گلایه دانش‌آموزان نسبت به سؤالات سخت تا نحوه تقلب در امتحانات

اقتصاد ایران: وزارت آموزش و پرورش برای امنیت امتحانات نهایی خرداد دانش‌آموزان، تلاش کرده است تمام حوزه‌های امتحانی به راکت‌های موبایل‌یاب، دستگاه سیگنال‌یاب و دوربین‌های مدار بسته تجهیز شود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، امتحانات نهایی خرداد دانش‌آموزان سراسر کشور از 31 اردیبهشت با امتحان درس تعلیمات دینی(3) برای رشته‌های ریاضی ـ فیزیک، علوم تجربی و ادبیات و علوم انسانی و امتحان درس علوم و معارف قرآنی(3) برای رشته‌ علوم و معارف اسلامی آغاز شد.

از 31 اردیبهشت و با احتساب امروز 16 خرداد، 7 روز از امتحان نهایی برگزار شده است و 4 روز دیگر از امتحانات نهایی مانده است. آخرین روز امتحان نهایی هم 25 خرداد است که با برگزاری امتحان دروس علوم اجتماعی، جغرافیا(3) و احکام(3) پایان می‌پذیرد.

امتحانات نهایی امسال از ویژگی خاصی برخوردار است و آن هم تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به میزان 40 درصد در کنکور است؛ به عبارت دیگر، تنها راه ورود به دانشگاه، فقط گذشتن از سد کنکور نیست بلکه نمرات خوب در امتحانات نهایی هم تأثیر بسزایی دارد.

اهمیت امتحان نهایی باعث شد، فرصتی فراهم شود تا به همراه محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران از حوزه‌های امتحان نهایی شهرستان شهریار بازدید به عمل آوریم.

* وقتی کفش‌ها هم چک می‌شوند!

حوزه امتحانی دبیرستان دخترانه الزهرا(س) شهریار، پر از دانش‌آموز دختر پایه دوازدهمی است. برخی‌ها کتاب به دست هنوز در حال خواندن هستند و برخی هم در گروه‌های چند نفره در حال مرور درس‌ها هستند؛ تعدادی هم در سکوت در خودشان فرو رفته‌اند و انگار فقط می‌خواهند زودتر به سر جلسه امتحان بروند و آزمون‌شان برگزار شود. چند نفری با دوستانشان گرم گفت‌وگو هستند.

برای حضور در جلسه امتحان، به جز خودکار و کارت امتحان چیز دیگری نباید همراه دانش‌آموزان باشد. به همین دلیل کیف و کتاب‌ها در گوشه گوشه حیاط مدرسه خودنمایی می‌کنند. دانش‌آموزان به صف می‌ایستند تا از ایست و بازرسی که قبل از ورود به سالن برایشان پیش‌بینی شده است، بگذرند. 

دانش‌آموزان با راکت موبایل‌یاب چک می‌شوند؛ ضمن اینکه کفش‌هایشان را هم باید در آورند تا بررسی شود. این روند به خاطر امنیت آزمون است؛ البته دستگاه سیگنال‌یاب و دوربین مدار بسته هم در حوزه‌های امتحانی پیش‌بینی شده است.

با اینکه آمار کرونا خیلی کم شده است اما تقریباً همه دانش‌آموزان ماسک زده‌اند. دانش‌آموزان سر جای خود نشسته‌اند و پاسخ‌برگ‌های شخصی‌سازی شده هم روی میز کوچک صندلی‌شان قرار دارد.

* دانش‌آموزان: سؤالات امتحانی سخت است 

رمز آزمون‌های امروز 7 دقیقه قبل از شروع امتحان، برای مدیر مدرسه ارسال شده است و او هم در فرم مخصوص نوشته و به افرادی که در اتاق قرنطینه هستند، می‌سپارد تا سؤالات امتحانی را پرینت گرفته و مُهر و موم شده به وی تحویل دهند. 

از فرصت قبل از شروع امتحان، استفاده کرده و از دانش‌آموزان درباره سؤالات امتحان می‌پرسم. یکی از دانش‌آموزان رشته ریاضی می‌گوید: سؤالات امتحانی خیلی سخت است. به نظرم از سال‌های گذشته هم سخت‌تر شده است. 

این دانش‌آموز، امتحان «فیزیک» را سخت‌ترین امتحان می‌داند و البته دیگر دوستانش هم با سر تأیید می‌کنند: به نظر ما سؤالات امتحانی را خیلی سخت طراحی کردند. شاید به خاطر تأثیر قطعی معدل در کنکور است. اما سال‌های قبل انقدر سخت نبود.

* اینجا روزهای تعطیل هم همه کار می‌کنند!

911 هزار و 980 نفر در امتحان نهایی خرداد شرکت کردند که از این تعداد، 580 هزار نفر دانش‌آموزان هستند و مابقی افراد بزرگسال برای ایجاد سابقه تحصیلی و داوطلبان ترمیم نمره هستند.

در حوزه امتحانی از رئیس حوزه گرفته تا مراقبان، حفاظت آزمون و ... همگی پای کار امتحانات نهایی هستند. 

محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش می‌گوید: کادر امتحانات روز گذشته که تعطیل بود، در حوزه‌های امتحانی حضور داشتند و پاسخ‌برگ‌های شخصی‌سازی شده را چاپ کرده و به مُهر حوزه امتحانی ممهور کردند.

وی ادامه می‌دهد: حوزه تصحیح که امسال تصحیح الکترونیکی شده است هم حتی روزهای تعطیل فعال هستند چرا که باید تا نیمه تیر امسال سابقه تحصیلی دانش‌آموزان و داوطلبان را به سازمان سنجش ارسال کنیم.

* دانش‌آموزانی که تقلب کردند

این روزها برخی دانش‌آموزان متأسفانه تقلب می‌کنند که این تقلب عواقب خوبی ندارد؛ محکوم شدن از امتحان همان درس و یا همه دروس از جمله این عواقب است. 

تا امروز با ۵۰۰ مورد تقلب و تخلف در امتحانات نهایی خرداد برخورد شده است. این موارد تقلب و تخلف از همراه داشتن جزوه و یادداشت، بی نظمی در جلسه تا همراه داشتن وسایل الکترونیکی است که پرونده تشکیل شده است و با دانش‌آموزان خاطی متناسب با تخلف برخورد شده است.

توضیحات دانش‌آموزی که توسط دستگاه سیگنال‌یاب شناسایی شده است را بخوانید: اینجانب ... دانش‌آموز مدرسه شهرستان ...که برای شرکت در آزمون فلسفه در حوزه امتحان ... شرکت کردم. توانستم موبایل خود را به روش .... داخل کفش گذاشته و وارد حوزه کنم. رأس ساعت 8 و ربع با گوشی که قبل از ورود مراقبین از کفشم بیرون آوردم از سؤالات عکس گرفتم و ساعت هشت و هفده دقیقه از طریق تلگرام به آیدی ... ارسال کردم. 

در لحظه عکس گرفتن و ارسال آن به دلیل عدم توجه مراقب توانستم از گوشی خودم استفاده کنم. بعد از ارسال از طریق بازرسی و سیگنال‌یاب گوشی مرا پیدا کردند. 

نحوه آشنایی از طریق جست‌وجو بود و در قبالش نه پولی گرفتم و نه پولی دادم. پیام هم در کانال گذاشته شد. کانال انسانی(فلسفه) گذاشته شد و هیچ منفعت شخصی نداشت و جواب هم در گروه گذاشتند. قسمت عمومی ارسال شد و برای بنده ارسال نشد».

دانش‌آموز دیگر در توضیحات بعد از شناسایی توسط دستگاه سیگنال‌یاب نوشته است: «اینجانب ... دانش‌آموز مدرسه ... یکشنبه مورخ 31 اردیبهشت 1402 گوشی خود را از نظر مراقبان پنهان کرده و وارد کلاس و حوزه امتحان کردم و عکس از صفحه اول برگه برای کانال ... ارسال شد در ازای دریافت جزوه فیزیک و سؤالات امتحان فیزیک، این اقدام را انجام دادم. 

پایان پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ