بدحجابی از مهمترین ابزار اضمحلال فرهنگی است

اقتصاد ایران: کرج- معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز با بیان اینکه حجاب به عنوان یک هنجار اجتماعی در جامعه است، گفت: از سوی دیگر بدحجابی از مهمترین ابزار اضمحلال فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ سید مرتضی موسوی عصر سه‌شنبه در نشست علمی و تخصصی بررسی علل و عوامل وقوع پدیده بد حجابی و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن در استان البرز اظهار کرد: حجاب به عنوان یک هنجار اجتماعی و ریشه در قانون و شرع جامعه ما دارد و دشمنان نظام در سال‌های اخیر با دست گذاشتن بر مبانی فرهنگی و نهاد خانواده، با مطرح کردن آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی و عدم اجباری بودن حجاب، قصد تضعیف اعتقادات و باورهای مردم و تغییر فرهنگ جامعه را دارند.

وی افزود: از دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز، دغدغه‌های فرهنگی است و بارها تاکید دارند که «رویکرد مسئولان در این عرصه باید مبتنی بر استفاده از نقد و نظر کسانی باشد که به دلیل ارتباط دائمی و مستمر با مسائل فرهنگی، آسیب‌ها و ضعف‌های آن را می‌شناسند و قادرند نوری را فرا راه مسئولان برای رسیدن به نتیجه مطلوب روشن کنند».

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز خاطر نشان کرد: جلوگیری از پدیده بدحجابی نیاز به برنامه‌های هدفمند فرهنگی دارد و وجود بدحجابی در جامعه، نتیجه ضعف نظارت‌های دستگاه‌ها و نهادهای متولی فرهنگ است که می‌بایست در این زمینه برنامه‌های هدفمند و مناسبی را در برنامه‌های اجرایی خود بگنجانند. بی حجابی از سنخ دینی و فرهنگی است و اگر دنبال راهکار برای مقابله با بدحجابی هستیم باید راهکار فرهنگی با مشارکت کلیه دستگاه‌های ذیربط صورت گیرد.

وی افزود: اقدامات فرهنگی با مشارکت همه دستگاه‌ها راهکار اصلی کنترل بدحجابی در جامعه است.

موسوی اظهار داشت: عمل به آموزه‌های دینی مانند حجاب برخاسته از اعتقاد درونی فرد است و اعتقاد به حجاب به طور مؤثر ناشی از سطح آگاهی فرد نسبت به شرایط، ویژگی‌ها و مصالح وجوب این حکم است و خانواده می‌تواند در این زمینه نقش تأثیر گذاری بر روی فرزندان داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان البرز عنوان داشت: حجاب کلید تعدیل تمایلات جنسی و کنترل فضای ارزشی در جامعه است و از سوی دیگر، بدحجابی از مهمترین ابزار اضمحلال فرهنگی است زیرا باعث افزایش لذت‌های جنسی خارج از محیط خانواده شده و انحرافات اخلاقی را افزایش می‌دهد.

پدیده بدحجابی بیشترین تاکید را بر روی مسائل فرهنگی دارد

محمد شاپوری، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در ادامه این نشست علمی و تخصصی گفت: پدیده بدحجابی بیشترین تاکید را بر روی مسائل فرهنگی دارد.

این استاد دانشگاه گفت: بدحجابی یک پدیده پیچیده و چند وجهی است و ریشه‌ها و انگیزه‌های گوناگونی مانند اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، آموزشی، تربیتی و… در آن دخیل است.

شاپوری بیان داشت: بخشی از بدحجابی‌ها ناشی از عوامل شخصیتی و روانی افراد است و بخشی دیگر به جامعه پذیری ضعیف افراد بستگی دارد که در نهایت راه مبارزه با تمام این موارد همان راهکار فرهنگی است و اقدامات سلبی تأثیری چندانی در کنترل این پدیده نداشته و ضرورت دارد به کاهش دایره جرم در کشور در جهت جلب اعتماد عمومی اقداماتی جدی صورت گیرد.

وی افزود: در بررسی وضعیت کنونی پدیده حجاب و اقدامات صورت گرفته از سوی نهادها و سازمان‌های متولی فرهنگ، کاملاً مشخص است که این نهادها و سازمان‌ها خصوصاً در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها به وظایف قانونی خود به خوبی عمل نکرده اند.

الگوی لباس‌ها اکثراً از سبک خارجی منشأ می‌گیرد

فاطمه حسینی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در ادامه این نشست تخصصی گفت: در بحث حجاب بایستی عفاف پیش زمینه قرار گیرد و الگوی لباس اکثراً از سبک خارجی بوده و ایرانی-اسلامی نیست و بسیاری از کار گروه‌ها در خصوص مد و لباس مؤثر واقع نشده است، ضرورت دارد سبک ایرانی- اسلامی نهادینه گردد.

وی افزود: در بحث رعایت حجاب باید جسمی و روانی فرد باید لحاظ شود. سلامتی که باعث می‌شود بنیاد خانواده مستحکم بشود و مصونیت آن بالاتر رفته و بر مصونیت اجتماع نیز تأثیر بگذارد. در حال حاضر مشکلات اقتصادی بروی خانواده تأثیر مهمی گذاشته و سبب شده که خانواده‌ها از تربیت و آموزش فرزندان غافل شده اند و بر مقوله حجاب تأثیر گذار می‌باشد، و آموزش‌ها می‌بایست با استفاده از متخصصان امر و به صورت علمی صورت پذیرد.

وی در انتها بیان داشت: ضرورت دارد ظابطین قانونی در برخوردها و تذکرات خود نسبت به انواع مختلف بدحجابی اهتمام و کنترل لازم را داشته تا افرادی که در سطح متوسط و رو به پایین از بدحجابی می‌باشند، نسبت به موضوع حجاب و حاکمیت موضع نگرفته و عناد نورزند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ