انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

با تعیین قیمت "اتوبوس‌سوارها" هواپیما‌سوار می‌شوند!

اقتصاد ایران: رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با طرح این ادعا که با جریمه ایرلاین‌ها گرانفروش، ۳۰ هزار مسافر سرگردان می‌شوند، گفت: با تعیین قیمت، مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما می‌آوریم!

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید رضا موسوی در واکنش به ابطال مجوز پرواز برخی ایرلاین‌های متخلف در مسیرهای داخلی،‌ اظهار کرد: با این تصمیم سازمان هواپیمایی، حدود 30 هزار نفر از هموطنان در مسیر‌های داخلی ابطال و مسافران سرگردان می‌شوند.

وی با بیان این‌که این اقدام سازمان هواپیمایی کشوری غیرقانونی است،‌افزود: انجام دستور سازمان هواپیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی امکان‌پذیر نیست. سازمان اجازه ورود به این حوزه -قیمت‌گذاری- را ندارد.

وی در واکنش به تحویل سوخت با قیمت 600 تومان، گفت: آماده‌ایم عین قانون اجرا بشود یعنی سوخت را هم بیاوریم به همان قیمت‌هایی که الآن دارند به شرکت‌های هواپیمایی خارجی با نرخ 70 تا 80 درصد فوب خلیج‌فارس می‌دهند، به ایرلاین‌های داخلی سوخت بدهند.

وی ادامه داد: مصرف سوخت به ازای هر ساعت صندلی پرواز 40 لیتر است و بخش کوچکی از هزینه‌ مسافر می‌شود. اگر الآن بیاییم با نرخ 20 هزار تومان محاسبه کنیم به جز هزینه سوخت ما سوبسیدی از دولت نمی‌گیریم. بیشتر ارز موردنیاز را از بازار آزاد و قرض تامین می‌کنیم.

وی یادآور شد: در ایام کرونا چون مردم به سفر نمی‌رفتند، برای تامین نقدینگی و پرداخت حقوق و مزایا پرسنل،‌ارزان‌فروشی کردیم. به اضطرار و برای زنده ماندن و ادامه جریان حیات پرسنل مجبور شدیم ارزان فروشی کنیم.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به ابلاغ  قیمت‌های مصوب بلیت پروازهای داخلی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری،‌گفت: «سازمان هواپیمایی کشوری نرخی تعیین نکرده، ​دستور یک کسی دیگر در یک جای دیگر است که نشسته به سازمان هواپیمایی کشوری تکلیف کرده که بروید این نرخ را ابلاغ کنید.  شورای عالی هواپیمایی را داریم که یک شورای فرا سازمانی است. در این شورا وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه،  وزارت دفاع، گمرک،‌ وزارت اقتصاد، سازمان هواپیمایی و 2 تا نماینده‌ وزیر خستند و یک سازوکاری برای این گذاشته‌اند.»

موسوی با طرح این سئوال که آیا با ابطال مجوز پروازی شرکت‌های هواپیمایی مشکل مردم حل می‌شود، گفت:‌ جذابیتی که صنعت هواپیمایی دارد برای مردم این است که خیلی سریع‌تر می‌رسند. الآن با فشار غیرقانونی به قیمت خیلی از مردمی را که تا الآن با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند به سمت هواپیما می‌آوریم، یعنی تقاضای کاذب برای این صنعت ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: در صورتی که الآن اگر من خبرنگار بودم واقعاً​ از دولت و سازمان هواپیمایی کشوری سؤال می‌کردم ما چند فروند هواپیمای ملکی مسافری داریم؟ حدود 350 فروند هواپیمای ثبت شده داریم، باید بپرسیم چه تعداد فعال است؟ کمتر از یک سوم آن، چرا؟ به دلیل قیمت است، بله عدم سرفصل، شرکت‌های دولتی ما زیانده هستند.

وی با بیان این‌که راهکار آزادسازی قیمت‌هاست، اضافه کرد:‌ در انجمن شرکت‌های هواپیمایی تضمین دادیم. در شورای عالی هواپیمایی گفتم تضمین می‌دهیم -بلیت هواپیما را- از یک سقفی بالاتر نمی‌فروشیم.

وی بیان کرد: بابت پرواز‌های داخلی به دولت جمهوری اسلامی به نرخ دلار امریکا پول می‌دهیم. دولت به من دستور می‌دهد قیمت بلیت هواپیما را به نرخ ثابت به مردم عرضه کنم این در حالی است که امروز نشست و برخاستم در فرودگاه مشهد با فردا فرق دارد، چه کسی باید این هزینه را پرداخت کند منِ شرکت هواپیمایی؟! مشکلات، مشکلات قانونی است و دخالت غیرقانونی دولت‌ها.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ