بی اثربودن وام ودیعه بر بازاراجاره بها/اجرای طرح شکست خورده

اقتصاد ایران: مجلس شورای اسلامی اخیرا با افزایش وام ودیعه مسکن موافقت کرد؛ به این ترتیب سقف وام ودیعه مسکن در شهر تهران به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، همین چند روز قبل بود که سرپرست دفتر اقتصاد مسکن از محدودیت منابع بانک‌ها برای تأمین مالی وام ودیعه مسکن خبرداده بود؛ اما اکنون نمایندگان مجلس با افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن موافقت کرده‌اند.

بر این اساس بانک مرکزی موظف شده است در صورت تصویب شورای عالی مسکن، از طریق بانک‌های عامل پرداخت وام ودیعه مسکن مستأجران ۱۴۰۲ با تعیین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را آغاز کند. سقف جدید تسهیلات ودیعه مسکن طبق این مصوبه در تهران ۲۰۰، مراکز استان‌ها ۱۵۰ و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

از سوی دیگر امروز نماینده مردم تبریز در مجلس پیشنهاد اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۴۰ میلیون تومان را برای روستاییان داد که با موافقت دولت و مخالفت کمیسیون عمران مجلس روبرو بود اما در نهایت به تصویب نمایندگان رسید.

کمبود منابع مالی بانک‌ها

اخیراً سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در خصوص افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن مستأجران بیان کرده بود که به دلیل محدودیت فعلی منابع بانک‌ها، در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش وام ودیعه مستأجران ۱۴۰۲ وجود ندارد.

تا کنون نیز با وجود تصویب این طرح هیچ منبع مشخصی برای تأمین مالی آن اعلام نشده است و به نظر می‌آید افزایش مبلغ وام ممکن است در مراحل بعدی با مانع جدی کمبود اعتبار مواجه شود.

وام ودیعه بی تأثیر است

علیرضا مهدی زاده، کارشناس مسکن درخصوص تأثیر افزایش وام ودیعه بر بازار اجاره بها به مهر گفت: این افزایش وام ودیعه باعث نمی‌شود قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و بازار مسکن نیز از ساخص های خاص پیروی می‌کند و در بلند مدت از افزایش ۲۰ درصدی به ۴۰ درصدی رسیده است از سوی دیگر کسی که ملکی را خریداری کرده تا هزینه استهلاک ساختمان درنیاید که اجاره نمی‌دهد.

وی در ادامه افزود: اجاره بهای پایین برای صاحبخانه ارزشی دارد بنابراین ملک در بازار عرضه نمی‌شود و این با افزایش رو به رو است با افزایش وام ودیعه هیچ اتفاقی در بازار اجاره بها رخ نخواهد داد.

این کارشناس مسکن در پایان راهکار به تعادل رسیدن بازار مسکن را اینگونه بیان کرد: گسترش افقی و ساخت خانه‌های یک و دو طبقه می‌تواند باعث شود قیمت خانه کاهش پیدا کند و این عرضه است که باعث به تعادل رسیدن است و در غیر این صورت بازار را غیر شفاف می کندو قراردادهای زیر زمینی را نیز افزایش می‌دهد تنها راهکار شفافیت در بازار مسکن نیاز به ساخت و ساز افقی است.

افزایش تورم در بازار اجاره بها

فرشید ایلاتی، کارشناس بازار مسکن درخصوص تأثیر افزایش وام ودیعه بر بازار اجاره بها به مهر گفت: وام ودیعه چند سالی است که به مستأجران داده می‌شود اما یک سیاست ناکارآمدی است که هر ساله دولت آن را تکرار می‌کند چرا ایم افزایش وام ودیعه باعث انتظارات تورمی است، این وام ودیعه عملکرد معکوس بر بازار اجاره بها دارد.

وی در ادامه افزود: این منابع ۴۰ هزار میلیارد تومانی وام ودیعه را می‌توان بر ساخت وساز گذاشته شود و این پول می‌تواند روند ساخت و ساز را افزای دهد و این افزایش ساخت و ساز است که می‌تواند بازار اجاره بها را به تعادل برساند.

این کارشناس مسکن در پایان بیان کرد: وام ودیعه از سوی دیگر معلوم نیست به چه کسانی تعلق می‌گیرد و زیر ساخت‌های اطلاعاتی دقیقی هم در این خصوص وجود ندارد و این تکرار یک طرح شکست خورده است.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی قبل نمایندگان مجلس اعلام کردند که وام ودیعه به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است وامی که به دست مستأجران واقعی شاید هیچگاه نرسد و مشکل اصلی افزایش وام ودیعه این است که بازار اجاره بها را به جای تعادل برهم می‌زند و افزایش اجاره بها را به همراه دارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ