خلاء درآمدی نانوایان ترمیم می‌شود/ متناسب سازی نرخ نان

اقتصاد ایران: اصفهان- مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه تاکید دولت بر افزایش نرخ نان نیست، گفت: عقب‌ماندگی‌های نرخی نان طی سال‌های گذشته، ترمیم و قیمت نان متناسب سازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جلال شامگاه چهارشنبه در پایان کارگروه آرد و نان استان اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان در دستور کار دولت قرار گرفته است تا دسترسی نانوایانی که رفتار متعهدانه دارند و نان عرضه می‌کنند، افزایش یابد و اگر احیاناً افرادی که بنای تبدیل آرد یارانه‌ای به نان ندارند از چرخه تولید خارج شوند.

وی با بیان اینکه این مرحله از طرح تحت عنوان شناورسازی از اواخر سال گذشته آغاز شد، خاطرنشان کرد: امروز در کمیته آرد و نان اصفهان تصمیماتی با مدیران استان گرفته شد که دو وجه مهم داشت.

مشاور وزیر اقتصاد افزود: اولین تصمیم افزایش اختیارات استان برای مواردی بود که به تشخیص میدانی مسئولان استانداری و فرمانداران نیاز به ترمیم دارد؛ برای مثال امکان تخصیص آرد توسط مدیران استان از امروز فراهم شد تا هیچ پدیده‌ای تحت عنوان محدودیت دسترسی به آرد در استان اصفهان شاهد نباشیم. کنند

اقتصاد نانوا باید قابل دفاع باشد

جلال به موضوع ترمیم اقتصاد نانوایان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه تولید نان افزایش یافته تصمیماتی در دولت اخذ شده است و شخص رئیسی جمهوری نیز تاکید کردند که اقتصاد نانوا باید قابل دفاع باشد و به هیچ وجه نانوا نباید دچار ضرر شود زیرا اگر متضرر شود به معنای آسیب دیدن مردم است.

وی با بیان اینکه تصمیمات خوبی در این باره گرفته شده، اضافه کرد: خبرهای خوشی طی روزهای پیش‌رو برای نانوایان خواهیم داشت.

مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: تاکید دولت بر افزایش نرخ نان نیست اما ممکن است در برخی نان‌های خاص بخشی از عقب ماندگی‌های نرخی که در گذشته اتفاق افتاده به شکل متناسب سازی نرخ رقم بخورد و در این زمینه تاکید دولت بر الگوهای غیر قیمتی است یعنی الگوهایی که اقتصاد نانوا جبران شود اما فشار زیادی روی نرخ نان نداشته باشد.

جلال اظهار داشت: از محل ترمیم کمک هزینه‌هایی که به نانوا پرداخت می‌شود و ایده‌های مکملی که در حوزه اقتصاد نانوا اجازه عرضه برخی کارهای منتخب در کارگروه استانی مصوب شود، هزینه‌های تولید با این روش‌ها جبران می‌شود.

وی با بیان اینکه نظارت بر نانوایی‌ها بر عهده مدیریت استان است، تصریح کرد: ما از یک سو در دولت قائل به این هستیم که اقتصاد نانوا باید قابل دفاع باشد اما در سوی دیگر برخورد با تخلف نیز کاملاً قاطع است.

جلال افزود: زمانی که اقتصاد نانوا قابل دفاع نباشد تخلف عمومیت می‌یابد تصمیمی که امروز بابت ترمیم خلاء درآمدی نانوایان اخذ شد قطعاً برخورد با تخلفات را هم قاطعانه در دستور کار قرار داده است.

مردم تخلفات را گزارش کنند

مشاور وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: سازوکار شناسایی برخی از تخلفات نیز صرفاً بر عهده مردم است؛ سامانه پیامکی طراحی شده که امید است تا انتهای همین ماه معرفی شود و مردم می‌توانند تجربه‌هایی که در خرید مثل گرانی، کم فروشی، ثبت تراکنش‌های غیرواقعی یا تجربیات مثبت عرضه نان با کیفیت و … ثبت و گزارش کنند که بصورت سیستمی بر روی دسترسی نانوایان و تخصیص کمک هزینه به آنان اثر مستقیم خواهد داشت.

جلال با اشاره به اینکه روزانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان در سامانه ثبت می‌شود و ۱۰ درصد ظرفیت شبکه پرداخت کشور در این سامانه است، گفت: ما روزانه امکان اعمال نظر ۱۱ تا ۱۲ میلیون نفر را در این سامانه داریم.

محدودیتی برای خرید نان نیست

وی با بیان اینکه برای خرید نان مردم هیچ محدودیتی نیست، افزود: اما خریدهایی که حجم بالا دارند خرید عموم مردم نیست معمولاً مصارف خاص چون سازمان‌ها و مناسبت‌ها است که برای این نیز فرآیندی در سامانه تحت عنوان خرید کسب و کارها و نهادها از ماه‌ها پیش تعبیه شده که مشکل خرید حجم بالای نان را مرتفع می‌کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ