سامانه مجوزهای الکترونیکی صیادان

اقتصاد ایران: رئیس سازمان شیلات ایران گفت: هر شناوری که از سفر دریایی برگردد پس از تخلیه و تحویل دهی صیدها، در سامانه سماک برای سفر بعدی به صورت الکترونیکی مجوز سفر برای وی صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حسین حسینی، رئیس سازمان شیلات در گفت و گویی رادیویی درباره سامانه سماک گفت: در بحث صنعت شیلات، مجوزها به لحاظ ماهیتی به آبزی پروری و بازار و صید و صیادی تقسیم می‌شود. سامانه سماک که سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی است به درگاه ملی صدور مجوزها لینک بوده که برای مقابله با فساد و دخالت بشر برای صدور مجوزها و یک فضایی برای رونق کسب و کار ایجاد شده است.

وی افزود: سازمان شیلات هم برای اینکه نقش آفرینی فعال در این حوزه داشته باشد در بحث آبزی پروری و بازار که ۷۰ زیر خدمت ذیل ۷ خدمت است همه را با توجه به تفویضی که به سازمان کشاورزی و منابع طبیعی داشته و نظارت و آئین‌نامه و تدوین دستورالعمل‌ها با سازمان شیلات است در سازمان سماک صادر می‌شود و در حوزه صید و صیادی ۹ خدمت و زیر خدمت است که به دو قسمت ثبت محور و تأیید محور تقسیم می‌شود.

وی گفت: ثبت محور پس از ثبت اطلاعات و مجوز در مدت ۲ تا ۳ روز صادر می‌شود مثل بحث مجوزهای سفرهای صیادی و تأیید محور با توجه به ارزیابی ذخایر و میزان مجاز قابل برداشت و قابلیت افزایش تلاش صیادی و یا مدیریت تلاش صیادی برای برداشت از ذخایر برداشت نشده یا کمتر برداشت شده با توجه به نظر مؤسسه تحقیقات که مبنای شناخت و ارزیابی ذخایر و معرفی میزان مجاز قابل برداشت است تأیید محور هستند که با توجه به فعالیت‌هایی که در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات انجام دادند پس از ۲۳۰ نفر ساعت کاربرگ ها، فرآیندها بارگذاری شده و به هیئت مقررات‌زدایی ارائه شده در تاریخ ۶ خرداد ۱۴۰۲ رسمأ سامانه سماک با بارگذاری این فرآیند رونمایی شد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نزدیک به ۱۲ هزار شناور در حوزه صید و صیادی فعال هستند با ۱۴ هزار صیاد که سه مجوز در این سامانه متقاضی می‌تواند درخواست کند یکی بحث مجوز سفر صید و صیادی است یعنی هر شناوری که از سفر برگردد پس از تخلیه و پس از تحویل دهی، برای سفر بعدی به صورت الکترونیکی مجوز سفر برای او صادر می‌شود که می‌تواند برود و تجهیزات سفر از جمله سوخت را دریافت کند. دوم اینکه برای اولین بار این اتفاق می‌افتد؛ پروانه صید برای کسانی که در شغل صید و صیادی فعال هستند توسط سامانه، کسانی که متقاضی پروانه صید هستند مشخصاتشان را در آنجا بارگذاری می‌کنند، پس از بررسی، پروانه صید برای آن‌ها صادر می‌شود و رسمیتی به شناورهای صیادی داده می‌شود و عملاً همان فعالیتی که داشتند بدون دخالت فردی یا بدون مراجعه به جایی در همین پنجره واحد می‌توانند فعالیت خودشان را ادامه دهند.

حسنی یادآور شد: همان رسالتی که در حوزه مقررات زدایی دارد و با توجه به اینکه صید بحث ذخیره است و صید بحث طبیعت است، مراقبت زدایی با دستورالعمل‌هایی که برای آن دیده شده با آن مقابله می‌کنیم و مراقبت خودمان را برای صیانت از این ذخایر که بسیار برای نسل آینده مهم است در دستورالعمل‌ها و شیوه صدور مجوزها دیدیم که از نگاه تأیید محور با نگاه صیانت از دریا با هدف ماهیگیری مسئولانه که در قانون حفاظت از منابع آبزیان، شیلات موظف است که این موضوع را رعایت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ