و باور به وعده‌های الهی است.

وی ادامه داد: در روزگاری هستیم که برخی از رجال سیاسی که دستگاه دیپلماسی را اداره می‌کردند از واقع‌گرایی‌ای صحبت می‌کنند که ابزار مادی صرفاً در آن تعیین‌کننده است. در صورتی صرف واقعیت‌های عینی میدانی در اندیشه سیاسی امام تعیین‌کننده نبود بلکه ابزار او ایمان و امید به وعده‌های الهی است.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه نکته دیگر بازتعریف مقام معظم رهبری از مردم‌سالاری دینی و جایگاه آن در اندیشه امام است، اظهار داشت: در کنار الگوهای مارکسیستی و لیبرالی که یکی به‌نوعی انسان را در خدمت ابزار سخت دولت‌های گسترده مارکسیستی و آن‌یکی انسان را در چنبره احزاب سیاسی لیبرالی می‌دانست، امام مسیر سومی را گشود که باید رویکرد ایشان را به مردم سالاری دینی تحلیل کنیم که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند. رهبر انقلاب تحلیل کردند که امام جامعه را به کمک خدای متعال و جامعه‌ی مومنین اداره می‌کرد؛ این تعریف جدیدی از مردم سالاری دینی بود که دیروز صورت گرفت.

محمدی‌سیرت گفت: رهبری انقلاب درباره جایگاه مردم سالاری دینی نزد امام، به خاطره‌ای از بنی‌صدر اشاره فرمودند. امام به بنی‌صدر رأی نداد ولی از او حمایت کرد و بنی‌صدر در کتاب «درس تجربه» که مجموعه‌ای از مصاحبه‌های وی در پاریس بوده اقرار می‌کند که "آیت‌الله خمینی در قم به من گفت وارد انتخابات نشوید؛ به اقتصاد توحیدی معتقد نیستی و نگاهت در اقتصاد مارکسیستی و نفی مالکیت خصوصی است، به ولایت مطلقه فقیه رأی ندادی و با حضور روحانیت در عرصه سیاست مشکل داری؛ پس وارد عرصه سیاسی و انتخابات نشو".

وی افزود: اما بنی‌صدر بر خلاف چیزی که همگان تصور می‌کردند در قم اعلام کاندیداتوری کرد و همه تصور کردند امام او را تأیید کرده و یا او از امام اذن گرفته است. ولی امام تا انتها از رأی به او حمایت و حکمش را تنفیذ کرد؛ این همان باور قلبی به مردم سالاری دینی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به تأکید مقام معظم رهبری درباره تشخیص و حفظ مرزبندی با دشمنان پرداخت و گفت: در نگاه رهبران انقلاب، ما دشمن‌سازی نکرده بلکه دشمن‌شناسی می‌کنیم.

 

 

محمدی‌سیرت بیان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند ما مثل امام دو ابزار داریم؛ «ایمان» و «امید». بر خلافِ ابزاری که واقع‌گرایان و تحصیل‌کرده‌های در غرب صرفا در ابزارهای مادی توجه داشته و آن را بر ابزارهای معونی تفوق می‌دهند. ایشان اشاره کردند که تنها ابزار امام از امکانات مادی، یک قلم و کاغذ و برخی صوت‌ها و نوارها بود اما ابزار حقیقی او ایمان و امید به وعده‌های الهی است.

وی گفت: این در شرایط فعلی بر خلاف مواردی است که این روزها برخی واقع‌گرایانِ مادی‌گرا تعریف کرده و ما را در یک توهمی توصیف کرده‌اند. در حالی که امام در عالم واقع اثبات کرد با ایمان و امید می‌توان انقلاب رقم زد، مردم را متحول و جهان اسلام را با قرائت جدیدی از اسلام و دنیای مدرن را با معنویت آشنا کرد. ایمان و امید ابزار حقیقی در اندیشه حضرت امام(ره) بود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ