کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد برگزیدگانش را شناخت

اقتصاد ایران: رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اهمیت ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ گفت: این روز سرآغاز یک سلسله تحولات شد که آگاهی از پیشینه و پیامدهای آن به انواع مطالعات نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی حداد عادل در آیین اختتامیه کنگره ملی قیام 15 خرداد که همزمان با شصتمین سالگرد قیام مردم قم، مشهد، تهران، اصفهان، ورامین و پیشوا در سازمان صداوسیما برگزار شد با بیان اینکه امسال شصتمین سال واقعه 15 خرداد بود، گفت: ما هرسال واقعه پانزدهم خرداد را گرامی می‌داریم و وظیفه ماست. امام در این‌باره‌ فرمودند که 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم.

وی افزود: جا داشت مراسمی ویژه شصتمین سالگرد برگزار و یک کار عالمانه دانشگاهی، تحقیقی، مستند، دقیق، گسترده و سراسری انجام شود. حداد عادل ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری این کنگره گفت: هنوز هم جا دارد که کار گسترده و دقیق‌تری درباره 15 خرداد انجام شود، زیرا هرچه زمان می‌گذرد تعداد شاهدان عینی قیام کمتر می‌شود و باید به منابع دسته دوم و سوم رجوع کنید که اشکال مهمی است.

وی با بیان اینکه البته در این 60 سال کارهای متعدد و متنوعی انجام شده است گفت: با این حال 15 خرداد یک دریا مطلب دارد. بنده جزء کسانی هستم که قیام 15 خرداد را به چشم دیدم، اکنون نمی‌خواهم خاطرات خودم را بازگو کنم، اما می‌خواهم بگویم 15 خرداد جای کار دارد و یک قله است. اگر به قله برسید هم می‌توانید پشت سرتان را خوب ببینید و هم جلوی رویتان را.

این چهره فرهنگی ادامه‌ داد: باید برای فهم 15 خرداد به سال‌های دور برگردیم. 15 خرداد سرآغاز یک سلسله تحولات شد که آگاهی از پیشینه و پیامدهای آن به انواع مطالعات نیاز دارد. به عنوان مثال در کنار مردم ورامین و دیگر شهرها، اهالی کن هم کفن‌پوش از غرب تهران وارد خیابان آزادی امروز شدند، اما کمتر درباره آنها می‌شنوید. مردم ورامین کار مجاهدانه‌ای انجام دادند، اما در تهران هم اهالی کن غیرت خودشان را نشان دادند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی چون جوانه‌ای بود که بذر آن در 15 خرداد 42 کاشته شد، گفت: تأثیر 15 خرداد بر فضای دانشگاهی و روشنفکری حتماً باید بررسی شود. فضای دانشگاه به کلی بعد از 15 خرداد متفاوت شد و جای تجزیه و تحلیل دارد. قیام 15 خرداد ابعاد بسیاری دارد و از اکنون پیشنهاد می‌کنم برای سال آینده همه نهادهای پژوهشی مربوط دور همدیگر جمع شوند و کار گسترده پژوهشیِ درخور این قیام انجام‌ دهند.

حدادعادل تأکید کرد: رشته تاریخ در ایران قبل از انقلاب مظلوم بود، بعد از انقلاب هم مظلوم است. نیروهای انقلابی باید در این رشته درس بخوانند و بدانند که اگر تاریخ را نیروهای مومن، صادق و متعهد به انقلاب اسلامی ننویسند، دیگران برایشان می‌نویسند همچنین اگر تاریخ را نخوانیم، ناچار به تکرار آن هستیم.

ضرورت پرداختن به تاریخ اکنون جدی‌تر است

موسی فقیه حقانی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی قیام 15 خرداد نیز به ویژگی‌‌های این قیام اشاره و ضرورت پرداختن به آن را تشریح کرد و گفت: در دوره زمانی 15 خرداد سال 42 شرایط کشور اینگونه بود که یک جریان معتقد بود باید از طریق قانون موجود یعنی مشروطه و اقدامات سیاسی در قالب انتخابات و پارلمان، مبارزه را دنبال کنیم. نهضت آزادی تا 22 دی 57 به همین دیدگاه پایبند بود. اما امام نتیجه بخش بودن این روش را محال می‌دانست.

وی افزود: گروه دیگری به دنبال جریانات مسلحانه بودند، اما امام در اوج تنهایی، نه به مبارزه مسلحانه قائل بود و نه حرکت نهضت آزادی را مؤثر می‌دانست و در نهایت به این نتیجه رسید که باید قیام کند. 15 خرداد ، مبنای این حرکت و دارای سه ویژگی دین، برانگیختن مردم مسلمان و رهبری امام بود.

قیام 15 خرداد 42، مبدأ انقلاب بود

حقانی با اشاره به اینکه تا قبل از 15 خرداد سال 42 که امام (ره) آن‌ را مبدأ انقلاب اسلامی نامیدند، روش علما، عمدتاً نصیحت، اخطار، گاهی تحصن، ترک نماز جماعت، مهاجرت از شهر و... بود، افزود: امام(ره) می‌خواست این روش را تغییر دهد و به سمت براندازی برود و حتی از حوزه علمیه هم حمایت زیادی نداشت، با این‌حال با صلابت و اتکا به فرهنگ عاشورایی این کار را آغاز کرد.

وی ادامه داد: ساواک، شکوه و عظمت آن روز را در اسنادش آورده‌ است. مردم وقتی از پیشوا و ورامین راه افتادند، کفن به تن کردند و برای شهادت آمده بودند. امام بسیار خوب توانست با مردم ارتباط برقرار کند و حتی وعاظ را پای کار بیاورد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی قیام 15 خرداد با بیان اینکه اگر قیام 15 خردادی نبود، نه انقلابی به پیروزی می‌رسید و نه می‌توانستیم موج‌آفرینی را در سراسر جهان داشته باشیم، تأکید کرد که ضرورت پرداختن به تاریخ، اکنون جدی‌تر است، زیرا کشوری با 85 میلیون جمعیت داریم که 50 میلیون نفرشان انقلاب اسلامی را درک نکرده‌اند و اگر بخواهیم به 15 خرداد سال 42 برگردیم که آمار خیلی بیشتر می‌شود و افراد بسیاری آن را درک نکرده‌اند. باید مردم را با اتفاقات 15 خرداد که منتهی به پیروزی انقلاب شد، آشنا کنیم.

حقانی در خاتمه گفت: بد نوشتن، بد خواندن و بد فهمیدن سه آفت بزرگ است، امیدواریم این کنگره و نظایر آن موجب شود تمرکز بیشتری بر خوب خواندن و خوب فهمیدن تاریخ معاصر داشته باشیم.

زهرا شعبانی (رتبه اول از استان خوزستان)، وحید گلوی (رتبه دوم از استان گلستان)، حسین خزایی (از استان کرمانشاه)، محمد توکلی (شایسته تقدیر، از استان قم) و زهرا محدثی خراسانی (شایسته تقدیر، از مشهد) در بخش شعر برگزیده شدند.

احمد یوسفی (رتبه اول از استان قم)، الهه بیات (رتبه دوم از استان البرز)، عارفه فتحی (رتبه سوم از استان تهران) در بخش مستند رادیویی؛ مهدی شامحمدی (رتبه اول از استان تهران، شبکه افق)، رضا اسدی کاشانی (رتبه دوم از مرکز قم)، محمدحسین سروش (رتبه سوم از تهران، شبکه پنجم سیما) در بخش مستند تلویزیونی و مهدی یوسفی (رتبه سوم از استان تهران) در بخش پوستر به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی شدند.

در بخش خاطره نیز سیدمجتبی طباطبایی (رتبه سوم از شهرستان پیشوا)، سیدمحمدحسن محمودی و محمدرضا حیدری (شایسته تقدیر از شهرستان ورامین) مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ