آمریکا و اروپا به مقامات کوزوو هشدار دادند

اقتصاد ایران: نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا از کوزوو خواستند که در تنش‌ها با صرب‌ها عقب‌نشینی کند یا در غیر این‌صورت با عواقبی مواجه شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با تداوم تنش‌ها و ناآرامی‌ها در منطقه خودمختار «کوزوو»، آمریکا و اتحادیه اروپا به مقام‌های این منطقه گفتند که از تنش‌زایی با صرب‌ها عقب‌نشینی کند یا در غیر این‌صورت با عواقبی مواجه خواهد شد.

این هشدارها در حالی روز چهارشنبه از سوی حامیان قدیمی کوزوو مطرح شد که نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا سفر به کوزوو و صربستان برای کاهش تنش‌ها بین دو طرف مذکور را به پایان رساندند.

«گابریل اسکوبار» فرستاده آمریکا در بالکان غربی گفت که اگر کوزوو به‌دنبال نزدیک‌تر شدن پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا است، باید خودمختاری بیشتری به شهرداری‌های مناطق با اکثریت صرب ارائه کند.

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است. اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اسکوبار روز سه‌شنبه قبل از رفتن به بلگراد توضیح داد: «اقدامات انجام شده یا انجام نشده ممکن است عواقبی داشته باشد که بر بخش‌هایی از روابط [بین کوزوو و آمریکا] تأثیر بگذارد، من نمی‌خواهم کار به آنجا برسد».

«میروسلاو لایچاک» نماینده اتحادیه اروپا نیز گفت که آنها پیشنهادهایی را برای کاهش تنش در شمال کوزوو به سران این منطقه ارائه کردند و مذاکرات طولانی، صادقانه و دشواری انجام داده‌اند.

منطقه کوزوو که اکثریت ساکنان آن آلبانی‌تبار هستند، بعد از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با دولت صربستان، اعلام استقلال کرد اما بلگراد فقط اجازه خودمختاری به آنها داد. حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کوزوو زندگی می‌کنند که حکومت مستقر در «پریستینا» با وضعیت خودمختاری این منطقه را قبول ندارند.

به نوشته رویترز، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا اما در مورد اینکه کوزوو در صورت نپذیرفتن خواسته‌های آنها، با چه پیامدهای دیگری مواجه خواهد شد، توضیح بیشتری ندادند.

«آلبین کورتی» رئیس منطقه خودمختار کوزوو اما در واکنش به این هشدارها گفت: «فکر نمی‌کنم این مسائل با فشار و با ذکر پیامدها و حتی تحریم‌ها حل شود. ما با نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا چالش‌هایی داریم اما روابط دوجانبه ما با آنها عالی است».

طبق این گزارش، آمریکا و اتحادیه اروپا از کورتی خواسته‌اند تا شهرداران آلبانی‌تبار مناطق اکثریت صرب را برکنار کرده و یگان‌های پلیس ویژه‌ای را که به حضور آنها در قدرت کمک کرده‌اند، منحل نماید.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ