مدیریت قیمت مسکن در گرو واگذاری زمین‌های 99 ساله به مردم‌

اقتصاد ایران: کارشناسان معتقدند برای واگذاری 4 میلیون قطعه زمین به متراژ 400 مترمربع به مردم، فقط 160 هزار هکتار زمین نیاز است که کمتر از 0.1 درصد از اراضی کشور را شامل می‌شود و دولت با واگذاری ارزان زمین و اجاره 99 ساله می‌تواند سهم بالای زمین در هزینه تمام شده ساخت مسکن را حذف کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، قیمت بالای زمین در ایران، به عنوان یکی از جدی‌ترین چالش‌های تولید مسکن در کشور مطرح است و افرادی که قصد تولید در این حوزه را داشته باشند، با سد بلندی به نام قیمت بالای زمین مواجه هستند در حالی‌ که کشورما، سرزمین پهناوری است و با عرضه زمین می‌توان تورم در بازار زمین و مسکن را مهار کرد.

* زمین‌ بیشترین سهم را در هزینه تمام‌شده‌ ساخت مسکن دارد

بر اساس به‌روزترین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، زمین مهم‌ترین نهاده تولید مسکن در ایران است و بیش از 55 درصد از هزینه‌ تمام‌شده ساخت مسکن، مربوط به هزینه زمین است؛ درحالی‌که این آمار برای کشورهای موفق در حوزه زمین و مسکن، کمتر از 25 درصد است.

ممکن است به نظر برسد قیمت بالای زمین در ایران، به دلیل کمبود این نهاده اقتصادی باشد، درحالی‌که این‌طور نیست و کشور ایران، کشور پهناوری بوده و قریب به 165 میلیون هکتار وسعت دارد. بر این مبنا، کارشناسان معتقدند از اراضی موجود در کشور به‌خوبی استفاده نشده و عرضه نشدن زمین در کشور، موجب تشدید قیمت‌ها در بازار زمین و مسکن شده است.

* وسعت کل محدوده‌های شهری فقط حدود 0.5 درصد از وسعت کشور ایران

در همین ارتباط، سید حسین شاکری، کارشناس مسکن و شهرسازی در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی فارس با انتقاد از وضعیت زمین در کشور اظهار داشت: وسعت کل محدوده‌های شهری در ایران، نزدیک به 900 هزار هکتار بوده است.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: در مقایسه با وسعت 165 میلیون هکتاری ایران، مشخص است که حتی یک درصد از اراضی کشور، برای توسعه شهری و ساخت مسکن استفاده نشده و بارگذاری شهرها فقط در 0.5 درصد از پهنه کشور اتفاق افتاده است.

شاکری بیان کرد: بدیهی است، عدم توسعه شهری و عرضه نشدن اراضی کشور، موجب افزایش قیمت‌ها در بازار زمین و مسکن شده است.

* واگذاری 4 میلیون قطعه زمین به متراژ 400 مترمربع کمتر از 0.1 درصد از اراضی کشور را شامل می‌شود

در این‌باره جواد شیرزاد، کارشناس حوزه مسکن در ارتباط با ظرفیت کشور برای عرضه زمین جهت ساخت مسکن می‌گوید: بر اساس مستندات موجود و یک برآورد حداقلی، بیش از 10 درصد از اراضی کشور امکان توسعه شهری و ساخت مسکن را دارند و این عدد، ظرفیت بسیار زیاد کشور را برای صاحب‌خانه شدن میلیون‌ها نفر در کشور را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: برای واگذاری 4 میلیون قطعه زمین به متراژ 400 مترمربع به مردم، فقط 160 هزار هکتار زمین نیاز است که کمتر از 0.1 درصد از اراضی کشور را شامل می‌شود؛ دولت با واگذاری زمین به صورت ارزان‌قیمت و اجاره 99 ساله می‌تواند سهم بالای زمین در هزینه تمام شده ساخت مسکن را حذف کند و زمینه سقوط آزاد قیمت زمین را مهیا کند.

* شهرهای ایران جزو متراکم‌ترین شهرهای دنیا

به منظور بررسی دقیق‌تر در ارتباط با استفاده نامناسب از اراضی کشور، ضروری است آمار تراکم شهرها مورد بررسی قرار گیرد بنابراین هرچه این شاخص بالاتر باشد، بدین معنی است که شهر متراکم‌تر می‌شود و توسعه شهری کمتر اتفاق افتاده است.

 

* تراکم شهرها در ایران موجب افزایش هزینه‌‌ تولید مسکن و اداره‌ ‌شهرها شده است‌

همان‌طور که مشخص است، بسیاری از شهرهای دنیا، تراکمی کمتر از 40 نفر در هکتار را دارند و به خوبی از ظرفیت اراضی موجود در کشور خود، برای توسعه شهری بهره برده‌اند.

این درحالی‌که است که شهرهای ایران متراکم بوده و همین تراکم بالا، موجب افزایش هزینه‌‌ تولید مسکن و اداره‌ ‌شهرها شده است.

با این توصیف مشخص است که دولت‌ها و شهرداری‌ها با متراکم‌سازی شهرها، موجب افزایش قیمت‌ در بازار زمین و مسکن شده‌اند؛ ایران ظرفیت بسیار بالایی برای عرضه زمین و کاهش هزینه تمام‌شده آن در هزینه تمام‌شده مسکن دارد بنابراین ضروری است که دولت و در رأس آن رئیس‌جمهور ، با اراده‌‌ جدی‌تری نسبت به واگذاری زمین اجاره‌ای و ارزان‌قیمت به مردم اقدام کرده و زمینه‌ی صاحب‌خانه شدن میلیون‌ها نفر در کشور فراهم شود.

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ