شبکه خارجی تلویزیون و مواجهه با یک فرصت استثنایی

اقتصاد ایران: شبکه هوسا تی وی به عنوان شبکه برون‌مرزی صدا و سیما که جامعه هدفِ آفریقایی را در دستور کار دارد، عملاً با فرصت استثنایی‌ای مواجه شده که بهره‌برداری از آن بایستی به یکی از اولویت‌های این شبکه تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اخیراً نشریه "نیوزویک" مقاله‌ای قابل تأمل با عنوانِ "پایان قرن آمریکایی از خاورمیانه آغاز شده است" را منتشر کرد. مقاله‌ای که استدلال اصلی آن مبتنی بر این ایده بود که روندهای منطقه‌ای در خاورمیانه در سال‌ها و البته روزها و ماه‌های اخیر به نحوی بوده که همه و همه، همچون تکه‌های یک پازل، جلوه‌هایی عینی از ضعف مفرط و جدّی آمریکا و آنچه این کشور هژمونی جهانی خود می‌خواند را به نمایش می‌گذارند.

وقایعی که شامل مواردی نظیر: عقب‌نشینی خفت بار آمریکا از افغانستان، وارد آمدن ضربات سنگین به واشنگتن در عراق و سوریه، دور شدن متحدان سنتی آمریکا در منطقه نظیر امارات و عربستان سعودی از این کشور و در عین حال نزدیکی آنها به کنشگرانی نظیر ایران و قدرت‌های شرقی همچون چین و روسیه می‌شود.

در این رابطه نیویویک به طور خاص تأکید فراوانی را بر امضای توافق اخیر تنش‌زدایی در قالب روابط ایران و عربستان و احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک میان دو کشور مذکور داشته و آن را عینی‌ترین جلوه از ضعف روزافزونِ موقعیت و هژمونی آمریکا در منطقه خاورمیانه که البته بازتاب‌های بین‌المللی قابل تأملی نیز دارد، ارزیابی کرده است.

روند تنش‌زدایی که البته ادامه یافته و در قالب آن شاهد استقبال گسترده کشورهای عربی دیگر نظیر مصر و اردن و غیره، از احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران بوده‌ایم. در این راستا، شبکه هوسا تی وی به عنوان شبکه برون‌مرزی رسانه ملی که جامعه هدفِ آفریقایی را در دستور کار دارد، عملاً با یک فرصت استثنایی مواجه شده که بهره‌برداری از آن بایستی به یکی از اولویت‌های این شبکه تبدیل شود. فرصتی که چیزی جز روگردانی کنشگران مهم منطقه‌ای از واشنگتن و تمایل آنها جهت توسعه روابط با ایران نیست.

شاید عینی‌ترین نمونه این مسئله در روزهای اخیر در منطقه شمال آفریقا، کشور مصر بوده که بسیاری از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای در مدت اخیر، از قریب الوقوع بودنِ بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در خاک یکدیگر خبر داده‌اند. روندی که می‌تواند به دیگر بازیگران مؤثر عربی حاضر در منطقه خاورمیانه نیز تسرّی پیدا کند و اساساً تقابلِ این روند با چارچوب‌ها و روندهای مطلوب آمریکا و به طور کلی جهان غرب، فضای مانور مساعدی را برای رسانه‌ای نظیر هوسا تی وی جهت ایفای نقش کنشگری مؤثرترِ رسانه‌ای در رابطه با کشورهای آفریقایی فراهم می‌سازد.

تردیدی نیست که یکی از مؤلفه‌های مهم و محوری جهت تسهیل و تسریع روند تنش‌زدایی از روابط ایران و کشورهای عربی نظیر مصر، عنصر "رسانه" است و اساساً همین عنصر می‌تواند کمک‌های قابل توجهی را به کشورمان انجام دهد تا از طریق آن، بسیاری از سوء تفاهم‌ها میان تهران و دیگر پایتخت‌های عربی به ویژه آن دسته از کشورهای عربی که در قاره آفریقا قرار دارند، رفع شوند.

جدای از مصر که روابط دو طرف سال‌ها به نفع کنشگرانی نظیر رژیم اشغالگر قدس، مساعد نبوده، ایران با برخی دیگر از کشورهای عربی در منطقه شمال آفریقا نیز اصطکاکاتی دارد که تداوم روندهای تنش‌زدایانه در روابط ایران با جهان عرب، می‌تواند سوءتفاهم‌ها میان تهران و این دسته از کنشگران را نیز رفع کند.

معادله‌ای که در قالب آن نیز همان‌طور که پیشتر گفته شد، مؤلفه رسانه و به ویژه شبکه "هوسا تی وی"، از اهمیت راهبردی جهت پیشبرد منافع ملی کشورمان برخوردار است.

از این رو، کاملاً لازم و ضروری است که بر میزان و فعالیت‌های هوسا تی وی در شرایط کنونی افزوده شود و این رسانه برون‌مرزی کشورمان، همراه با ظرفیت‌های میدانی سیاسی و دیپلماتیک ایران، زمینه را برای بهبود روابط کشورمان با کشورهای عربی منطقه شمال آفریقا هموار سازد. معادله‌ای که بایستی جریان حکمرانی در کشورمان و به طور خاص وزارت امور خارجه، به آن نگاهی کاملاً راهبردی را معطوف سازند و البته که هوسا تی وی نیز در این زمینه باید با تمام توان و ظرفیت خود و البته به نحوی هدفمند، وارد میدان شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ