مواضع آمریکا، اروپا و سه کشور در مورد گزارش آژانس از فعالیت هسته ایی ایران

اقتصاد ایران: آمریکا، اتحادیه اروپا و فرانسه، ‌آلمان و بریتانیا درباره گزارش آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند و روسیه این موضع گیری را رد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آمریکا، اروپا، و سه کشور فرانسه، ‌آلمان، و بریتانیا با انتشار بیانیه‌های جداگانه به گزارش اخیر رافائل گروسی رئیس آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران واکنش نشان دادند.

براساس این گزارش، آمریکا اعلام کرد: همان‌طور که گزارش رئیس آژانس به روشنی نشان می‌دهد ایران به گسترش فعالیت‌های هسته‌ای بسیار فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد. اقدام ایران برای تولید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد هیچ هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد. هیچ کشور دیگری در جهان  از اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد برای اهداف مورد ادعا ایران استفاده نمی‌کند. بنابراین ایران باید به این فعالیت عمیقا نگران‌کننده که در تضاد با رفتار همه کشورهای دیگر جهان است، پایان دهد.

دولت ایران استدلال می‌کند که به طور ناعادلانه توسط دیگران هدف قرار گرفته اما واقعیت این است که ایران همچنان از طریق اقداماتی،انگشت‌نما می‌کند. ایران باید تحریکات هسته‌ای را که خطرات جدی اشاعه دارد، متوقف کند. همچنین سطح همکاری ایران با آژانس به طور قابل توجهی ضعیف و بسیار کمتر از انتظاراتی است که در ماه نوامبر شورای حکام اعلام کرد.

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: این بلوک همچنان به برجام متعهد است اما ایران نه تنها تصمیماتی نگرفته و اقداماتی را انجام نداده بلکه همچنان به افزایش چشمگیر برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهد که جای متاسف دارد. انتظار می رود ایران مسیر نگران‌کننده هسته‌ای را معکوس کند و بدون تأخیر بیشتر به تعهدات سیاسی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد و اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام و همچنین پروتکل الحاقی را از سر گیرد.

برای رسیدن به نتیجه، همکاری به موقع و کامل ایران با آژانس ضروری است و از حمایت بودجه‌‌ای بیشتر کشورهای عضو از فعالیت آژانس در ایران استقبال می‌کند.

بیانیه فرانسه، ‌آلمان، و بریتانیا

فرانسه، ‌آلمان، و بریتانیا هم با انتشار بیانیه‌ای به گسترش دامنه فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله افزایش چشمگیر ذخایر اورانیوم غنی‌شده به بیش از ۲۱ برابر حد مجاز برجام، نصب شمار بیشتری از آبشارهای سانتریفیوژ و فعالیت‌های مرتبط با تولید جنگ‌افزار هسته‌ای و کسب بازگشت‌ناپذیر دانش مربوط به آن واکنش نشان دادند.

کشف ذرات اورانیوم غنی شده تا ۸۳.۷ درصد در ژانویه به‌شدت با سطح اعلام‌شده توسط ایران مغایرت داشت و تحولی بی‌سابقه و بسیار جدی بود که برای آن هیچ‌گونه توجیه غیرنظامی معتبری وجود ندارد. این اقدام، همراه با برنامه هسته‌ای گسترده‌تر، ایران را به شکل خطرناکی به  فعالیت‌های واقعی مرتبط با تسلیحات نزدیک کرده و امکان تولید مواد با غنای بالا ۶۰ درصد با استفاده از پیکربندی مورد استفاده، بی‌توجهی ایران به اهمیت این امر را نشان می‌دهد.

واکنش روسیه

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در شورای حکام آژانس هم اعلام کرد: کشورهای غربی نگرانی‌ها و شکایات زیادی درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز کردند اما جدی گرفتن آنها دشوار است. زیرا اگر آمریکا و سه کشور اروپایی برای نهایی کردن توافق در مورد برجام به مذاکرات وین بازگردند و می‌توانند به سرعت به حل و فصل این مشکلات کمک کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ