اشتغال برای بیش از ۳ هزار نفر در زمینه صنایع دستی ایجاد شده است

اقتصاد ایران: مشهد ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در سال گذشته برای بیش از ۳ هزار نفر در زمینه صنایع دستی ایجاد اشتغال شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد موسوی پیش از ظهر چهارشنبه همزمان با روز جهانی صنایع دستی در نشست خبری اظهار کرد: در سال گذشته برای بیش از٣هزار نفر در زمینه صنایع دستی ایجاد اشتغال شده و در تسهیل گری مشاغل خانگی صنایع دستی استان خراسان رضوی رتبه اول را داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در سال گذشته از طریق گمرکات خراسان رضوی ١۶ میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشته ایم و پیش بینی می‌کنیم این مقدار در سال جاری به ١٨میلیون دلار برسد.

وی در خصوص حمایت از تجاری سازی صنایع دستی بیان کرد: در حوزه بازاریابی و تجاری سازی جلسات خوبی در معاونت اقتصادی استانداری داشته ایم و در راستای حمایت از صنعتگران صنایع دستی مکاتباتی انجام داده ایم و در نتیجه آن برای ورود کالای خارجی صنایع دستی ممنوعیت ایجاد شده است.

موسوی در ادامه افزود: انگشتر، فرش، تابلو فرش، گلیم، سنگ هرکاره، سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، مبلمان معرق و منبت، گره چینی، پرچم‌های مذهبی، محصولات دستبافت و احجام سفال و سرامیک از جمله اقلام صادراتی از خراسان رضوی در سال گذشته بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: هزار و ۶۵٢ نفر از هنرمندان استان بیمه تأمین اجتماعی دارند و ٢هزار و ٨٨٩ صدور مجوز کارگاهی و انفرادی و ٣هزار و ۶۵١ مورد تمدید مجوز کارگاهی و انفرادی طی سال گذشته اتفاق افتاده است.

وی به تنوع ٩٢رشته صنایع دستی در استان اشاره و اظهار کرد: رشته‌هایی در صنایع‌دستی وجود دارد که حتی توسط مردم استان نیز شناخته شده نیست به عنوان مثال در حوزه ساخت و تهیه اسباب تعزیه که یک مراسم آئینی ملی در کشور است و در فهرست آثار ناملموس نیز به ثبت رسیده، تنها کارگاه مستقر در ایران هم‌اکنون در شهر مقدس مشهد فعال است و محصولات آن نیز به سرتاسر کشور و هر جا که هنر تعزیه در دستور کار قرار دارد، صادر می‌شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ