رونمایی از بازار سوم فرابورس مخصوص شرکت‌های سهام خاص/ راه‌اندازی بازار sme

اقتصاد ایران: مدیرعامل فرابورس با اشاره به رونمایی از بازار سوم فرابورس مخصوص شرکت‌های سهام خاص گفت: بازار sme با محوریت شرکتهای دانش‌بنیان و استارت‌اپ‌ها راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد علی شیرازی؛ مدیرعامل فرابورس در نشست خبری که در نمایشگاه صنعت مالی برگزار شد، گفت: سال قبل 17 عرضه اولیه در فرابورس صورت گرفت. نخستین شرکت اقتصاد دیجیتال نیز در سال 1401 در فرابوری پذیرش شد. 22 صندوق قابل معامله و2 صندوق جسورانه و یک صندوق خصوصی نیز در سال 1401 در فرابورس ایران در کنار اولین صندوق املاک و مستغلات، پذیرش شدند. در اوایل سال جاری اولین اوراق قرض الحسنه در فرابورس نیز منتشر شده است.

وی افزود: در سال جاری بازار توافقی راه اندازی خواهد شد. این بازار برای شرکت‌های سهام عام که شرایط پذیرش و حضور در بازارهای دیگر را ندارند پیاده خواهد شد.

شیرازی با اشاره به اینکه در سال جاری بازار sme ذیل فرابورس ایران فعال خواهد شد، گفت: سال قبل با تغییر شرایط سهامداری، ،در این بازار شاهد رونقی نسبی بودیم. بر این اساس شرکت‌های دانش بنیان کوچک و استاراپ‌ها در این بازار پذیرش خواهند شد.

وی افزود: در اواخر سال قبل بر پذیرش شرکت‌های دانش بنیان و صندوقهای جسورانه تاکید داشتیم. بر این اساس بزرگترین صندوق جسورانه در پایان سال 1401 پذیرش شد. البته دگر این‌ نکته ضروری است که شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر بازار smeدر بازار اول و دوم پذیرش خواهند شد.

مدیرعامل فرابورس با اشاره به اینکه بازار سوم فرابورس مخصوص شرکت‌های سهام خاص است، گفت: با همکاری سازمان بورس این بازار جذاب برای شرکت‌های سهام خاص راه اندازی خواهد شد.

شیرازی با بیان اینکه عمده تمرکز رویکرد تامین مالی جمعی در خصوص تامین‌مالی خرد است، گفت: در این روش حداکثر تا سقف 25 میلیارد تومان تامین مالی انجام می‌شود. پیش بینی ما این است که در سال جاری این بازار رونق خواهد داشت چرا که این روش نه فقط شرکت‌های بزرگ بلکه عموم مردم را مخاطب قرار داده است.

به گفته مدیر عامل فرابورس، دستور العمل حاکمیت شرکتی هم از جهت فرهنگ سازی و هم از جهت الزامات کنترلی در فرابورس در دستور کار قرار خواهد گرفت. سازمان بورس نیز به شدت پیگیری این‌مساله است تا منافع همه سهامداران تامین شود.

شیرازی با اشاره به اینکه تامین مالی ارزان قیمت از سیستم بانکی در شرایط تورمی رانت آفرین است، گفت: شرکت‌های سهامی عام پروژه با این هدف شکل گرفتند که بستری برای جذب سرمایه جهت پروژه های جدید باشند، این رویه اشتغال آفرین بوده و در هدایت نقدینگی موثر است. در یک ماه آینده یک شرکت سهام عام پروژه با همکاری ملی مس پذیره نویسی خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس گفت: برخی شرکت‌ها در بازار پایه قابلیت حضور در بازارهای بالاتر را دارند، اما برخی شرکتهای دیگر حاضر در بازار پایه به دلایلی مثل حجم پایه پایین، بدون آتیه بودن و یا توقف عملیات، اصلا امکان فعالیت ندارند. بر این اساس باید محدودیت‌هایی از جمله اینکه به بازار توافقی منتقل شوند در دستور کار قرار گیرد. توصیه ما به مردم و سهام داران خرد این است که در شرکت‌های که ریسک بالایی دارند به هیچ عنوان به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری نکنید.

وی با اشاره به اینکه خط قرمز ما در فرابورس توقف نماد است، گفت: در سازمان بورس در خصوص تعییر دامنه نوسان مطالعات تکمیلی در حال بررسی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ