یک اقتصاد دان هشدار داد؛

تورم در اقتصاد جهانی به سطوح بالا بازخواهد گشت

اقتصاد ایران: یک اقتصاددان هشدار داد، با وجود کاهش نرخ تورم جهانی در سال ۲۰۲۳ اما افزایش شدید قیمت‌ها به‌ویژه قیمت مواد غذایی در سایه افزایش قیمت نفت، نشان از احتمال افزایش مجدد تورم دارد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، «ماکسیم آچاکسوف»، یک اقتصاددان، نسبت به بازگشت تورم به سطوح بالا در اقتصاد جهانی در دوره ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۶ با توجه به افزایش قیمت نفت هشدار داد.

این کارشناس گفت: در سال‌های اخیر سیاست بانک‌های مرکزی پیشرو در جهان، تورم را تهدید کرده است و تنها در سال ۲۰۲۳ تورم بالا نهادهای نظارتی را مجبور به اتخاذ تدابیری برای مقابله با افزایش قیمت‌ها کرد.

وی افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که تورم در ایالات متحده از شش درصد در فوریه ۲۰۲۳ (بهمن ماه ۱۴۰۱) به پنج درصد در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱) و به ۴.۹ درصد در آوریل ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) کاهش یافته است با توجه به این موضوع، نیمه دوم سال ۲۰۲۳ ممکن است، دوره آغاز چرخش به سمت تسهیل سیاست‌های پولی توسط بانک‌های مرکزی پیشرو، از جمله کاهش نرخ بهره باشد.

وی ادامه داد: با وجود کاهش نرخ تورم در سال ۲۰۲۳ اما ممکن است، این امر موقتی باشد، زیرا افزایش شدید قیمت‌ها به‌ویژه قیمت مواد غذایی نشان از احتمال افزایش مجدد تورم دارد.

آچاکسوف می‌گوید: قیمت‌های جهانی مواد غذایی از ابتدای سال ۲۰۲۱ در نتیجه سیاست غیرمسئولانه بانک‌های مرکزی غربی طی سال‌های گذشته افزایش یافت و تزریق بدون پشتوانه ده‌ها تریلیون دلار، یورو و پوند استرلینگ در اقتصادهای غربی به تورم دامن زده است.

 تورم جهانی در سال گذشته بدتر شد، زیرا کشورهای غربی از جمله اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را علیه روسیه که یکی از تولیدکنندگان اصلی منابع انرژی و صادرکنندگان گندم در جهان است، وضع کردند.

دو روز پیش، بانک جهانی اعلام کرد که رشد جهانی به شدت کاهش یافته است و خطرات ناشی از استرس مالی در بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه در بحبوحه افزایش نرخ‌های بهره جهانی شدت می‌یابد.

بانک جهانی اعلام کرد که انتظار می‌رود رشد جهانی از ۳.۱ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ