قوچان در تخصیص و جذب اعتبارات حوزه آبخیزداری رتبه اول را کسب کرد

اقتصاد ایران: قوچان ـ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: شهرستان قوچان با جذب ۹۲ درصد اعتبارات حوزه منابع طبیعی رتبه اول استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر زمانی مقدم صبح پنجشنبه در حاشیه کلنگ زنی متمرکز حوزه آبخیزداری و بندهای خاکی شهرستان قوچان اظهار کرد: این شهرستان توانسته است در سال مالی و اعتباری ۱۴۰۱ که تا شهریور امسال هم ادامه دارد با جذب ۹۲ درصد اعتبارات حوزه منابع طبیعی رتبه اول استان خراسان رضوی را به خود اختصاص دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان ادامه داد: امروز هم‌زمان با تحویل پروژه بند خاکی منطقه هودانلو به پیمانکار پروژه‌های بند سنگی و ملاتی و بند گابیونی شهر مزرج و بند یک میلیارد تومانی قره شاهوردی کلنگ زنی شد.

وی ادامه داد: بند خاکی منطقه ینگه قلعه هودانلو از نظر اعتباری و میزان عملیات اجرایی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌ها در سال جاری به شمار می‌رود که طی برنامه‌ریزی‌ها تا هفته دولت سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شود و حجم عملیات خاکی آن ۴۷ هزار و ۲۳۷ مترمکعب در ۱۰ متر ارتفاع خواهد بود.

زمانی مقدم با اشاره به اینکه پس از اجرای این پروژه حجم آبگیری پشت‌بند ۱۲۳ هزار و ۴۲۹ مترمکعب خواهد بود و اعتبار پیش‌بینی‌شده ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان است، بیان کرد: پروژه بند سنگ و ملاتی شهر مزرج هم با عملیات یک هزار و ۱۴۰ مترمکعب پس از اجرا ۵ هزار و ۲۷۶ مترمکعب را آبگیری می‌کند و اعتبار مصوب آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است.

زمانی مقدم با بیان اینکه طی پیش‌بینی‌ها اجرای پروژه آبخیزداری خمار تاش با اعتبار یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در حجم خاک‌ریزی یک هزار و ۱۹۳ مترمکعب هم تا هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها که بر اساس قرارداد منعقدشده به‌صورت سراسری با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌است پروژه بند خاکی روستای یزدان‌آباد بوده که ۵ میلیارد تومان اعتبار است و در انتظار مشخص شدن پیمانکار هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان سرجمع اعتبارات حوزه آبخیزداری برای اجرای بندها را ۱۸ میلیارد تومان دانست که شش میلیارد تومان آن از اعتبارات ملی و ۱۲ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات سفر استانی است و تصریح کرد: مبنا برای پروژه‌ها تخصیص پول بوده است و این شهرستان در قبال پروژه‌های استانی توانسته رتبه اول تخصیص را با ۹۲ درصد به خود اختصاص دهد که همه این اعتبارات هم نقد بوده و از اسناد خزانه نیست.

وی با تأکید بر اینکه در باران‌های پایه‌ای که مثلاً در یک بازه زمانی کوتاه ۴۰ میلی‌متر بارندگی رخ می‌دهد بیشترین خطر به وجود می‌آید، گفت: بر اساس نقشه‌های توپوگرافی قوچان یک شهرستان کوهستانی بوده و روان آب‌ها خیلی سریع جاری می‌شوند لذا بند خاکی باعث کنترل هرزاب و روان آب و موجب ذخیره‌سازی آب و نفوذ آن می‌شود.

زمانی مقدم ادامه داد: کنترل سیل‌های مخرب و تخریب‌گر و جلوگیری از فرسایش خاک‌های خوب از دیگر مزایای ایجاد بندهای خاکی است و همچنین می‌تواند سفره‌های آب زیرزمینی و پایداری آب در قنات‌ها و چشمه‌سارها را به وجود آورد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ