فعالیت حوزه علمیه مشابه گام دوم انقلاب است

اقتصاد ایران: اهواز- مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان گفت: فعالیت حوزه شبیه گام دوم انقلاب است، گام اول را سپری کرده‌ایم و رشدهای بسیار خوبی را در این زمینه داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد بلادیان عصر امروز چهارشنبه در جلسه اتاق خبر که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سیاستگذاری، هدف کلان و فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه به زمان ائمه اطهار (ع) بر می‌گردد که برای نشر و تبلیغ معارفی که از قرآن می‌گرفتند، توضیح و شرح امور دینی، کلام، معرفت، احکام، فقه و امور دیگر نیاز به یک سیستم و طیفی از مُبلغان داشتند تا بتوانند این معارف و مسائل بلند پایه را به مردم برسانند؛ البته این نیاز به نظارت، همراهی و در کنار مردم بودن دارد در واقع زمانی تبلیغ اثرگذاراست که همراهی نیز وجود داشته باشد.

وی افزود: یکی از اهداف حوزه‌های علمیه که در طول تاریخ برای آموزش، تحصیل و تقویت امور علمی تأسیس شده‌اند، بحث تبلیغ است.

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان گفت: هر چقدر فعالیت حوزه‌های علمیه در جامعه اسلامی واقعی و تاثیرگذارتر باشد آن جامعه با مشکلات، معضلات فرهنگی و آسیب‌های کمتری مواجه است.

حجت الاسلام بلادیان با بیان اینکه ما هیچ وقت مدعی نیستیم کارمان بدون عیب و اشکال است و حوزه‌های علمیه با آنچه که باید باشد بسیار فاصله دارد، تصریح کرد: برای اینکه در جامعه امروزی بتوانیم به عنوان حوزه علمیه فعالیت کنیم، مدافع و مُبلغ مکتب و دین باشیم نیازمند تخصص‌هایی در همه عرصه‌ها هستیم.

فعالیت حوزه علمیه مشابه گام دوم انقلاب است

وی با اشاره به اینکه فعالیت ما مثل گام دوم انقلاب است، عنوان کرد: گام اول را سپری کرده‌ایم و رشدهای بسیار خوبی را در این زمینه داشته‌ایم، در عالم دنیا کجا اسلام به نام تشیّع شناخته شده بود؟ در اقصی نقاط عالم وقتی نگاه و بررسی می‌کنیم حضور و نفوذ چهره‌های برجسته‌ای را می‌بینیم که نشان از آن دارد که حوزه علمیه در ۴۰ سال گذشته افراد برجسته و خطیب بسیاری را تربیت کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان بیان کرد: با پیشرفت علم، سطح سواد علمای فعلی اگر بیشتر از علمای قبلی نباشد بی شک کمتر نیست؛ بنابراین برای برداشتن گام دوم قابلیت‌های خوب و استعدادهای ویژه‌ای داریم.

حجت الاسلام بلادیان گفت: حوزه علمیه هیچگاه سر در لاک خود نداشته و در همه زمان‌ها چه قبل از انقلاب، زمان جنگ تحمیلی و پس از آن در همه شرایط و حوادث در کنار مردم بوده است؛ در زمان گذشته مردم در کنار حوزه‌های علمیه بودند و همه جامعه حوزه را از خود می‌دانستند اما اکنون شاید از هر دو طرف کمی این اتفاق کمرنگ‌تر شده و نیاز به تقویت دارد که این امر را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا نگاه حوزه در تعاملات، بیشتر مردمی باشد.

وجود ۵۰ مدرسه علمیه در خوزستان

وی در خصوص مدارس علمیه اظهار کرد: در سراسر خوزستان حدود ۵۰ مدرسه علمیه داریم که تعداد مدارس ما نسبت به برخی استان‌های دیگر حدود ۱۰ برابر است که همگی به نسبت خودشان نیز فعال هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان با بیان اینکه نیاز است در مورد فضای مجازی و تخصصی جهش خوبی داشته باشیم، تصریح کرد: در همه تخصص‌ها اعم از علوم انسانی و مهارت‌هایی که بتوانند این تخصص‌های رشته‌ای را در قالب مناسبی به مردم برسانند و در جامعه آن را پیاده کنند، نیاز به تخصص رشته‌ای و مهارت افزایی داریم که این تخصص‌ها نیاز به رشد ویژه‌ای دارند؛ در مسئله‌های تخصصی اگر نگاه صرفاً به حوزه علمیه باشد سرعت خیلی پایین می‌آید.

حجت الاسلام بلادیان اضافه کرد: اگر این مسئله برای همه صاحبان خرد و اندیشه روشن شود که اگر شهر، منطقه و استانی در مسائل فرهنگی رشد کند، حوزه علمیه آن رشد می‌کند که در نتیجه آسیب‌های اجتماعی، امنیتی و سیاسی آن کمتر می‌شود پس باید همه جامعه خودشان را در این امر شریک بدانند و تمام ادارات، سازمان‌ها، مردم و گروه‌ها دست به دست هم دهند و کمک کنند تا این اتفاق رخ دهد.

وی در خصوص شوراهای آموزشی گفت: در همه امور اعم از آموزش، پژوهش، تربیتی و دیگر موارد شوراهای مخصوص درون سازمانی داریم که این شوراها کار هدف گذاری و عیب‌یابی را انجام می‌دهند.

حوزه علمیه در بخش‌های رسانه و فضای مجازی ضعف دارد

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان با بیان اینکه حوزه علمیه در بخش هنر، رسانه و فضای مجازی ضعف دارد، اظهار کرد: در ابتدای امر برای مشاور هنر و رسانه حکم زده‌ام و از او خواسته‌ام در کنار خود افرادی را داشته باشد و اکنون در مجموع ۱۴ نفره را تشکیل می‌دهند تا در این زمینه تلاش بیشتری صورت گیرد و ضعف‌ها برطرف شود، همچنین ساختمان کوچکی برای این کار در نظر گرفته شده و در حال آماده سازی است که در کشور بندرت وجود دارد امیدواریم این گام اول برای حرکت‌های بیشتر در این بخش باشد.

حجت الاسلام بلادیان در خصوص ارتباط حوزه علمیه با دانشگاه‌ها عنوان کرد: اگر حوزه علمیه بخواهد با دانشگاه‌ها تعامل داشته باشد محل ارتباط آنها نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه است که ما با آنها در تعامل هستیم، جلسات متعددی را داشته‌ایم و برنامه‌های مشترکی را اجرا کرده‌ایم؛ همچنین برای ارتقای سطح طلابی که می‌خواهند در دانشگاه حضور پیدا کنند و فعالیت داشته باشند نیز دوره‌های تدوین را برگزار کرده‌ایم که مرحله اول آن نیز اجرا شد؛ بنابراین بستر لازم برای ارتباط با دانشگاه نیز فراهم است.

وی افزود: یکی از اقدامات فرهنگی که حوزه علمیه باید انجام دهد، معرفی بزرگان دین در مناطق است چرا که بسیاری از جوانان و حتی افرادی که سنی از آنها گذشته از افتخارات منطقه خودشان در حوزه علمیه، در مسائل دینی و ملی بی خبر هستند که این یک ضعف است و این امر وظیفه حوزه علمیه است تا در کنار سایر سازمان‌های فرهنگی آن را برطرف کند؛ البته اقداماتی صورت گرفته و وزارت فرهنگ و ارشاد در این مورد نقش اساسی دارد.

مراکز تخصصی حوزه علمیه کم است

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان گفت: مراکز تخصصی ما بسیار کم است و آنچه باید صورت بگیرد از این وسیع‌تر است، در بحث کودک نیز دوره‌های مهارتی داشته و اجرا کرده‌ایم اما تا به حال رشته آن را نداشته‌ایم. البته متقاضی مسائل اینچنینی هستیم و در علوم اجتماعی باید برخی رشته‌های تخصصی را ایجاد کنیم که سازوکار و اجرای آن در سطح خوزستان به سادگی نیست و چندسال زمان می‌برد تا بستر آن فراهم شود.

حجت الاسلام بلادیان در خصوص برگزاری جلسات محوری اخلاق و تفسیر عنوان کرد: نماینده ولی فقیه در خوزستان هر هفته جلسه اخلاق و تفسیر برگزار می‌کند، جلسات تفسیر نهج‌البلاغه آیت الله حیدری در سطح شهر اهواز برگزار می‌شود، جلسات دیگری نیز وجود دارد اما به نسبت آنچه باید صورت بگیرد، کم است و ضعف داریم که امیدوارم بتوانیم ضعف این بخش را هم برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه جای رشد در حوزه علمیه خوزستان زیاد است، بیان کرد: در این استان بستر وجود دارد، استعداد و امکانات است اما جمع شدن اینها منوط به همکاری و همراهی همه ارگان‌های فرهنگی و حتی دولتی است تا بتوانیم گام ویژه‌ای را برداریم.

مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان گفت: یکی از مراحل آن، جذب جوانان مستعد است برای جذب طلبه‌های مستعد نیاز به همکاری با اصحاب رسانه داریم.

حجت الاسلام بلادیان تصریح کرد: خوزستان در مجاورت کشورهای عربی قرار دارد و این بستر مناسبی برای استان است، ما هم با محدودیت‌هایی که داریم برنامه‌ریزی های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که اگر مسئولان فرهنگی و مردم در کنار ما قرار بگیرند، می‌توانیم جهش بسیار ویژه‌ای را در این زمینه‌ها رقم بزنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ