مساحت بیابان‌ها در کشور به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده است

اقتصاد ایران: معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت : متأسفانه مساحت بیابان‌ها درسطح کشور به دلایلی همچون کاهش سفره‌های زیرزمینی، اجرای برخی پروژه‌ها، عدم رعایت الگوی کشت و غیره به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، حسن وحید، عصر امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های آبخیزداری قوچان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سطح مراتع درجه سه کشور در حال افزایش بوده و تاکنون به ۵۵ میلیون هکتار رسیده است که اگر این بحران کنترل نشود مساحت بیابان‌ها نیز دارای رشد خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه مساحت بیابان‌ها در سطح کشور به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده است بیان کرد: بیابان شدن و تخریب سرزمین تنها به بهره‌برداری دام متکی نیست بلکه کاهش سفره‌های زیرزمینی، عدم رعایت الگوی کشت، خشک‌سالی، بهره‌برداری مفرط از عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی و عدم توازن نیز در بیابان شدن کشور سهیم هستند.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به شناسایی ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی در موضوع بیابان‌ها تصریح کرد: مجموع اقداماتی که سازمان در حوزه بیابان‌زدایی انجام می‌دهد حدود ۴۰۰ هزار هکتار در سال بوده اما بر اساس ارزیابی‌ها و نقشه‌های تخریب سرزمینی، بیابان‌زایی کشور حدود یک‌میلیون هکتار برآورد شده است.

وحید ادامه داد: سرعت بیابان شدن عرصه‌ها نسبت به احیا بیشتر بوده که سازمان آبخیزداری بر اساس برنامه‌ای مدون به دنبال آن است سالی ۳ میلیون هکتار بیابان‌زدایی را انجام و این عرصه‌ها را مدیریت کند اما به‌طورقطع هماهنگی و همراهی دولت و مردم را با استفاده از پتانسیل‌ها در این زمینه نیازمند است.

وی میزان بحران‌ها در شمال خراسان را به دلیل کوهستانی بودن زیاد ارزیابی و خاطرنشان کرد: اگر پوشش گیاهی در این مناطق ازدست‌داده شود با بحران‌هایی همچون سیلاب و فرسایش خاک روبرو می‌شویم که مهم‌ترین راه برون‌رفت از این مشکل اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: سطح زیادی از طرح‌های آبخیزداری در شهرستان قوچان شروع‌شده که از اعتبارات مالی سال ۱۴۰۱ حدود ۱۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پروژه در این زمینه اجرایی خواهد شد.

وحید با اشاره به این موضوع که حوزه اترک یکی از حوزه‌های درجه‌یک به شمار می‌رود که متأسفانه پتانسیل و ظرفیت خود را ازدست‌داده و میزان آب‌دهی آن کم شده است، گفت: یکی از راه‌های علاج بخشی در این حوزه علاوه بر انسجام در بدنه دولت برای اجرای پروژه‌های عمرانی، نقش‌آفرینی مردم در این زمینه است یعنی مردم در منافع حوزه آبخیز سهیم شوند.

وی یادآور شد: این موضوعات در قالب لایحه به دولت تقدیم شده تا به مجلس شورای اسلامی ارسال شود و همچنین دستور وزیر کشور به استانداران و وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری بوده تا بر اساس زمان‌بندی برنامه مدیریت جامع آبخیزداری در حوزه اترک به‌عنوان پایلوت کشوری اجرایی شود.

پایان پیام/۷۰۰۴۳

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ