کتاب «حکما و اطبا در گذر تاریخ اصفهان» رونمایی شد

اقتصاد ایران: اصفهان-رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:کتاب‌ «حکما و اطبا در گذر تاریخ اصفهان» و کتاب‌هایی از این قبیل به ما یاد می‌دهد قدر گذشته‌ها را داشته باشیم تا قدر ریشه‌ها و زحمت‌کشان را بدانیم.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه چهارشنبه از کتاب «حکماً و اطبا در گذر تاریخ اصفهان» با حضور شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سایر پزشکان رونمایی شد.

این کتاب نوشته بهجت‌السادات مویدی و سیده مریم ایزدی است و گزارشی از حکماً و پزشکان است که پیش از اسلام تا پایان دوره قاجار که یا متولد اصفهان بوده‌اند و یا بخشی از زندگی شغلی‌شان را در اصفهان گذرانده‌اند و یا در اصفهان تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل شده‌اند.

در این اثر که نگارش آن پنج سال به طول انجامیده و در انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (مانی) منتشر شده است، ۶۰۰ حکیم و پزشک در ۱۷ بخش به همراه شجره‌نامه‌های این افراد و به کمک نمودار معرفی شده‌اند.

یکی از اهداف نگارش این کتاب معرفی حکیمان دوران گذشته و الگوگیری برای پزشکان امروز است و در صورت امکان بناست جلد دوم آن از دوران پهلوی به بعد نیز در آینده منتشر شود.

در این رونمایی، شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: این کتاب‌ها و امثال این فعالیت‌ها جایگاه بزرگی در حوزه سلامت هر کشوری دارد.

وی با اشاره به تیتر کتاب گفت: تیتر کتاب اولش با حکماً شروع شده و این نکته‌ای است که باید ما را به فکر فرو ببرد که آیا جایگاه پزشکی فعلی همین است؟ چراکه جایگاه حکیم بالاتر از طبیب است و حکیم علاوه بر امراض روحی و جسمی، فرهنگ و اجتماع را نیز در نظر می‌گیرد تا وجود شخص را با این عوامل اثرگذار، درمان کند.

شیرانی با بیان اینکه در طول زمان به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی بسیاری از آرزوها روتین شده است و هوش مصنوعی حرف جدیدی در دنیا است، خاطرنشان کرد: اندیشمندان دنیا در استفاده از هوش مصنوعی کنترل‌نشده، می‌ترسند و ما باید جایگاه حکیم و ریشه‌مان را بشناسیم، کسی که ریشه ندارد، محکوم به مرگ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه بزرگانی چون آیت‌الله ناصری و فقیه‌ایمانی، دغدغه حوزه سلامت را داشتند و در این راستا مراکزی برای سلامت مردم ایجاد کردند، اظهار کرد: این کتاب‌ها به ما یاد می‌دهد قدر گذشته‌ها را داشته باشیم تا قدر ریشه‌ها و کسانی که زحمت ما را کشیدند، بدانیم.

کتاب «حکما و اطبا در گذر تاریخ اصفهان» رونمایی شد

همچنین بهجت‌السادات مویدی، نویسنده کتاب حکماً و اطبا در گذر تاریخ، نیز بیان کرد: در این کتاب، تحقیقاتم با استفاده از آیات قرآن بوده است و در قرآن حدود ۱۶ مرتبه عبارت 《قل سیرو فی‌الارض》 را داریم که بیشترین اشاره این آیات، به عبرت گرفتن از گذشتگان است.

وی با اشاره به اینکه آیات قرآن و کمک گرفتن از امام رضا (ع) انرژی ادامه کار را به او داده است، بیان کرد: در کتاب از اولین پزشک دوره قبل از اسلام تا قاجار کار شده، ضمن آنکه اکتشافات حکماً و پزشکان و فعالیت‌هایشان آمده است، شجره خانوادگی آن‌ها نیز درآمده که کار وقت‌گیر و طاقت‌فرسایی بود.

مویدی با بیان این موضوع که ۹۰ آیه در قرآن راجع به ایمان است که ۱۳ آیه می‌گوید: کسانی که ایمان دارند دچار خوف نمی‌شوند، بیان کرد: ایمان سلامت روح و جسم را دارد، ضمن آنکادر نوشتن کتاب سعی کردم به این جمله امام علی (ع) توجه کنم که می‌فرمایند: فرد خردمند مانند آهنگر است، آهنگر شمشیرش را با آهن تیز می‌کند و فرد خردمند با مطالعه.

پروفسور ایمونولوژی با اشاره به اینکه، اعضای خانواده‌اش در پیدایش این کتاب، نقش مؤثری داشتند، گفت: اولین کسی که در ایران طب سوزنی کار کرد و حکمایی که برای اولین بار، طب را راه انداختند و ایرانی بودند در کتاب وجود دارد، این در حالی است کا آمریکا و اروپا این علم را به نام خودشان کردند ولی من می‌خواستم نشان دهم وقتی قبلاً توانستیم، اکنون هم می‌توانیم.

وی در انتها، خاطرنشان کرد که تنها انتظارش از دانشگاه علوم پزشکی این است که امکانات لازم را در اختیارش بگذارند تا بتواند کتابی درباره پزشکان اصفهانی یا پزشکانی که در اصفهان درس خواندند و شاغل بودند، بنویسد.

گفتنی است طرح جلد روی کتاب با همکاری دانشگاه هنر اصفهان با تأثیر از معماری ایرانی است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ